arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۷۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱

تاریخچه دهه محرم و وقایع روز اول محرم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هر سال با فرا رسیدن ماه محرم، ماتم در پوست شهر قابل مشاهده است و افراد زیادی در سراسر جهان به عزاداری می‌پردازند. با این‌که عزدارای‌های این ایام به مناسبت شهادت امام سوم شیعیان، حضرت علی بن الحسین (ع) صورت می‌گیرد اما صرفا محدود به شیعیان نیست و تعداد چشمگیری افراد، فارغ از دین و مذهب خود، به مراسماتی که در طول ماه محرم و صفر برگذار می‌شود، می‌پیوندند و با مداحی و روضه، به سوگ امام خوبان می‌نشینند؛ اما در این ماه دنیا دقیقا شاهد چه وقایعی بوده است؟ در ادامه علاوه‌بر پاسخ به این سوالات، به شما در انتخاب یک مداحی مناسب برای روزهای مختلف دهه محرم کمک خواهیم کرد.

تاریخچه دهه محرم و وقایع روز اول محرم

تاریخچه دهه محرم

قبل از آشنایی با مداحی مناسب دهه محرم، بهتر است تا کمی بیشتر با وقایع این دهه آشنا شویم. با این‌که رخداد اصلی ماه محرم، در روز دهم این ماه شکل گرفته است اما روایت‌های کربلا از روز اول این ماه شروع می‌شوند. بگذارید تا داستان را از کمی قبل‌تر شروع کنیم تا متوجه شویم که امام حسین (ع) چگونه با یارانش به کربلا رسیدند.

زمانی که یزید به‌عنوان خلیفه حکومت را در دست گرفته بود، نحوه مدیریت او و افزایش فساد اقتصادی و اخلاقی باعث شد تا مردم کوفه برای نجات خود دست به دامان اهل بیت پیامبر (ص) شوند و به همین دلیل، مردم کوفه با ارسال نامه‌ای به امام حسین (ع)، از او یاری خواستند. مردم کوفه با شرح وقایع از حضرت درخواست کردند تا با ورود به کوفه، با مردم این شهر همراه شده و یزید را از حکومت ساقط کند.

امام حسین (ع) در ابتدا با مامور کردن مسلم بن عقیل، او را به کوفه فرستادند تا پس از بررسی وضعیت این شهر و مردمانش توسط مسلم، خودِ حضرت همراه با اصحابش راهی این خاک شوند. پس از این‌که مسلم با ارسال نامه‌ای به امام حسین، به ایشان برای ورود به کوفه و بیعت با مردم اطمینان‌خاطر داد، برخی از مردم کوفه با خالی کردن پشت مسلم، او را در اختیار یزید قرار دادند و مسلم بن عقیل توسط این ملعون به شهادت رسید. البته دیگر دیر شده بود! امام حسین (ع) همراه با خانواده و یاران، راهی کوفه شده بودند.

حالا که متوجه شدیم چه وقایعی منجر به ورود امام به سرزمین کربلا شد، بهتر است تا مرور کوتاهی بر رویدادهای این برهه زمانی داشته باشیم.

پس از ورود امام حسین (ع) و اصحاب به کربلا در اول محرم، اولین مواجهه با حر و لشگرش بود. در ابتدای ملاقات حر با امام، هنوز این مسئله نمایان نشده بود که لشگر حر وظیفه محاصره یاران امام و تحویل امام به یزید را برعهده دارد.

پس از این‌که امام حسین (ع) از همراهی با حر و ملاقات با یزید سر باز زد، محاصره شکل جدی‌تری به خود گرفت و پس از چند روز حتی راه آب نیز بر حضرت و اصحابش بسته شد. درنهایت این وقایع منجر به شکل‌گیری جنگ در روز دهم محرم، بین لشگر یزید و امام حسین (ع) شد که در طی آن، امام سوم شیعیان، امام حسین (ع) همراه با 72 تن از یارانش به شهادت رسیدند.

تاریخچه دهه محرم و وقایع روز اول محرم

مداحی مناسب برای روزهای دهه محرم

هر روز از این دهه برای بزرگداشت یکی از نزدیکان امام حسین (ع) در نظر گرفته شده و در هر کدام از این روزها، مردم با روضه و مداحی به سوگواری این افراد می‌پردازند.

  • شب و روز اول: روضه مسلم بن عقیل
  • دوم: ورود به کربلا
  • سوم: مداحی حضرت رقیه (س)
  • چهارم: روضه فرزندان حضرت زینب (س)، طفلان مسلم، حر بن ریاحی
  • پنجم: بزرگداشت عبدالله بن حسن
  • ششم: روضه قاسم بن حسن
  • هفتم: مداحی علی اصغر
  • هشتم: روضه علی اکبر
  • نهم: روضه حضرت ابوالفضل (ع) (تاسوعا)
  • دهم: امام حسین (ع) (عاشورا)

با این‌که همه وقایع اصلی در روز دهم محرم رخ داده است اما شما در این روزها با عزاداری، مداحی و سوگواری، یاد یاران حضرت را گرامی خواهید داشت. حاج محمود کریمی، حاج محمدرضا طاهری، کربلایی جواد مقدم و مهدی رسولی از مداحانی هستند که شنیدن آثار آن‌ها در این ایام را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جمع‌بندی

ماه محرم سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به سوگواری امام سوم شیعیان، امام حسین (ع) می‌پردازند و با مداحی و روضه، یاد این حضرت و اصحابش را گرامی می‌دارند. اگر شما هم برای پیوستن به این عزاداری‌ها به یک مداحی یا روضه مناسب نیاز دارید، به‌راحتی می‌توانید از طریق آپ موزیک نیاز خود را برطرف کنید.

امیدواریم که طاعات شما مورد قبول درگاه حضرت حق قرار بگیرد.

نظرات بینندگان