arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۳ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

شهردار ناگازاکی: پس از حمله روسیه به اوکراین، بمب اتم به یک بحران ملموس تبدیل شده

شهردار ناگازاکی امروز (سه‌شنبه) به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد بمباران اتمی که این شهر ژاپنی را ویران کرد، گفت پس از حمله روسیه به اوکراین، تسلیحات هسته‌ای "بحران فعلی و ملموسی" به شمار می‌روند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: شهردار ناگازاکی امروز (سه‌شنبه) به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد بمباران اتمی که این شهر ژاپنی را ویران کرد، گفت پس از حمله روسیه به اوکراین، تسلیحات هسته‌ای "بحران فعلی و ملموسی" به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «تومیهیسا تائو»، شهردار ناگازاکی ضمن به صدا درآوردن زنگ خطر، اظهار کرد: «ماه ژانویه سال جاری، رهبران ایالات متحده، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین بیانیه مشترکی را صادر و تایید کردند که جنگ هسته‌ای برنده ندارد و نباید استفاده شود.»

وی افزود: با این حال، درست یک ماه بعد از این بیانیه مشترک، روسیه به اوکراین حمله کرد. این اتفاق تهدیداتی را درخصوص استفاده از تسلیحات هسته‌ای به دنبال داشته و کل جهان را به وحشت انداخته است.

شهردار ناگازاکی خاطرنشان کرد که استفاده از تسلیحات هسته‌ای یک "نگرانی بی‌اساس" نیست بلکه "بحرانی ملموس و از بحران‌های فعلی" محسوب می‌شود. او همچنین هشدار داد که این تسلیحات ممکن است از طریق قضاوت‌های اشتباه، علمکرد نادرست و یا حملات تروریستی استفاده شوند.

تومیهیسا تائو گفت: به جای شروع جنگ، بشر باید "فرهنگ صلح" را ترویج دهد؛ فرهنگی که اعتماد، احترام به سایرین و حل‌وفصل مشکلات از طریق گفت‌وگو را موجب شود.

بازماندگان حملات هسته‌ای و افراد عالی‌رتبه خارجی طی این مراسم به همراه صدها تن راس ساعت ۱۱:۰۲ پیش از ظهر، درست زمانی که این شهر بندری بمباران شد، برای بزرگداشت قربانیان یک دقیقه سکوت کردند.

همزمان با هفتاد و هفتمین سالگرد اولین بمباران اتمی جهان، زنگ‌ها در هیروشیما به صدا درآمد و مقامات از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز شنبه نسبت به برگزاری مسابقه تسلیحاتی جدید پس از حمله روسیه به اوکراین هشدار دادند.

ایالات متحده، اولین بمب اتمی جهان را در شهر هیروشیما ژاپن در ششم اوت ۱۹۴۵ و سه روز بعد در نهم اوت بمب اتمی دیگری را بر روی ناگازاکی انداخت. دلیل رسمی آن بمباران‌ها، وادار کردن امپراتوری ژاپن به تسلیم در جنگ جهانی دوم بود. این حملات تنها استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در تاریخ بشر تاکنون بوده است. ایالات متحده هنوز مسئولیت اخلاقی این بمباران‌ها را بر عهده نگرفته و آنها را با ضرورت نظامی توجیه می‌کند.

نظرات بینندگان