arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

چرا نصف بیشتر کنکوری‌های مجاز، انتخاب رشته نمی‌کنند؟

معاون وزیر کار می‌گوید: ۵۳ درصد از کسانی که برای انتخاب رشته در کنکور مجاز شده‌اند، انتخاب رشته نمی‌کنند و به سمتی می‌روند که آگاهانه مسیر زندگی‌شان را انتخاب کنند، یعنی اینکه افراد به دنبال این نیستند رشته هایی را انتخاب کنند که علاقه‌ای به آن ندارند و متناسب با نیاز بازار کار نیستند، بلکه تلاش می کنند با انتخاب آگاهانه و کسب مهارت به بازار کار راه یابند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون وزیر کار می‌گوید: ۵۳ درصد از کسانی که برای انتخاب رشته در کنکور مجاز شده‌اند، انتخاب رشته نمی‌کنند و به سمتی می‌روند که آگاهانه مسیر زندگی‌شان را انتخاب کنند، یعنی اینکه افراد به دنبال این نیستند رشته هایی را انتخاب کنند که علاقه‌ای به آن ندارند و متناسب با نیاز بازار کار نیستند، بلکه تلاش می کنند با انتخاب آگاهانه و کسب مهارت به بازار کار راه یابند.

 در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند مدرک دیگر نیاز امروز جامعه نیست و باید به سمتی حرکت کرد که نگاه جوانان از مدرک گرایی و پشت میزنشینی به مهارت آموزی و کار و تولید تغییر کند و دانشگاهها به کانون‌های کارآفرینی تبدیل شوند.

هم اکنون پدیده "مدرک‌گرایی" یکی از معضلات جامعه به شمار می رود که در عدم جذب دانش آموختگان به بازار کار اثرگذار بوده است.

به گفته کارشناسان، فقدان و ضعف مهارت آموزی در جامعه و گرایش افراد و خانواده‌ها به مدرک گرایی باعث شده که بیشتر جوانان با وجود هزینه‌ای که خانواده‌ها برای تحصیل آنها می‌پردازند نتوانند شغل مناسب خود را پیدا کنند و عمدتا با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، اما معاون وزیر کار از رویکرد جدید جوانان و انتخاب اگاهانه آنها خبر می‌دهد.

غلامحسین حسینی‌نیا می‌گوید: در دو دهه اخیر جو کاذب مدرک گرایی در میان خانواده‌ها ایجاد شده که مسیر را به انحراف برده است و ما برای پاسخگویی به این نیاز کاذب دانشگاه‌ها را گسترش داده‌ایم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه بیشتر جوانان به سمت انتخاب آگاهانه پیش رفته‌اند، می‌گوید: خوشبختانه این آگاهی در خانواده‌ها و در بین جوانان در حال ایجاد شدن است که لزوماً نباید دانشگاه بروند از این رو به سمت انتخاب آگاهانه مسیر زندگی‌شان می‌روند.

به گفته حسینی نیا ۵۳ درصد از فارغ‌التحصیلان مدارس که در کنکور مجاز به انتخاب رشته هستند، انتخاب رشته نمی‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که جوانان در مسیر زندگی خود به انتخاب آگاهانه روی آورده‌اند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید دارد که مهارت‌های کارآفرینی و مهارت‌های نرم و سخت با رویکرد دانش بنیان را باید جایگزین رفتن به دانشگاه در مسیر سنتی کرد.

با وجود آنکه بخش اعظمی از سرمایه‌ها و نیروهای کار کشور را جوانان تحصیلکرده تشکیل می‌دهند، اما بخش عمده‌ای از این نیروهای آماده به کار در راه‌یابی به بازار کار ناموفق هستند.

بر اساس گزارش‌ها، ۴۵ درصد ورودی‌های فنی و حرفه‌ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد علیرغم تحصیلات عالیه و مدارک دانشگاهی دنبال مهارت آموزی برای کسب درآمد هستند.

نظرات بینندگان