arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۲۲
تعداد نظرات: ۷۰ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۱

کسانی که می گویند کروات ریشه ایرانی دارد چرا به «ریش های انبوه» هخامنشی بی اعتنا هستند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : داریوش سجادی با ارسال مطلبی به سایت «انتخاب»، اظهارات مدعیان «ایرانی بودن کراوات» را به نقد نشسته و پرسیده است: کسانی که می گویند کروات ریشه ایرانی دارد چرا به «ریش های انبوه» هخامنشی بی اعتنا هستند؟

به گزارش «انتخاب» ؛ متن کامل این یادداشت در پی می آید:

اعلام برخورد قانونی نیروی انتظامی با پوشندگان «کراوات» بار دیگر مباحثی تکراری را در ایران از عمق به سطح آورد و بصورتی طبیعی مشاهده شد متمایلین به استفاده از کراوات طی این مدت اهتمام خود را چون همیشه صرف بلاموضوعی غیر قانونی اعلام شدن این نوع از پوشش نزد مردان کردند.

از جمله ملاحظه شد جناب آقای «بهمن کشاورز» رئیس سابق کانون وکلای مرکز در تهران بمنظور اثبات بلاموضوعی این قانون کوشیدند با استناد به تحقیقات تاریخی برای «کراوات» خاستگاهی ایرانی استحصال نمایند و بر همین اساس اظهار داشتند:

کراوات با استناد تحقیق انجام شده از سوی «نیما پیشدادیان» ریشه ایرانی و اسلامی دارد و این ‌طور نیست که اصولا تقلیدی از غرب به شمار‌ آید. در مورد ریشه ایرانی بودن کراوات گفته شده که در اوستا ۱۲ چیز را نیاز مرد جنگی دانسته‌اند که هشتمین آن کوئرس از ریشه کوئرت بود که در زبان پهلوی به آن گریوپان می‌گفتند و به روی زره بسته می‌شد. همچنین در نقش رجب فارس نرسیده به نقش رستم، که بنا بر نظر «هرتسفلد» مربوط به بابک، پدر اردشیر بابکان می‌شود، کوئرت را بر دور گردن بابک به وضوح می‌توان دید که به روی زره بسته است. این پارچه پهن را بزرگان و سرداران سپاه به صورت پهن و پیش‌سینه‌ای استفاده می‌کردند و نمونه پهن آن در نقوش طاق‌بستان دیده می‌شود.

کشاورز درباره دلایل دیگر ریشه‌های بومی بودن پوشش کراوات به سخنان استاد فقید، «رضا نوربها» اشاره داشته و افزوده:

نکته دیگر اینکه درباره استفاده مسلمانان از این پوشش گفته شده است که در جنگ‌های صلیبی سربازان و سرداران صلیبی – بر حسب میزان توانایی مالی خود – صلیب‏های طلا و نقره یا آهن و مس بر گردن می‏آویختند. مسلمانان که از نظر مالی قادر به استفاده از فلزهای گرانبها نبوده‌اند و در مورد طلا هم منع شرعی داشتند، به منظور اینکه وابستگی ایشان به سپاه اسلام مشخص شود، پارچه‌ای را به صورت حرف میم گره می‌زدند و به گردن می‌آویختند که حرف نخست مسلم را نشان می‌داد. ظاهرا این ابتکار را کراوات‌ها – که به شرح پیش‌گفته از دوران باستان و از ایران آن را آموخته بودند- ابتدا به کار بردند و دیگران هم به ایشان تأسی کردند.

در کنار جناب آقای کشاورز مشاهده شد جناب آقای زیباکلام استاد دانشگاه تهران نیز از موضع غیر قانونی بودن منع استفاده از کراوات اظهار داشته اند:

اين استدلال كه كراوات رواج منكر است و نيروي انتظامي از بابت وظيفه و تكليفش در باب امر به معروف و نهي از منكر دارد دخالت مي كند پايه و منطقي ندارد. اين درست كه نيروي انتظامي بايد جلو منكرات را بگيرد اما چه كسي و برحسب كدام اجماع شرعي يا عرفي، كراوات را «منكر» اعلام داشته؟ نه هيچ يك از علما و مراجع چنين حكمي و اجتهادي داشته اند و نه نزد عامه مردم و سنت هاي رايج اجتماعي مان براي كراوات چنين قبحي وجود دارد ... اگر قرار شود كه ما كراوات را به اين اعتبار كه غربي است و از غرب آمده، كنار بگذاريم در آن صورت يونيفرم نيروي انتظامي را هم براساس همان استدلال بايد بگذاريم كنار، چون يونيفرم و پوشيدن آن هم غربي است.

