arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۰ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

ماهواره «خیام» به فضا پرتاب شد

ماهواره «خیام» ساعت ۱۰:۲۲ امروز از ایستگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شد. علیرضا نعیمی مدیرکل بهره برداری و عملیات سازمان فضایی ایران می‌گوید: امیدواریم امروز در ساعت پایانی شب بتوانیم اطلاعاتی را از ماهواره که خیلی اطلاعات اولیه است دریافت کنیم. او می‌گوید: ایستگاه ماهدشت، مرکز کنترل ماموریت ماهواره خیام است و هم فرمان‌های ماهواره و کنترل وضعیت اینجا ارسال می‌شود و داده‌های ماهواره هم در همین جا دریافت می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ماهواره «خیام» به فضا پرتاب شد

ماهواره «خیام» ساعت ۱۰:۲۲ امروز از ایستگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

لحظه پرتاب ماهواره خیام توسط ماهواره‌بر سایوز

 

به گزارش «انتخاب»، مدیرکل بهره برداری و عملیات سازمان فضایی ایران ساعتی پیش گفته بود: ماهواره خیام ساعت ۱۰:۲۲ از ایستگاه فضایی بایکنور پرتاب می شود و همه سیگنال ها از ایستگاه ماهدشت رصد خواهد شد.

علیرضا نعیمی افزود: بلافاصله پس از پرتاب سیگنال‌هایی در این مکان (ماهدشت) قابل دریافت و مشاهده است.

و‌ی گفت: ایستگاه ماهدشت، مرکز کنترل ماموریت ماهواره خیام است و هم فرمان‌های ماهواره و کنترل وضعیت اینجا ارسال می شود و داده‌های ماهواره هم در همین جا دریافت می‌شود.

مدیرکل بهره برداری و عملیات سازمان فضایی ایران افزود :‌ اینجا ( ماهدشت ) مرکز کنترل ماموریت ماهواره خیام است و هم فرمان های ماهواره و کنترل وضعیت اینجا ارسال می شود و داده های ماهواره هم در همین جا دریافت می شود.

علیرضا نعیمی گفت :‌ پرتاب ماهواره خیام حدود ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه به وقت تهران انجام می شود و تا زمانی که ماهواره به دور زمین گردش داشته باشد و مجدداً بر روی ایستگاه‌های اینجا قرار بگیرد، می توانیم سیگنال ها را دریافت کنیم البته امیدواریم امروز در ساعت پایانی شب بتوانیم اطلاعاتی را از ماهواره که خیلی اطلاعات اولیه است دریافت کنیم.

وي افزود :‌ اطلاعات اولیه سیگنال ها نشان می دهد که ماهواره سالم است و سلامت اولیه را دارد و در مدار قرار گرفته است .

مدیرکل بهره برداری و عملیات سازمان فضایی ایران تاکید کرد ماهواره های سنجش از دور یا ماهواره های تصویربرداری از سطح زمین ماهواره هایی هستند که کاربردهای متعددی دارند و در واقع تصویری که از بالا تهیه می شود می تواند در حوزه‌های مختلف کاربرد داشته باشد از جمله در حوزه های تهیه نقشه ها ، نقشه های شهری ، تهیه نقشه های سه بعدی ، تهیه مدل رتفاعی و کاربردهای کشاورزی ، پايش محصولات باغی و کشاورزی که در مدیریت بحران ها به ما کمک می کند و در بسیاری از کاربردهایی که در واقع با محیط زیست کارایی دارد ، می تواند اطلاعاتی را برای ما مطرح کند .

 

نظرات بینندگان