arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۱

نخستین ماموریت ماه برای کره جنوبی با پرتاب موشک "اسپیس ایکس"

"مدارگرد مسیریاب ماه کره جنوبی" (KPLO) بر فراز یک موشک "فالکون ۹" (Falcon ۹) شرکت "اسپیس ایکس" (SpaceX) بلند شد و نخستین ماموریت کره جنوبی را در اعماق فضا آغاز کرد تا زمینه را برای تلاش‌های جاه‌طلبانه‌تر در ماه فراهم کند. مقامات "مؤسسه تحقیقات هوا و فضا کره جنوبی" (KARI) در بیانیه‌ای اعلام کردند: مدارگرد مسیریاب ماه که با نام "دانوری" (Danuri) نیز شناخته می‌شود، نخستین گام برای اطمینان یافتن از توانایی اکتشاف فضایی و تایید آن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موشک "فالکون ۹" شرکت "اسپیس ایکس"، مدارگرد کره جنوبی را به فضا پرتاب کرد.

به گزارش اسپیس، "مدارگرد مسیریاب ماه کره جنوبی" (KPLO) بر فراز یک موشک "فالکون ۹" (Falcon 9) شرکت "اسپیس ایکس" (SpaceX) بلند شد و نخستین ماموریت کره جنوبی را در اعماق فضا آغاز کرد تا زمینه را برای تلاش‌های جاه‌طلبانه‌تر در ماه فراهم کند.

مقامات "مؤسسه تحقیقات هوا و فضا کره جنوبی" (KARI) در بیانیه‌ای اعلام کردند: مدارگرد مسیریاب ماه که با نام "دانوری" (Danuri) نیز شناخته می‌شود، نخستین گام برای اطمینان یافتن از توانایی اکتشاف فضایی و تایید آن است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، به فرود رباتیک روی ماه تا سال ۲۰۳۰ منتهی خواهد شد و این نقطه عطف بسیار بزرگی برای کره جنوبی خواهد بود. در ادامه بیانیه KARI آمده است: اکتشاف در ماه، به افزایش فناوری‌های فضایی کره جنوبی، افزایش ارزش‌های این کشور و برانگیختن غرور ما ختم خواهد شد.

فالکون ۹ از یک سکوی پرتاب در پایگاه نیروی هوایی "کیپ کاناورال" (Cape Canaveral) فلوریدا برخاست. دو مرحله موشک، ۲.۵ دقیقه پس از پرتاب از هم جدا شدند و مسیر خود را طی کردند. مرحله نخست برای فرود دقیق روی سکوی فرود شناور اسپیس ایکس، ۹ دقیقه پس از بلند شدن پایین آمد.

مرحله دوم به حمل مدارگرد در آسمان ادامه داد و هنوز راه درازی را در پیش دارد. این مدارگرد، یک مسیر طولانی و پر پیچ و خم را به سمت ماه در پیش خواهد داشت و در نهایت در اواسط دسامبر به مدار ماه خواهد رسید.

ورود KPLO به ماه، حدود یک ماه پس از ارسال کاوشگر کوچک "CAPSTONE" ناسا خواهد بود که در اواخر ژوئن پرتاب شد و مسیر مداری مشابهی را به سمت نزدیکترین همسایه زمین طی می‌کند.

ماموریت ۱۸۰ میلیون دلاری KPLO در درجه نخست، برای نشان دادن فناوری‌های مورد نیاز برای رسیدن به ماه و اکتشاف در آن است اما ماموریت دانوری، کار علمی معناداری را نیز انجام خواهد داد.

این فضاپیمای ۶۷۸ کیلوگرمی، شش دستگاه علمی را حمل می‌کند که پنج مورد از آنها متعلق به کره جنوبی هستند و یکی از آنها به نام "شدوکم" (ShadowCam) توسط ناسا ارائه شده است. این تجهیزات طی یک ماموریت که برای حداقل یک سال طراحی شده است، داده‌های مختلفی را جمع‌آوری می‌کنند.

به عنوان مثال، دانوری از یک مغناطیس‌سنج استفاده می‌کند که اندازه‌گیری‌های انجام‌شده با آن می‌توانند به دانشمندان در درک بهتر میدان مغناطیسی ماه کمک کنند؛ به‌ ویژه، بخش‌های مرموزی که در آنها میدان مغناطیسی به‌ صورتی غیرعادی قوی است.

نخستین ماموریت ماه برای کره جنوبی با پرتاب موشک

مقامات مؤسسه تحقیقات هوا و فضای کره جنوبی گفتند که تصاویر دانوری، به مسئولان برنامه‌ریزی ماموریت کمک می‌کنند تا نقاط خوبی را برای ماموریت آینده کره جنوبی در فرود روی ماه کشف کنند. "شدوکم" که بسیار حساس‌تر از سیستم دوربین "LROC" در مدارگرد شناسایی ماه ناسا است، به دنبال یخ آب در دهانه‌های ماه خواهد بود که در سایه دائمی هستند. تصور می‌شود که این دهانه‌ها حاوی مقدار زیادی یخ آب باشند اما میزان واقعی و دسترسی به آنها به خوبی درک نشده است.

دخالت ناسا در مدارگرد مسیریاب ماه کره جنوبی، فراتر از ارائه شدوکم است. این آژانس فضایی، ۹ پژوهشگر را نیز برای شرکت در این ماموریت انتخاب کرده است.

"سانگ ریول لی" (Sang-Ryool Lee)، مدیر پروژه KPLO در بیانیه سال گذشته خود و مدت کوتاهی پس از اعلام اسامی ۹ دانشمند شرکت‌کننده، گفت: این فوق‌العاده است که ماموریت ماه موسسه تحقیقات هوافضای کره جنوبی، ناسا را به عنوان شریکی در اکتشافات فضایی در کنار خود دارد. ما برای دیدن دانش و فرصت‌های جدیدی که از ماموریت KPLO و همچنین فعالیت‌های مشترک موسسه تحقیقات هوافضای کره جنوبی با ناسا در آینده به وجود خواهند آمد، هیجان‌زده هستیم.

همکاری موسسه تحقیقات هوافضای کره جنوبی با ناسا ممکن است گسترده‌تر باشد. برنامه "آرتمیس" (Artemis) ناسا در تلاش است که تا سال ۲۰۳۰، یک حضور دائمی و پایدار انسانی را در ماه و اطراف آن ایجاد کند. بنابراین، مشتاق به دست آوردن داده‌هایی در مورد در دسترس بودن منابع ماه است؛ داده‌هایی که شدوکم و سایر تجهیزات دانوری می‌توانند ارائه کنند.

کره جنوبی، یکی از امضاکنندگان توافق‌نامه آرتمیس است که این توافق‌نامه مجموعه‌ای از اصول طراحی‌شده را برای تسهیل اکتشاف مسئولانه در ماه در بر دارد. کره جنوبی این توافق‌نامه را در ماه می ۲۰۲۱ امضا کرد و به دهمین کشوری تبدیل شد که این توافق را امضا کرده است.

منبع: ایسنا

نظرات بینندگان