البته سند یابی «خاستگاه ایرانی کراوات» مسبوق به سابقه است و چهار سال پیش تر از آقای کشاورز، یکی دیگر از مشتاقان جوان تر از آقای کشاورز در خارج از کشور چنین ادعائی را مطرح کرد و از جمله اظهار داشت:

طی سفری که به کراوواسی داشته ضمن حضور در فروشگاهی تحت عنوان کراوات مطلع شدم کراوات عنوان دستمال گردنی بوده که سربازان کرووات به گردن می‌بسته‌اند، البته با گره‌ای خاص. مسوول آنجا توضیح داد که قوم «خراوات» که قرن‌ها پیش از ایران به اروپای مرکزی مهاجرت کرده بودند، همیشه این نشان را داشته‌اند، منتهی بعد از قرن ۱۶، دستمال گردن و گره زدن مخصوص آن، فراگیر و تدریجا به "کراوات" امروزی تبدیل شد. یک نماینده مجلس کروواسی هم دقیقا همین داستان را برایم شرح داد. اگر چنین چیزی اندکی هم واقعیت داشته باشد، که قوم خراوات که بقیه آنها را تحت نام کرووات می‌شناسند، این رسم دستمال گردن بستن را از ایران با خودشان آورده‌اند، پس لازم است به جماعت یک تلنگری بزنیم و این میراث فرهنگی چند هزار ساله که البته اندکی هم مدرن شده را پاس بدارند! (منبع در زیرنویس)

نکته مغفول در اظهارات و مستند سازی هائی از این نوع بمنظور اثبات تابعیت ملی ـ ایرانی برای کراوات! عدم تفطن به «کارکرد فعلی کراوات» برای چنین مدعیانی است.

شخصاً و پیش تر درتبیین گونه شناسانه ناسیونابیسم بیمار و معوج ایرانی متذکر این نکته بودم که:

این مهم نیست که کراوات از حیث تاریخی به چه کشوری تعلق دارد. ولو آنکه امروز سند منگوله دار و غیر قابل تردید امریه فرضاً «خشایار شاه» خطاب به همسرش نیز پیدا شود که ذیل آن امر بر دوختن «کراوات» برای ایرانیان داده باشد،  اما مهم آن است که شیفتگان امروزین بهره وری از «کراوات» این نوع خاص از دستمال گردن را به عنوان نماد تشخص ایرانی گری به گردن نمی بندند و عمده چنان شوق و اصرار و اهتمام و وجد و ابتهاج در استفاده از آن پوشش، بازگشت به یک قرینه سازی بین خود و حوزه تمدنی غرب داشته که باطناً آغشته به یک خود سفله انگاری تاریخی و عقده حقارت نسبت به «تمدن غربی» است که در تحلیل نهائی ریشه در یک ناخود آگاه «غرب برتربینی» داشته و دارد.

بواقع مرتکبین به کراوات! با توسل به این پوشش که برای ایشان مُبدل به نماد و شاخص انسان غربی در مقام انسان برتر و متمدن شده می کوشند از این طریق در خلسه «این همانی» دست به پمپ اعتماد بنفس به شاکله شخصیت حقیر فرض شده شان بزنند.

در غیر این صورت کاشفان فروتن «شجره نامه کراوات از بطن تاریخ هخامنش و ساسانی» چنانچه ارزنی صداقت در افتخار به سنن و عادات و آداب و پیشینه تاریخی شان داشتند اکنون بجای آنکه فانوس به دست اهتمام خود را صرف کاوش موشکافانه در متون تاریخی برای یابش رد پائی از کراوت در تالارهای ضیافت تخت جمشید یا جنگ های خسرو پرویز با رومیان نمایند! می توانستند نسیه را فرو گذارده و نقد را برگزینند!

هر اندازه اثبات بومی بودن کراوات برای این دسته از باستان کاوان سخت باشد اما در یک نکته نمی توان تردید داشت و آن این که به شهادت الواح سنگی و حجاری ها موجود و مشهود بجا مانده از دوران هخامنشی و ساسانی در گوشه کنار آثار باستانی ایران و موزه های ایران و جهان، برجسته ترین نماد سرداران و سربازان و مردان ایرانی طی آن دوران «ریش های انبوه» پدران این مدعیان امروزین و کراواتی مفتخر به نمادهای ایرانی است! اما پرسش آنجاست آن جویندگان نمادهای قابل افتخار ایرانی چرا «ریش نقد» را نمی چسبند و سرگشته «کراوات نسیه» اند!!!؟

حکایت ملی گرائی معوج ایرانی بمثابه رندی است که سالها هویت و اصالت بومی خود را گم کرده و در یابش و بازتعریف آن هویت گمگشته، آدرس عوضی می دهد با این مضمون که ما ایرانی ها متمدن ترین، باهوش ترین، زیباترین، پیشرفته ترین وغربی ترین هائیم!!!

نمونه نوین چنان جعلی در تاریخ بمنظور پمپ افتخار به خود، نقل قول ناشیانه ای است که اخیراً و به ابتکار همین جماعت وارد ادبیات نوشتاری ایشان شده مبنی بر آنکه:

یکی از فرماندهان خارجی به کوروش کبیر گفت:

ایرانیان برای پول می جنگند ولی ما برای شرافت و کوروش در جوابش گفت:

هر کسی برای نداشته هایش می جنگد!

