arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۰۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

نیویورک‌تایمز: اردوغان می‌خواهد به‌عنوان میانجی جنگ اوکراین ظاهر شود

رجب‌ طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای‌جمهوری ترکیه و روسیه، در پایان دیدار روز جمعه خود در شهر تفریحی سوچی، در غرب روسیه، با صدور یک بیانیه مشترک، اعلام کردند که علیه گروه‌های «تروریستی» در سوریه اقدام خواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رجب‌ طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای‌جمهوری ترکیه و روسیه، در پایان دیدار روز جمعه خود در شهر تفریحی سوچی، در غرب روسیه، با صدور یک بیانیه مشترک، اعلام کردند که علیه گروه‌های «تروریستی» در سوریه اقدام خواهند کرد.

دولت ترکیه نیروهای کرد شمال سوریه را که متحد آمریکا در منطقه به‌حساب می‌آیند، در زمره «سازمان‌های تروریستی» می‌داند و طی هفته‌های گذشته، بارها تهدید کرده که به‌ دنبال آغاز یک عملیات نظامی دیگر در شمال سوریه و گسترش «منطقه امن» است. 

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت که هرچند ترکیه در نظر دارد یک عملیات نظامی تازه در شمال سوریه آغاز کند، می‌خواهد این اقدام با هماهنگی کرملین و بدون کوچک‌ترین خطر درگیری با نیروهای روسی مستقر در سوریه انجام شود.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه شامگاه جمعه به‌ نقل از اردوغان نوشت که دیدار دوجانبه او با پوتین برای نمایش نقش و جایگاهی که روسیه و ترکیه در منطقه ایفا می‌کنند، اهمیت زیادی داشت.

دیدار روز جمعه اردوغان و پوتین در بندر سوچی دومین دیدار آن‌ها در کمتر از سه هفته گذشته است. آن‌ها آخرین بار در تهران و در جریان نشست «روند آستانه»، با هم دیدار و گفت‌وگو داشتند.

رسانه‌های داخلی روسیه در ابتدای دیدار اردوغان با پوتین، از قول رئیس‌جمهوری روسیه نوشتند: «امیدواریم بتوانیم برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری یادداشت تفاهمی امضا کنیم.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود، با اشاره به حضور ترکیه در پیمان نظامی ناتو، نوشت که اردوغان در حال حاضر تلاش می‌کند در میانه جنگ اوکراین، به‌عنوان یک «میانجی» ظاهر شود و در رسیدن به توافقی برای صادرات مجدد غلات از طریق دریای سیاه نقش داشته باشد.

پوتین نیز در پایان دیدار روز جمعه‌ خود با اردوغان، از نقش ترکیه برای رسیدن به توافقی میان کی‌یف و مسکو به منظور صادرات غلات و کودهای کشاورزی و... قدردانی کرد.

نظرات بینندگان