arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۵ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ دارو بر زندگی بیماران چاق!

بیماران چاق باید ماهانه هزینه بسیار زیادی برای تهیه اقلام دارویی خود پرداخت کنند و با وجود افزایش قیمت داروها، این هزینه بیشتر از پیش می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از کش و قوس های فراوان بلاخره ارز ترجیحی دارو هم حذف شد و از این پس داروهای وارداتی، به جای ارز 4200 تومانی با ارز 25000 تومانی وارد می شوند و این یعنی افزایش تا 500 درصدی قیمت اقلام دارویی.

اما افزایش قیمت دارو قرار است چه تاثیری بر روی بیماران مخصوصاً آن هایی که از چاقی رنج می برند و با انواع چالش ها و بیماری های مختلف دست و پنج نرم می کنند خواهد گذاشت؟ آیا آن ها برای داروها باید از جیبشان هزینه کنند؟ آیا هزینه عمل جراحی لاغری و درمان بیماری های مرتبط با چاقی که تا پیش از این تقریبا ثابت بود، سر به فلک خواهد خواهد کشید؟

تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ دارو بر زندگی بیماران چاق!

آیا قیمت داروهای داخلی و خارجی به یک میزان افزایش میابد؟

طبق اظهار نظر مسئولان، داروهایی که وارداتی هستند از این پس با ارز 25 هزارتومانی وارد می شوند و آن ها تا 500 درصد افزایش قیمت خواهند داشت. داروهای داخلی نیز با وجود افزایش قیمت، اما نرخشان تنها بین 30 تا 100 درصد افزایش پیدا می کند. این یعنی داروهای داخلی با وجود کیفیت قابل قبول هزینه بسیار کمتری نسبت به داروهای خارجی خواهند داشت.

حذف ارز ترجیحی دارو تاثیر زیادی روی اعمال جراحی افراد چاق نمی گذارد

متخصصان پزشکی می گویند عمل های جراحی مرتبط با چاقی، ممکن است مقداری تحت تاثیر آزاد شدن قیمت دارو قرار بگیرد. با این حال بیمارن نباید در این خصوص نگران باشند. زیرا شرکت های بیمه، بیشتر هزینه داروهای بیهوشی و داروهایی که در دوره بستری و نقاهت استفاده می شود را پرداخت می کنند.

بنابراین به عنوان مثال اگر قبلا هزینه عمل اسلیو معده جراح (نوعی جراحی کاهش وزن) یک عدد مشخص بوده، هزینه های جدید نهایتا تا چندصدهزارتومان افزایش میابد. زیرا جراح لاغری و تیم پزشکی یا بیمارستان مربوطه همان حق الزحمه سابق را می گیرند و فقط داروهای بیهوشی مشمول افزایش هزینه قرار می گیرند.

تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ دارو بر زندگی بیماران چاق!

با حذف شدن ارز 4200 تومانی هزینه درمان بیماری های مزمن مرتبط با چاقی بیشتر می شود

افرادی که چاق هستند و یا با اضافه وزن بسیار زیاد روبرو هستند معمولا مشکلات زیادی را تجربه می کنند. گاها آن هایی که شاخص توده بدنی بالای 40 دارند به بیماری های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2، فشار خون، کمردرد، زانو درد، سندروم تخمدان پلی کیستیک، ناباروری، افسردگی و ... مبتلا هستند و متاسفانه درمان هر کدام از این بیماری ها طولانی بوده و اغلب بیماران می‌بایست تا آخر عمر دارو مصرف کنند.

این یعنی بیماران چاق باید ماهانه هزینه بسیار زیادی برای تهیه اقلام دارویی خود پرداخت کنند و با وجود افزایش قیمت داروها، این هزینه بیشتر از پیش می شود.

چطور هزینه درمان بیماری ها و مشکلات مرتبط با چاقی را کاهش دهیم؟

برای کاهش هزینه دارو و درمان های مرتبط با چاقی باید تحت پوشش بیمه باشید. آن هایی که از قبل بیمه هستند نیاز به اقدام خاصی ندارند اما افرادی که تاکنون تحت پوشش بیمه نبوده اند باید برای اینکار اقدام کنند.

زیرا دولت معتقد است که افزایش هزینه نباید متوجه بیماران باشد و بیماران باید مانند روزهای قبل از آزاد شدن قیمت، هزینه داروهای خود را پرداخت کند. و بنابراین درصد افزایشی قیمت دارو میبایست توسط بیمه ها پرداخت شود. یعنی دولت یارانه دارویی به بیمه شما پرداخت می کند و افزایش هزینه توسط بیمه پرداخت می گردد.

مثلا اگر برای بیهوشی عمل جراحی لاغری تا پیش از ارز ترجیحی 800 هزارتومان پرداخت میشد با افزایش هزینه ها این هزینه ممکن است به 2 میلیون برسد اما بیمار مثل سابق همان 800 هزارتومان را پرداخت می کند و مابقی هزینه را بیمه شخص پرداخت می کند. به همین دلیل است که در مجموع هزینه عمل لاغری شخص نیز مانند سابق خواهد بود.

تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ دارو بر زندگی بیماران چاق!

آیا بیمه تکمیلی هزینه های اعمال جراحی و درمانی افراد چاق را کاهش می دهد؟

اعمال جراحی لاغری مانند اسلیو معده و بای پس، می توانند به کاهش وزن در افرادی که چاقی مفرط دارند کمک زیادی کنند. بعد از انجام این عمل ها بیماری های مرتبط با چاقی کاهش یافته و یا کاملا درمان می شوند. یا دست کم نیاز به مصرف دارو را به شدت کاهش می دهند.

خوشبختانه بیمه های تکمیلی هزینه های عمل لاغری افراد چاق را تا حد زیادی پوشش می دهند اما برای اینکه بتوانید از مزایای بیمه تکمیلی استفاده کرد باید شاخص توده بدنی بالای 40 باشد.

نظرات بینندگان