این در حالی است که روایت فوق بازگشت به طعنه معروف دریا سالار «لرد ولینگتون» خطاب به «ناپلئون بناپارت» در جنگ های انگلستان با فرانسه دارد که وقتی ولینگتون خطاب به بناپارت طعنه زد:

انگلیسی ها برای شرف می جنگند و فرانسوی ها برای پول مواجه با پاسخ مزبور شد:

«طبیعی است هر کس برای آن چیزی می جنگد که ندارد»

اما اکنون جوان سرگشته و هویت گم کرده ایرانی می کوشد با دستآویز قرار دادن چنین اکاذیبی مرهمی برای خلجان شخصیت تاریخی خود را تمهید کند.

نمونه دیگر روایت مجعولی است از حمله اعراب به ایران که طی آن راویان مسبوق به سابقه آورده اند:

بعد از حمله اعراب مسلمان به ایران، یک عرب از یک مرد پارسی پرسید:

چرا زنان شما حجاب ندارند؟ و مرد پارسی گفت:

حجاب زنان ما پلک چشم مردان ماست!

پاسخی بغایت زیبا و بغایت دروغ! دروغ بودن آن نیز بازگشت به این واقعیت تاریخی دارد که اساساً زنان در دوران مزبور اعم از ایران و بین النهرین عموماً پوشیده بودند گذشته از آنکه چادر مشکی با مختصات امروزی در ایران از یادگارهای حجاب زنان در دوران هخامنشی است. سوای آنکه در روایت فوق با ناشی گری تلاش شده تا یک «نظرپاکی ذاتی» به مردان ایرانی الصاق شود. تخیلی شعف آور و افتخار آمیز و «دروغ»! دروغ آن نیز بازگشت به عدم توجه جاعلین چنان روایتی است که سوای هر گونه نژاد و قوم و آئین و مرام جاری و ساری در تمامی ادوار تاریخ و بین تمامی ملل و نحل، اساساً ذات مردان بیرون از اراده خود و بصورت فطری متمایل به حظ سکشوال بردن از جنس مخالف خلقت یافته. لذا مردان ایران را نیز بمثابه جمیع مردان جهان و در تمام ادوار تاریخ صرف نظر از «پارسا کیشان مستثنا» نمی توان و نباید بیرون از دایره «نظربازان» و «چشم ناپاکان» محسوب و محاسبه کرد.

اصرار این بخش از ایرانیان برای جعل تاریخ و هویت و اعتبار، قرینه همان کاری است که پاسبان چشم و ابرو مشکی و دژم و سیه چرده در «نون و گلدون» محسن مخلمباف در حق خود کرد و در اصرار مخملباف به وی جهت گزینش «نوجوانی خود» از میان چندین «نوجوان متفاوت الچهره» نهایتاً انتخابش نوجوانی خوش سیما و سفید رو و زاغ و بور بود!

حکایت آن رند همسر گم کرده که در جوار برادرش به نظمیه پناه برد و در تشریح مشخصات همسرش وی را خوش سیما و قد بلند و چشم آبی و سفید روی و زرد موی تبیین کرد و وقتی برادرش متحیر گله کرد که «زن داداش» که این گونه نبود!؟ پاسخ داد: حالا که گمشده بگذار یک خوشگل را بجایش پیدا کنند!!!

بر این اساس هر چند و شاید بر «اصحاب نوباوه کراوات» و مشتی جوان حرجی نباشد و ابتهاج طلبی مقتضای ذات جوانانه و تمایلات طبعی جلوه گرانه شان را هر چند قابل قبول نباشد اما بتوان فهم کرد اما از اکابر و عاقله مردانی چون آقای کشاورز و امثال ایشان توقعی افزون می رود.

بعد از گذشت بیش از 30 سال از سقوط و انحطاط فرهنگ بیمار دوران پهلوی دیگر خجالت آور است که هنوز مشارالیها نتوانسته اند بر این بیماری تاریخی غلبه کنند و زننده است چنین توجیهاتی از ایشان در حسرت پوشیدن و بالیدن به یک تکه پارچه را استماع کردن!

همچنانکه این واقعیت نیز نباید از دید جناب آقای زیبا کلام پنهان مانده باشد که برخی از ابزار و آلات و البسه در فرهنگ ملت ها مبدل به «نماد» شده. از باب مثال «عرق چین» هر چند با کت و شلوار استفاده می شود اما اکنون و در همه جای جهان استفاده از آن نماد یهودیان است همچنانکه «یقه گرد با نوار مشکی» نماد کشیشان مسیحی است ولو آنکه با کت و شلوار پوشیده می شود. همچنانکه کت بلند تا لب زانو نماد مداحان و وعاظ در ایران است و عمامه مشکی نماد سیک های هندی است ولو با کت و شلوار پوشیده شود. ایضاً «کراوات» نیز سوای از کت و شلوار نماد شهروند غربی شده و توجیه آن با این ادعا که «یونیفرم پلیس و کت و شلوار» هم از غرب آمده بواقع «مغلطه» است. ترش یا شیرین در تمنای هم ذات پنداری با انسان غربی از طریق تشبث به نمادهای ایشان یک اختلال شخصیتی است و باید مبتلا را مورد طبابت قرار داد.

