arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۸۷۲۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۱ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

سازمان امور مالیاتی: ۴۸ درصد از هزینه‌های جاری دولت از محل درآمد‌های مالیاتی تأمین می‌گردد

سازمان امور مالیاتی نوشت: در حال حاضر ۴۸ درصد از هزینه‌های جاری دولت از محل درآمد‌های مالیاتی تأمین می‌گردد. در سال ۱۴۰۰ میزان وصول مالیات در کشور مبلغ ۳۰۰۵۹۰۱۱۹ میلیارد ریال بوده که در راستای ماهیت و اهداف مالیات ستانی از این وجه اخذ شده، بالغ بر ۲۹ درصد بابت صندوق‌های بازنشستگی، ۲۴ درصد در بخش امنیت، ۱۳ درصد در بخش آموزش و پرورش، ۱۶ درصد حقوق دستگاه‌های ملی و اجرایی و... صرف شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان امور مالیاتی نوشت: در حال حاضر 48 درصد از هزینه های جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین می گردد. در سال 1400 میزان وصول مالیات در کشور مبلغ 300590119 میلیارد ریال بوده که در راستای ماهیت و اهداف مالیات ستانی از این وجه اخذ شده، بالغ بر 29 درصد بابت صندوق های بازنشستگی، 24 درصد در بخش امنیت، 13 درصد در بخش آموزش و پرورش، 16 درصد حقوق دستگاه های ملی و اجرایی و... صرف شده است.

متن سازمان امور مالیاتی به این شرح است:

نظر به انتشار مطلبی با عنوان «باید میزان مالیات دریافتی از شهروندان کاهش یابد» به نقل از آقای محمد طبیبیان، در پایگاه اطلاع رسانی جماران، مورخ 3/5/1401، خواهشمند است دستور فرمایید به منظور تنویر افکار عمومی، توضیحات سازمان امور مالیاتی کشور به نحو شایسته ای منعکس گردد:

قوانین و مقررات مالیاتی و اجرای آن در کشور، طبق تعاریف مورد قبول بین المللی و با اهداف درآمدی، توزیعی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و گسترش عدالت مالیاتی تدوین شده است. مالیات به عنوان ابزاری مؤثر در پیشبرد سیاست های کلان، نقشی مهم در بازتوزیع درآمد و ثروت در جامعه ایقا می نماید. از اهداف راهبردی و حائز اهمیت رویکرد مالیات محوری در تدوین بودجه سالانه کشور کاهش وابستگی آن به منابع نفتی است که خود از عوامل افزایش تورم در سالیان گذشته بوده است. یکی از اهداف اصلی ایجاد پایه های جدید مالیاتی من جمله مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خودروها و خانه های لوکس و... تشویق به حرکت سرمایه از بخش های غیرمولد به بخش تولید اقتصاد کشور و رونق آن می باشد. در حال حاضر، مالیات بر ارزش افزوده در بیش از 140 کشور اجرا شده و به دلیل داشتن آثار مثبت توزیعی و رفاهی همواره مورد توجه دولت ها می باشد. یکی از اهداف اصلی برقراری مالیات بر ارزش افزوده هدایت بخشی از بار مالیاتی از تولید به سمت مصرف کننده نهایی می باشد که به نوبه خود اقدامی مثبت در جهت حمایت از بخش تولید به شمار می رود. طی سال های سازمان با پیگیری و مطالعات صورت گرفته و با استفاده از کلیه ظرفیت های قانونی و اتکاء به پایگاه های اطلاعات مالیاتی و اجرای برنامه های هدفمند نظیر طرح جامع مالیاتی، سامانه مؤدیان، صورتحساب های الکترونیکی، پایانه های فروشگاهی و... در پی آن است که مؤدیان واقعی را شناسایی، راه های فرار مالیاتی در کشور را محدود نموده و با ایجاد پایه های جدید مالیاتی در جهت برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی و نیل به اهداف تعریف شده گام بردارد.

سازمان همواره در تلاش است در راستای اصول کلی نظام و برنامه های توسعه تدوینی در جهت حفظ منافع ملی حرکت نماید. در حال حاضر 48 درصد از هزینه های جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی تأمین می گردد. در سال 1400 میزان وصول مالیات در کشور مبلغ 300590119 میلیارد ریال بوده که در راستای ماهیت و اهداف مالیات ستانی از این وجه اخذ شده، بالغ بر 29 درصد بابت صندوق های بازنشستگی، 24 درصد در بخش امنیت، 13 درصد در بخش آموزش و پرورش، 16 درصد حقوق دستگاه های ملی و اجرایی و... صرف شده است. تقویت بخش تولید در گرو تلاش و حمایت همه جانبه سازمان ها و نهادهای دیگر بوده و کاهش و یا رفع مسئله تورم و فشار هزینه های ناشی از آن بر زندگی مردم راه های تعریف شده دیگری دارد؛ لذا کاهش سهم مالیات از gdp به بهانه تورم و فشار هزینه بر مردم نه تنها دردی را درمان نخواهد کرد بلکه مشکلات اساسی دیگری را نیز رقم خواهد زد. موارد مطروحه نظیر تقابل کاهش سهم مالیات و کم جلوه دادن اثرات مثبت مالیات ستانی در اقتصاد از طرف صاحبان فکر علم اقتصاد جای بسی حیرت و تعجب دارد! در این راستا، شفاف سازی بیطرفانه، اشاعه فرهنگ مالیات ستانی و تبیین آثار مثبت آن کمک شایانی را در رسیدن به اهداف کلان اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم خواهد نمود.

 

نظرات بینندگان