arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۲ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

ولایتی به نوه نلسون ماندلا: پدربزرگ شما دوست عزیز من بودند / مهمترین فضا برای انجام تحصیلات اسلامی، شهر مقدس قم است

علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با «مندلا ماندلا» نوه رئیس‌جمهور اسبق آقریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا «نلسون ماندلا» دیدار و گفت‌وگو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با «مندلا ماندلا» نوه رئیس‌جمهور اسبق آقریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا «نلسون ماندلا» دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی‌اکبر ولایتی در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی، به بیان خاطراتی از مرحوم ماندلا پرداخت و خطاب به نوه او گفت: پدربزرگ شما دوست عزیز من بودند و پس از آزادی از زندان، ایشان را به ایران دعوت کردم و وی ضمن اجابت این دعوت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. در پاسخ این سفر، بنده نیز به دعوت رسمی کشور شما و با وجود مخالفت‌های غرب و آمریکا به آفریقای جنوبی سفر کردم. در خاطر دارم آن زمان آقای ماندلا پاسخی به مخالفان سفر من به آفریقای جنوبی دادند که حاکی از درک عمیق و روح استقلال‌طلبی ایشان بود. ایشان گفت «اولاً ما دوستان خود را خودمان انتخاب می‌کنیم و ثانیاً جمهوری اسلامی ایران دوست ما است و نمی‌توانیم دوستانمان را فراموش کنیم و ما آنهایی را که در مبارزه با آپارتاید از ما حمایت کردند، هرگز فراموش نخواهیم کرد.»

در ادامه این دیدار مندلا ماندلا گفت: این یک افتخار بزرگ است که به دیدار شما آمدم به‌خصوص اینکه بزرگان و نیاکان ما، بر اساس خاطراتی که شما هنوز آن را فراموش نکرده‌اید، ارتباطات نزدیکی داشته‌اند و ما به عنوان نسل جوان همیشه می‌خواهیم که از تجربیات بزرگان بیاموزیم و به همین دلیل از دورانی که خیلی جوان بودم و پدربزرگم را در زندان ملاقات کردم دریافتم که او چه مرد بزرگی بود و برای رسیدن به آزادی همواره ایستادگی و مبارزه کرد.

ماندلا افزود: این سفراولین سفر من به ایران است و افتخار بزرگی است که پا به سرزمینی گذاشتم که به اسلام بسیار کمک کرده و به خاطر تمام کمک‌ها و محبت‌هایی که به ما داشتید قدردانی می‌کنم. برای من بسیار مهم است که با شما دیدار می‌کنم برای اینکه پدربزرگ من از شما به نیکی یاد می‌کرد و می‌گفت شما مرد بزرگی هستید. از همان زمان که ماندلا به عنوان یک زندانی سیاسی در جزیره روبن محبوس بودند همزمان با انقلاب اسلامی به این نتیجه رسید که می‌توانند به آزادی دست پیدا کنند و خیلی تشویق شدند وقتی دیدند که جمهوری اسلامی ایران یکی از اولین کشورهایی است که از آفریقای جنوبی که مورد تبعیض نژادی قرار داشت حمایت کرد و شما همیشه از اولین کشورهایی بودید که ما را پذیرفتید و ما هرگز حمایت‌های شما را در حمایت از نهضت آزادی آفریقای جنوبی فراموش نخواهیم کرد.

در این دیدار دو طرف در خصوص آغاز همکاری‌ها در زمینه تبادل استاد و دانشجو بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه نلسون ماندلا، برگزاری سمینارهای علمی و تخصصی و تشکیل یک پویش برای آزادی زندانیان فلسطینی و مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونسیتی بحث و تبادل نظر کردند.

در بخش دیگری از این دیدار ماندلا با اشاره به اهمیت علم و تحصیلات گفت: مرحوم ماندلا همیشه می‌گفت که تحصیلات سلاحی است که می‌توان از آن برای تغییر دنیا استفاده کرد و همین مهم باعث می‌شود که بتوانیم از ظرفیت‌های دانشگاه علوم و تکنولوژی ماندلا برای برنامه تبادلات فرهنگی و علمی میان آفریقای جنوبی با موسسات و دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم و آماده تدوین برنامه فرهنگی و علمی گسترده با شما در این زمینه هستیم.

همچنین مندلا ماندلا به عنوان نماینده مجلس آفریقای جنوبی تاکید کرد: همکاری‌های بین دو کشور به ویژه در زمینه‌های دانشگاهی، تکنولوژی، پزشکی، کشاورزی، علم و صنعت باید تقویت شود و همچنین به دنبال یک برنامه تحصیلی برای مطالعات اسلامی در دانشگاه‌های آفریقای جنوبی هستیم و در این زمینه همکاری با جمهوری اسلامی ایران را نیز دنبال می‌کنیم.

ولایتی هم ضمن استقبال از توسعه همکاری‌ها گفت: مهمترین فضا برای انجام تحصیلات اسلامی، شهر مقدس قم است که بزرگترین شهر مذهبی جهان است که مراکز اسلامی متعدد و مهمی دارد و امکان تبادلات دانشجو و استاد در زمینه‌های مختلف در دانشگاه آزاد و حوزه علمیه قم کاملا فراهم است.

نظرات بینندگان