اما این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که برخورد چکشی و سلبی با چنین پدیده ای، عاری از حزم و تدبیر است.

حافظان سلامت اخلاقی و رفتاری در ایران اگر می پذیرند اصرار اقشاری از جامعه بر شماسازی های نامانوس با فرهنگ بومی در ایران (اعم از زدن کراوات یا ابراز تنانگی بانوان در عرصه خیابان) ریشه در خود باختگی فرهنگی و اختلال شخصیتی دارد متقابلاً ایشان نباید گریزی نیز از این واقعیت داشته باشند که مبتلایان «بیمارند» و در هیچ فرهنگ و جغرافیا و نقاهتگاه و حکومت و دولت و ملتی «بیمار» را برای درمان کتک نمی زنند!

راه حل چنان مبتلایانی قبل از داغ و درفش و گزمه و داروغه و مُفتش، توسلی منطقی و اجتناب ناپذیر به روان شناسی بالینی است. درمانی که هر چند 30 سال تاخیر داشته اما هنوز هم برای انجام آن فرصت و حجت باقی است.

مثل ایشان مثل خفتگانی است که تصور بیداری دارند و وقتی به ایشان هشدار«بیدار باش» داده می شود اعتراض می کنند از آنکه :
ما که بیداریم!

چنان مبتلایانی را ابتداً باید از توهم استغنا و خود فرزانه بینی خارج و متقاعد و تفهیم از بیمار بودن و نوع بیماری شان کرد تا در مرحله دوم بتوان گام های درمان تدریجی ایشان را برداشت.

