arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱

گسترش دامنه شیوع آبله میمون در آسیا؛ مقامات نیویورک خواستار تغییر نام بیماری شدند

بسیاری از کشور‌های آسیایی به دنبال شیوع بیماری آبله میمون در وضعیت هشدار به سر می‌برند و تدابیری بهداشتی در مرز‌های خود برای مقابله با این بیماری در نظر گرفته‌اند. سازمان جهانی بهداشت اخیرا به دنبال شیوع بیماری آبله میمون وضعیت اضطراری در سطح جهان اعلام کرد. وزارت بهداشت ژاپن روز دوشنبه از شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمون خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: بسیاری از کشورهای آسیایی به دنبال شیوع بیماری آبله میمون در وضعیت هشدار به سر می‌برند و تدابیری بهداشتی در مرزهای خود برای مقابله با این بیماری در نظر گرفته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت اخیرا به دنبال شیوع بیماری آبله میمون وضعیت اضطراری در سطح جهان اعلام کرد. وزارت بهداشت ژاپن روز دوشنبه از شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمون خبر داد. به گفته مقامات ژاپن اولین فرد مبتلا به آبله میمون در این کشور اخیرا به اروپا سفر کرده بود.

اولین مورد ابتلا به آبله میمون در تایلند نیز هفته گذشته شناسایی شده بود. سنگاپور و هند نیز از شناسایی موارد جدید ابتلا به این بیماری خبر داده‌اند.

این در حالی است که مقامات هند از شناسایی چهارمین مورد ابتلا به آبله میمون در دهلی نو، پایتخت این کشور سخن گفته‌اند.

مقامات سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده‌اند که امکان مقابله با شیوع سریع بیماری آبله میمون با تکیه بر «راهبردهای درست» وجود دارد.

تب، سردرد، تورم غدد لنفاوی، احساس خستگی و دردهای عضلانی از علائم اولیه بیماری آبله میمون است. مبتلایان به این بیماری در مرحله بعد شاهد ایجاد تاول‌ و زخم‌هایی بر روی بدن و صورت هستند که می‌تواند دردناک باشد.


دوره ابتلا به بیماری آبله میمون بین دو تا چهارهفته است.

درخواست مقامات نیویورک از سازمان جهانی بهداشت: نام آبله میمون را تغییر دهید

مقامات بهداشتی کلان‌شهر نیویورک در آمریکا از سازمان جهانی بهداشت خواسته‌اند که نام این بیماری را به این دلیل که از نظر برخی مبتلایان ممکن است بار منفی داشته باشد تغییر دهد.

به گفته مسئولان بهداشتی نیویورک نام بیماری آبله میمون ممکن است برخی از مبتلایان را از ترس انگ خوردن در جامعه به جای مراجعه به مراکز پزشکی به سمت انزوا سوق دهد.

نیویورک هم‌اکنون کانون اصلی شیوع بیماری آبله میمون در آمریکا محسوب می‌شود. صف‌های طویلی در مراکز واکسیناسیون در مقابله بیماری آبله میمون در نیویورک شکل گرفته است. واکسیناسیون در برابر آبله میمون در نیویورک هم‌اکنون در اکثر موارد تنها برای مردانی انجام می‌شود که رفتار پرخطر جنسی در جریان رابطه با مردان دیگر دارند.

اکثر مبتلایان به آبله میمون در نیویورک تاکنون مردانی بوده‌اند که با مردان دیگر رابطه جنسی داشته‌اند. با این حال دانشمندان تاکید می‌کنند که آبله میمون یک بیماری مقاربتی نیست و امکان انتقال آن از طریق‌های دیگر و به دیگر گروه‌ها نیز وجود دارد.

فرانسه دامنه واکسیناسیون را گسترش می‌دهد

از سوی دیگر مقامات بهداشتی فرانسه در نظر دارند دامنه واکسیناسیون در برابر بیماری آبله میمون را در «گروه‌هایی که بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند» گسترش دهند.

در همین راستا قرار است امکان تزریق واکسن به افراد همجنسگرا، کارگران جنسی و افراد تراجنسیتی که دارای چند شریک جنسی در زندگی هستند فراهم شود. تاکنون ۷۲۱ مورد ابتلا به بیماری آبله میمون در فرانسه شناسایی شده است.

واکسن مورد استفاده برای واکسیناسیون در برابر آبله میمون واکسن نسل سوم بیماری آبله است که مجوز استفاده از آن در سال ۲۰۱۳ در اروپا صادر شد.

شناسایی اولین مورد ابتلا به آبله میمون در میان کودکان فرانسوی

مقامات بهداشتی فرانسه دو روز پیش اعلام کرده بودند که اولین مورد ابتلا به بیماری آبله میمون در میان کودکان در این کشور شناسایی شده است. بنا به همین گزارش کودک مبتلا به آبله میمون در فرانسه ساکن «ایل دو فرانس»، منطقه‌ای پرجمعیت به مرکزیت پاریس است.

مسئولان فرانسوی تاکید کرده‌اند که نشانه‌ای از وخامت حال این کودک دیده نمی‌شود اما تلاش برای شناسایی زنجیره انتقال بیماری به او و از او به دیگران در جریان است.

بیماری آبله میمون به طور معمول پس از دو تا سه هفته به خودی خود بهبود پیدا می‌کند.

نظرات بینندگان