arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۸ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

تبادل دوباره آتش در منطقه قره‌باغ؛ دو سرباز ارمنی و یک سرباز آذربایجانی کشته شدند / جمهوری آذربایجان: چند «موضع استراتژیک» را تصرف کردیم

درجریان خشونت‌هایی که روز چهارشنبه ۱۲ مرداد در منطقه قره‌باغ کوهستانی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد، دو سرباز ارمنی و یک سرباز آذربایجانی کشته و ۱۴ سرباز ارمنی نیز زخمی شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

درجریان خشونت‌هایی که روز چهارشنبه ۱۲ مرداد در منطقه قره‌باغ کوهستانی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد، دو سرباز ارمنی و یک سرباز آذربایجانی کشته و ۱۴ سرباز ارمنی نیز زخمی شدند.

به گزارش «انتخاب»، ارتش جمهوری آذربایجان در اطلاعیه‌ای گفته که در جریان عملیات «انتقام» علیه «اقدامات تروریستی گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی در سرزمین آذربایجان»، اقدام به تصرف چند موضع استراتژیک کرده است.

در پی این تحول، نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، جلسه اضطراری شورای امنیت این کشور را تشکیل داد و ایروان با انتشار بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا به توقف «اقدامات تهاجمی» آذربایجان کمک کند.

اتحادیه اروپا نیز روز چهارشنبه خواستار «توقف فوری خصومت‌ها» بین نیروهای دو طرف شد و سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفت که «کاهش تنش، احترام کامل به آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره برای جستجوی راه‌حل‌های مذاکره ضروری است».

در همین حال، طرف‌های درگیر یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای گفت که نیروهای ارمنی به سمت مواضع ارتش آذربایجان در منطقه لاچین که از نوامبر ۲۰۲۰ تحت کنترل نیروهای حافظ صلح روسی است، تیراندازی کرده و یک سرباز ارتش جمهوری آذربایجان را کشتند.

مقامات نظامی ارمنی در قره‌باغ کوهستانی نیز به‌نوبه خود جمهوری آذربایجان را به نقض گسترده آتش‌بس با استفاده از نارنجک‌انداز و هواپیماهای بدون سرنشین متهم کرده و گفتند که دو سرباز ارمنی‌تبار در حملات جداگانه کشته شدند و ۱۴ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌گوید «ارتش دفاع قره‌باغ کوهستانی» تلاش کرد که یک تپه را در رشته‌کوه مشرف به لاچین و کَلبَجَر تصرف کند «تا موقعیت جدیدی را ایجاد کند».

در این بیانیه آمده است که نیروهای آذری یک عملیات «انتقام‌جویانه» انجام داده و مواضع را پس گرفتند و افراد مسلح ارمنی را در این روند «نابود کردند».

درگیری دوباره در این منطقه درحالی رخ می‌دهد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان در دهه ۱۹۹۰ میلادی و در سال ۲۰۲۰ بر سر منطقه قره‌باغ در جنگ بودند.

شش هفته درگیری بین دو کشور در پاییز ۲۰۲۰ و پس از برجا گذاشتن بیش از ۶۵۰۰ کشته، با میانجی‌گری روسیه و دستیابی به توافق آتش‌بس به پایان رسید.

در پایان این جنگ، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود داشت واگذار کرد و روسیه حدود ۲۰۰۰ نیروی حافظ صلح را برای نظارت بر آتش‌بس شکننده مستقر کرد. اما تنش‌ها با وجود توافق آتش‌بس همچنان ادامه دارد.

نظرات بینندگان