ایشان را ابتدا باید متقاعد به «بیمار بودن» در عین «توهم سلامت» کرد در آن صورت بالشخصه می توانند گام دوم را راساً و با موفقیت و به تنهائی بردارند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷۰
در انتظار بررسی: ۱۰
غیر قابل انتشار: ۳۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
6
260
بابا ول کنید این حرفهای شش من یه غاز را !!! همین تلویزیون خودمون دیشب یک حاجی آقا بازرگان تاجر پیشه ایرانی آورده بود برای اوضاع صادرات وواردات که دستی هم در اتاقهای بازرگانی دارد و... بایک کراوات که گره اش از کراواتهای کل غربیها هم کلفت تر بود !!!
متاسفم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
10
250
متاسفم واسه خودم و واسه ....مرغ میدونی چقدره...کراوات رو ول کنید....مراجع محترم ... از دولت بخواهید چرا مردم گرسنه هستند و چرا مرغ گران شده...بی خیال کراوات...
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
9
303
‫کراوات منشأء ایرانی دارد،ولی تیغ ژیلت نه،بدین دلیل است که هخامنشی ها ریش داشتند.
پاسخ ها
کشکول
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
ای ول میزون گفتی
هيچ
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
منشا كت و شلوار كجاست كه از زيرش يقه ديپلماتي ! ميپوشيم ؟
منشا آمپول و دارو و لباس فرم اغلب ارگانها كجاست ؟
اصلا ماشينم ميخريم آرمشون نماد غربه ..
واي نه تلويزيون و وسايل برقي
نكنه اونها نماد غرب و شرق دور نيستن ؟
اصلا منشا ايراني چي داريم ؟
بقول دوستان از بزرگان دين انتظار هست اصل شهامت رو در اجتهاد رعايت و زبان مردم خاموش شده ي ايران باشن .....
محمد
| United Kingdom |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
سلام،خیلی comment بجایی بود....
حمید بابا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
اون دهنت رو باید طلا بگیرن خیلی با حالی
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
نویسنده احتمالا می خواسته از ریش هخامنشیان به عنوان ریش حزب اللهی یاد کند رویش نشده!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
عجب حرفی زدی خیلی جالب بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
این نظر یک ایول درست و حسابی داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
69
25
ریش داریم تا ریش ریش بی ریشه همون بهتر که از بیخ زده بشه هه هه !!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
6
137
ان زمان زدن ریش مانند الان آسان نبود والا کیست که از تمیزی بدش بیاید در ضمن اگر کراوات مظهر غربی است پس کت وشلوار و کمر بند هم مظهر غربی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
4
91
کشور های دنیا دارن به دروغ برای خودشون هویت میسازن.حالا ما که یه نشونه هایی هم داریم چه اشکالی داره تو بوق و کرنا کنیم و به گوش اونوریها هم برسونیم که اینی که گردنتونه ایرانیه.حتی اگر نباشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
151
لطفا این نظر من را منتشر کنید تا نویسنده مطلب بالا بخوانند و شاید به نتیجه ای برسند.
می گویند پیر مرد و پیر زنی عروسی در خانه داشتند که تن به کار های خانه داری نمی داد. روزی این دو خواستند با کار خود ادبش کنند و .... که شاید شرم کند. صبح هنگام پیرمرد جارو به دست گرفت و مشغول جارو زدن شد. پیرزن آمد که جارو از دستش بگیرد که این چه کاری ست که تو می کنی و ... مشغول جر و بحث شدند. ناگهان عروس از خواب بیدار شد و گفت: دعوا نکنید. یک روز تو جارو بزن و یک روز هم او.....!!!
حالا این شده مصداق کار ما. اما راه حلش هم این است. ما بی ریش ها کراوات می زنیم تا بخشی از فرهنگ ایرانی را حفظ کنیم. شما ها هم که علاقمند به ریش هستید ریش بلند بگذارید تا بخشی دیگر از فرهنگ ایرانی را حفظ کنید. این که دعوا ندارد....
اصلا به این فکر کردید که ما سر کاریم و ما را دارند دنبال نخود سیاه می فرستند و خودشان دارند آن کار دیگر می کنند؟... نیروی انتظامی با خیلی از چیزها که باید برخورد نمی کند ولی به کراوات چسبیده است. مردم دارند زیر بار گرانی قالب تهی می کنند و آن گاه ما دعوای ریش و کراوات داریم. واقعاً برای ما ایرانی ها این خیلی عیب است. پس از این به بعد ما کراوات می زنیم و شما هم ریش بگذارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
افرین ..... افرین..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
8
111
این آقایی که این متن رو نوشته واقعا بیسواده ، فکر کرده با یه مشت جملات طولانی و کلمات ثقیل میتونه استدلال های بی پایه شو به خورد بقیه بده ؛ در رد این نوشته همین بس که از شرق تا غرب از شمال تا جنوب دنیا کراوات رو به عنوان یه پوشش مکمل برای افزایش زیبایی و نظم ظاهری استفاده میکنند...
kratos
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
8
203
شیوه مدیریت کشور را از پادشاهان هخامنشی و کوروش یاد بگیرید نه ریش گذاشتن را
پاسخ ها
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
+1000
جمشید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
بدون شرح نظر شما عالی بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
معیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
89
15
حرف ایشان تا حدود زیادی درست است، این روزها در شبکه های اجتماعی هر سخنی را به کوروش و ایران باستان نسبت می دهند. چه مرضی است؟ اگر انسان های بزرگی بوده اند چرا باید برایشان افسانه پردازی کرد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
97
بله هخامنشیان ریش دارند انبوه اما بافته شده
ناشناس
|
Ukraine
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
4
90
باشه کراوات باشه ما ریش میزاریم ...ok???
حمید
|
Bangladesh
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
2
105
جناب آقای سجادی سلام بعضی از مطالبی را که می نویسید نشان از علمی است که شما دارید و منطقی می باشد ولی بعضی از مطالب شما واقعا مسئله دار است.احساس من این است که جنابعالی کمی مشکل به لحاظ .... دارید .اینکه خودتان را حق مطلق می دانید و راجع به همه چیز به این شکل افراطی اظهار نظر می کنید و در مطالبتان تمام کرواتیان را بیمار روانی می دانید که نیاز به درمان دارند واقعا نشان از بیماری نهفته ای در درون شما است که مطالعات و اطلاعاتی را که هم دارید مسئله دار می کند.موضوع کروات اصلا اهمیتی ندارد که شما به این شکل وارد آن شده اید .چند سردار در یک جلسه با همفکران خود به این نتیچه رسیده اند که کروات یک سمبل غربی است .یقین بدانید اگر در همان جلسه یک نفری مانند آقای زیبا کلام وجود دارد جمع توجیه می شدند که نیازی به مطرح نمودن این مسئله برای جامعه نیست .دیدید که پس از اظهار نظر دو نفر آقایان کشاورز و زیباکلام موضوع منتفی شد ولی اینکه شما مجدد وارد شده و تمام کرواتیان را روانی دانستید واقعا تاسف آور است .این تنها مطلب شما نبوده که اینطور با ظاهری علمی و تحقیقی ولی بصورت افراطی وارد شدید .شما که در سرزمین غرب در رفاه کامل بسر می برید یک سری هم به سرزمینمان ایران بزنید و با واقعیات جامعه ایران بیشتر درگیر شوید.مشکل امروز ما کروات نیست .مرغ ، مواد غذائی ،دروغ ،تهمت ، بی تدبیری ، دادگاههای اختلاس ،رانت خواریها ،دزدیها ، مسئله دار بود اکثر .... است که میخواستند زمانی دولت کریمه را تشکیل دهند ولی امروز ......؟؟؟؟؟؟ آقا شما کوتاه بیا و در همان سرزمین شیطان بزرک حالتو بکن بگذار مردم ایران با درد خودشان بسازند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
5
83
به "ریش" نیست عزیزم به "ریشه" ست
همین امثال شما ها این مملکت رو به قهقرا می برن ...
چرا بعضیا فکر میکنم ( حداقل ادای فکر کردن رو دارن) مملکت و مردم ارث پدری شونه و می تونن برای همه تصمیم بگیرن ...
پاسخ ها
هاشم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
ریشه به ریش وکراوات نیست جانم.
همه کشورها برای خود اصول وقانون دارند.هرکی هرکی نمیشه که؟البته باز سراغ مرغ و خروس نروید همه گرفتارشیم بحث دیگریست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
6
70
ريش رو فر مي دادن ما هم بديم؟
بنيامين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
3
97
اين آقاي داريوش سجادي چرا از كانادا نمي آيند توي كشور خودشون ايران زندگي كنند؟ از اين طريق بيشتر مي تونن به برادران نيروي انتظامي و گشت ارشاد مشاوره بدهند!
بابك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
5
84
چرا امام خميني درزمان حيات خود به افراد كراواتي خرده نميگرفتند اما اكنون..........
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
7
34
فقط امیدوارم که ناسیونالیسم خاری در چشم کسی نشده باشه ...
حمید بابا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
103
مگه کسی گفته ریش نذارین ولی شما به زور میگین که کراوات نزنید
اینجاست فرق ما با شما
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
63
این آقای سجادی اگر مرد هست و حرف حساب دارد ابتدا برگردد ایران و در مورد هزینه ...... شفاف سازی کند و سپس برای مردم داخل کشور قلم فرسائی کرده و تز بدهد. ایشان خودشان فراموش کار هستند ولی نمی دانند که مردم فراموشکار نیستند.
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
49
چطور نویسنده محترم فقط چسبیده اید به یک جمله اقای زیباکلام چرا بقیه اش ر جواب نمی دهید ؟
اگهراست می گید راجع به کت وشلوار و یونیفرم هم که غربی است و جا افتاده است همین نطر را بدهید !
یک بام و دو هوا که نمی شود !
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
2
74
عزیزدلم اگر ریش بلند بگذاریم هم به درویش بودن متهم می‌شیم. بی خبری از مملکت‌ها!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
72
آقای سجادی اگر ما خودباخته ایم چرا خودت آمریکا رو برای زندگیت انتخاب کردی ؟ماشالله کروات هم میزنی ، ریش هم نمی زاری . پس بس کن این جفنگیاتو همه می شناسنت ، دنبال نون به نرخ روزی
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
60
هرکس دوست داره با ریش هخامنشی یا کراوات ایرانی حال کنه آزاده.... اینا جنگ زرگریه تا از گرونی ها غافل بشین ملت !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
3
65
كروات منشا ايراني نداره
اما كت و شلوار هم نداره
پيتزا هم نداره
يونيفرم هم نداره
اينا همه رو جمع كنيد پس
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
49
اصلا چه ربطی داره میشه کراوات زد ریش نداشت میشه کراوات زد ریش هم داشت حتمی در کار نیست ضمن اینکه میشه هیچ کدومو نداشت ورود به این بحث ورود به حریم شخصی افراد است و اینه که گناهه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
2
47
بابا چرا رد گم می کنید این همه گرانی،بیکاری،فقر ،اعتیاد چرا به اینها نمی پردازید.
به چیزای بیخود گیر میدید که ما رو از اصل طلب گمراه کنید واقعا که امام زمان عجب منتظرانی دارد.
اینها منتظر به جیب زدن ذخایر این مملکتند. منتظر چاپیدن مردم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
2
38
مشکل جامعه ما در ریشه است نه ریش و کروات . بابا مردم زیر بار فقر و فشار کمرشان شکسته و آقایان بدنبال بود و نبود کروات هستند . بهتر نیست به وضعیت معیشتی مردم برسیم تا بعد به ظاهر آنها .
عارف
|
Switzerland
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
2
60
افسوس : برای خودم برای ایرانم
وقتی مغزهای ما فرار را بر قرار ترجیح میدهندو بنیانگزاران نظام زیر سوال یک مشت تازه به دوران رسیده میروند
نباید بیش از این هم انتظار داشت
یکروز به فکر ریشیم یکروز به فکر کراوات یک روز لباس آستین کوتاه و......................
حقمونه که از ذخایر نفتی کشورمون اعراب میلیون میلیون استخراج کنند و ببرند و خرج کنند و برای ما خط و نشان بکشند
حقمونه که هر کسی ما را متحجر صدا کنه
والله خسته ام من
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
گل گفتی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
43
نقل قول
"ایشان را ابتدا باید متقاعد به «بیمار بودن» در عین «توهم سلامت» کرد در آن صورت بالشخصه می توانند گام دوم را راساً و با موفقیت و به تنهائی بردارد"

نویسنده محترم،ایضا درمورد خودتتان هم صادقه !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
51
انصافا کراوات چیز زیبایی است و خوش تیپی مردان رو بسیار بیشتر میکنه حالا مال هرجا که میخواد باشه. من که خیلی دوست دارم البته خوب چون چیز خیلی راحتی نیست طبیعتا خود غربیها هم در مجالس و جلسات رسمی از اون استفاده میکنند. مثل کت و شلوار که ماحصل غرب است و حتی حتی حتی احمدی نژاد هم در جلسات رسمی و سفرها از آن استفاده میکند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
47
چه سفسطه ای کرده این سجادی!!
بحث برسرایرانی بودن یا نبودن کراوات وریش نیست
بحث برسر اجبار در داشتن ریش یا برداشتن کراوات است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
52
(خواهش میکنم این رو نمایش بدین)
آخه خجالت نمیکشی مسخره؟آخه داریم از گرونی به ستوه میای بعد تو احمق داری توجیه میکنی کراوات بده؟
رامین موسوی
|
United States
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
49
آقای سجادی عزیز، بن‌مایه ی نوشته شما (که در آن متأسفانه دوغ و دوشاب قاطی شده) این است که: «کراوات ... نماد شهروند غربی شده»
می شود بگویید از کجا به این مدعا رسیده اید؟ تا به حال تصاویر رهبران، مدیران، استادان دانشگاه و یا بازرگانان کشورهای شرقی (حتی در دوره ی کمونیسم) را دیده اید؟ لباس فعلی جناب بشار اسد یا محمد مرسی را چطور؟ ایشان هم بیمار و غربزده و متوهم و خودباخته اند؟!
شاید بگویید فقط در ایران کراوات نشانه ی خودباختگی و بیماری و چه و چه است! از کجا به همچو نظر مشعشعی رسیده اید؟ این تمایز از کجا آمده؟ آیا نشانه های آن "ملی گرایی معوج ایرانی" را در این تمایز پرت و بی منطق نمی شود یافت؟
من کراوات می زنم. چون آن را زیبا می بینم. شما دوست ندارید، و نمی زنید. چرا به کسانی که هم عقیده ی شما نیستند فحاشی می کنید؟ این دیگر انگار شده سبک نگارشی شما!
اما آنچه درباره ی ریشه ی ایرانی کراوات نوشتید به نظرم درست است. برای کراوات زدن نیازی به همچو استدلالاتی نیست، مگر مروجان "ملی گرایی معوج" کذایی مجبورمان کنند برای حق انتخاب طبیعی لباسمان به دلایل عجیب و غریب پناه ببریم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
37
مرغ را بچسب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
چند ماهه که هی کامنت میزاری مرغ مرغ مرغ ، بس کن دیگه حساسیت گرفتم
hasan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
30
چه مسئله مهمي اين ريش ؟
جاوید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
35
خیر عزیز، خلط مطلب آن کسی می کند که یونیفرم رسمی نظامی را با چفیه همراه می کند بعد به کراوات گیر می دهد. واکسیل و گت و غیره که برای نظامیان ارتش نماد غرب بود حالا برای سپاه نماد مرتب بودن شده!
چادر سیاه را ( البته دانشمندان ایرانی اخیرا مدعی شده اند موفق به کشف فرمول مشگی کردن چادر به سیاق ژاپنی ها شده اند ) را نمی دانم چطور به ایرانیان باستان ربط دادند، در خواست می کنم تا دیر نشده چفیه را هم یک فکری برایش بکنند تا مبادا دشمنان بگویند که آن چیزی را که کم داشتید برای آن جنگیدید!
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
2
41
بس کنید دیگه‏!با گفتن این اراجیف تورم پایین نمیاد،شکم گرسنه سیر نمیشه،جوونا خونه دار نمیشن،کرایه خونه جور نمیشه...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
47
در زمان هخامنشیان آزادی پوشش بوده.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
32
متن که ارزش جواب ندارد، و اما تیتر. اگر روزی قرار شد به اسم ایرانی گری ، با «ریش» و «ریش دارها» برخورد شود، چشم، این موضوع را یادآوری میکنیم!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
43
1
احسنت
ایرانی مسلمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
71
آقای داریوش سجادی(من نمیشناسمتون)
پیش از آنکه برای این بیمار! نسخه بپیچید چند پرسش ساده دارم
1-چرا به این اندازه براشفته اید؟اینهمه ناراحتی برای یک تکه پارچه است؟یا اندیشه ی طالبانیستی؟
2-کجای این فرهنگ غنی خلل دارد؟آن از منشور حقوق بشر کورش و آن از شعر سعدی در سر در سازمان ملل.
3-با اراجیف و چهار تا کلمه قلنبه سلنبه نمیشود روح پلید طالبانیسم رو پنهان کرد اگر میخواهید روی این اندیشه پل پت وارتان و پافشاری روی اشتباهتان بمانید،بمانید اما کدام پیامبر وجود کراوات رو مانع رسیدن به خدا میدانست؟
4-شما که غرق در مبانی اسلام شدید و پایه و اساس اسلام رو فراموش کرده اید.لازم به یادآوری است که عدالت یکی از اصول اسلام است.چطور است شما کراوات مارا نبرید تا ما ریش شما را نچینیم؟
5-کجای قرآن دنیا رو دو قطبی تجسم کرده؟غرب و شرق؟مگر انسان ها رو برابر و سراسر عطوفت رحمت ننگاشته است؟یعنی دین و ایمان شما این اندازه سست است که از پارچه ای فرو میریزد؟؟؟؟!؟
6-در یادداشتتان میآورید"نوجوان متفاوت الچهره"اولا چهره فارسی است و "ال" عربی و به هم چسبیدن این دو کاریست نادرست،در جای دیگر می آورید "خشایار شاه" که آن نیز نادرست است.درست آن "خشایار شا" میباشد.شست درصد کلمات کاربردی در یادداشتتان عربی است!اگر از فرهنگ عربی خوشتان می آید،عرب باشید.ولی چوب لای چرخ کسی نگذارید تا کسی چوب لای چرختان نگذارد.واقعا فکر میکنید در افتادن با بزرگان افتخار و اعتبار می آورد؟
در آخر توصیه میکنم نظر شیخ اشراق و ابوریحان بیرونی و هزاران دانشمند و فیلسوف و غیره ایرانی را در ارتباط با مکتب با شکوه و پرطمطراق ایران که اعراب حتی یکی مثل آنها را ندارد مطالعه کنید.
در ضمن طالبان هم نیروی تندرو میپذیرد.
www.amintttt2011@yahoo.com
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
آفرین. بسیار سپاسگزارم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
بسیار زیبا...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
41
این آقای سجادی کی هستن متنشون در حد یه آدم جوگیر و ..... بود پر از مغلطه!! تو از کجا نیت کراوات زننده رو میگی رو پیشونیش نوشته .... داره؟ انسانیت هم خوب چیزیه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
این اقای سجادی همونی نیست که چند
وقت پیش مطلبی بر علیه ال احمد و
شریعتی نوشته بود?
دکتر سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
52
واقعا باید تاسف خورد که در شرایطی که مردم در بدترین شرایط اقتصادی وتحت شدیدترین فشار ها هستند تورم به بالاترین رکورد خود در دنیا رسده.
بیکاری تحصیلکردگان به بیش از 70 درصد رسده اجچاره مسکن وقیمت ارزاق عمومی به حد وحشتناک رسده وژیامد اینها بلا رفتن سن ازدواج جوانان به مرز 40 سال شده....
افرادی درفکر کراوات زدن یا نزدن وریش گذاشتن یا نذاشتن هستند؟
به نظر شما آیا این افراد و مروجین این سخنان واقعا در شرایطی مشابه مردم عادی زندگی میکنند؟ بسیار بعید ست...!!
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
دقیقا همینطورست.اگر بررسی دقیق شود متاسفانه مشخص می شود که تصمیم گیران نوع پوشش مردم وانها که سربازان وماموران را در میادین وخیابانها ردیف میکنند اساسا مشکل ارتزاق واقتصادی ندارند چرا کهمسکن وخودروشان تامین است وارزاق عمومی را نیز از فروشگاههای ویژه با قیمتهای ویژه تهیه میکنند!!
بهزاد
|
Philippines
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
37
راست و دروغ رو شما نمیخواد تشخیص بدی!
راه رو برای تمسحر دیگران باز نکن آقای به اصطلاح ایرانی!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
34
هر کی دوست داره ریش بذاره مگه کسی میخواد جلوشو بگیره!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
0
37
کامپیوتر و موبایل و برق و تلفن ماشین هم ریشه ایرانی ندارد
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
50
سعدی به امثال اقای سجادی میفرماید:زنبور درشت بی مروت را گوی باری چو عسل نمیدهی نیش مزن
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
30
این والاتبار داریوش سجادی هیچ بنو و تبصره و ماده هی قانونی نتوانسته است بیابد که استفاده از کراوات را ممنوع کرده باشد. پس با چه استدلالی اظهارات بهمن کشاورز را رد می کند؟
دیگر اینکه اگر سربازان هخامنشی ریش داشتند دلیل این نمی شود که ما هم حتما ریش داشته باشیم
کما اینکه اگر کراوات هم داشته اند دلیل نمی شود که ما هم حتما از کراوات استفاده کنیم.
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۷
1
53
مدير تلويزيوني شبکه ماهواره اي هما (تعطيل شده) چرا مجريانش کراوات مي زدند؟
من بوي صداقت در نوشته هاي اين آقا نمي بينم
در بيشتر موارد وسط دعوا نرخ تعيين مي کنند و با اسم بردن از انديشمندان بزرگ خودشان را مي خواهد مطرح کنند
بايد همه نوشته هاي اين جناب را خواند تا متوجه اصل قضيه شد
shayan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
6
0
ای ول خوشم اومد:-)
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۸
3
29
آفرین . احسنت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
8
0
اقای سجادی ، به شما برای ابراز عقاید شجاعانه خود بر خلاف جو سنگین تقلید و هلهله و غوغا سالارانه ای که گله وار تمام واقعیت های تاریخی را زیر پا می گذارند و به سمت دامهای گسترانیده شده پای افشان می روند ، تبریک می گویم . امروز جوی برپا شده که اگر حق بگویی می پرسند کجا زندگی می کنی و پلاک و کد پستی شما چند است ؟ اگر ایران هم می زیستی ، به شما می گفتند : حق داری حقیقت را ندانی چون از روستای خودت بیرون نرفتی تا ینگ دنیا را ببینی و بشناسی .
نظرات بینندگان