arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

اشرف غنی: هنوز رئیس‌جمهور قانونی افغانستان هستم

«اشرف غنی»، رییس جمهور فراری افغانستان در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با یک شبکه تلویزیونی گفت که هنوز رئیس‌جمهور قانونی افغانستان است. وی در مصاحبه با شبکه تازه تاسیس ABN، گفت که تاکنون دستش «به خون کسی» آلوده نشده و تاکید کرد که دستش «از فساد پاک است» و تا زمان انتقال قانونی قدرت وی رئیس‌جمهور افغانستان است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «اشرف غنی»، رییس جمهور فراری افغانستان در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با یک شبکه تلویزیونی گفت که هنوز رئیس‌جمهور قانونی افغانستان است.

وی در مصاحبه با شبکه تازه تاسیس ABN، گفت که تاکنون دستش «به خون کسی» آلوده نشده و تاکید کرد که دستش «از فساد پاک است» و تا زمان انتقال قانونی قدرت وی رئیس‌جمهور افغانستان است.

این نخستین مصاحبه تصویری وی پس از سقوط دولتش توسط طالبان است.

اشرف غنی در بخشی از این گفت‌وگو اظهار داشت که که قبل از او بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع پیشین‌، افغانستان را ترک کرده بود. وی افزود که اکثریت مطلق وزیران کابینه‌اش قبل از ساعت ۹ صبح ۱۵ آگوست کشور را ترک کرده بودند.

وی همچنین افزود: «آمریکا سفارت خود را قبل از خروج من، یعنی ساعت ۹ صبح ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ تخلیه کرده بود. اگر تصمیم به حمایت از جمهوریت داشتند، چرا خودشان فرار کردند؟»

اشرف غنی درباره آخرین روزهای حضورش در افغانستان گفت: «من به مزارشریف رفتم، ژنرال دوستم و ژنرال عطا لباس جنگی پوشیدند، تمام امکانات به آنها دادیم. اما فردایش در ازبکستان بودند. مسوولیت جنگ شما به‌عهده دوستم و عطامحمد نور بود و خودشان صاحب اختیار بودند اما مقاومت نکردند. جنگ سالاران برای اینکه سلاح خویش را تسلیم کنند، به آنها ولایات و وزارت داده می‌شد و میلیاردها دلار به انها داده شد و آنها پول را از کشور خارج کردند. یک تعداد قشر سیاسی معامله کردند.»

اشرف غنی در گفت‌وگو با داود جنبش خبرنگار پیشین بی‌بی‌سی، ادامه داد: «در روز سقوط، وزیر دفاع قبل از من فرار کرد، مسوولیت سقوط سریع ولایت‌ها به دوش او بود که باید مدیریت می‌کرد، من آخرین نفری بودم که از افغانستان خارج شدم. من قرار بود تا مرگ ایستادگی کنم»

وی درباره خلیلزاد نیز گفت: «قرار بود خلیلزاد برکنار شود. خلیلزاد فراتر از یک شخصیت دو رو است، بلکه 9 رو دارد. او همیشه تصمیم‌های بدون پشتوانه می‌گرفت. خلیلزاد با طرح‌هایش همه را متفرق کرده بود، مذاکرات موازی پیش می‌رفت».

اشرف غنی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو مدعی شد: «مردم افغانستان به پاکدستی من اعتماد دارند. نیمی از کشور در اختیار دکتر عبدالله بود و او مانع تمام اقدامات مثبت بود.»

رئیس‌جمهور فراری افغانستان در بخشی دیگر از این مصاحبه به مقایسه‌اش با رئیس‌جمهور اوکراین در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «زلنسکی رئیس‌جمهور یک ملت متحد است، فرمانش را همه اطاعت می‌کنند، تمام دنیای غرب از او حمایت کردند. ما منقسم بودیم، خلیلزاد با طرح‌ها و وعده‌های خود همه را دچار اختلاف کرده بود. خلیلزاد مفسد و بی‌هویت است.»

وی در خصوص اقدامات آمریکا در افغانستان افزود: «بارها از آمریکا درخواست برگزاری لویه جرگه کردیم، اما آنها گفتند مورد قبول امارت اسلامی نیست. دلیل سقوط کابل این بود که روش جنگ ما با جنگ آمریکا فرق داشت؛ طرح آمریکا این بود که کابل و قندهار را حفظ کنیم و دیگر ولایات را واگذار کنیم.»

اشرف غنی ادامه داد: «چند روز پیش از سقوط هر سه نهاد امنیتی با محب به این نتیجه رسیدند که توان مقابله نداریم. من به خاطر عدم تکرار رویداد دکتر نجیب کشور را ترک کردم. حکومت مشترک با امارت اسلامی ناممکن بود. بر اساس صحبت‌های مولوی صاحب هبت الله حکومت آنها سلطنتی است و نظام مطلق العنان است.

وی در پاسخ به اینکه چرا عبدالله او را خائن ملی خوانده است، گفت: «معیارهای خیانت ملی بسیار واضح است. کابل را چه‌کسی ویران کرد؟ در افشار چه‌کسی مردم را کشت؟ آِیا افغانستان ملک یک شهرستان بود؟ در انتخابات 2014، اوباما به من گفت که پنجشیری‌ها کودتا می‌کنند. عبدالله در آن زمان تقلب کرد. کسی که خلف موازی کند، او خائن ملی است. عبدالله مسوول عدم تحکیم جمهوریت بود. فرق من و عبدالله این بود که من قانونی بودم و او نبود.خود عبدالله یک نمونه است که هیچ چیز را قبول نداشت، قانون اساسی را قبول نداشت. دست ما کاملا بسته شده بود».

غنی در بخشی دیگر از این مصاحبه با اشاره به خودخواهی آمریکایی‌ها در افغانستان گفت: «منافع آمریکایی باعث شد که آمریکا از کثیف‌ترین مهره در افغانستان استفاده کند و شرایط امروز رقم بخورد. تمام پول آمریکا 90 درصد آن دوباره به آمریکا برگشت. پول‌های بادآوردۀ غرب باعث تضعیف حکومت مرکزی شده بود.»

وی ادامه داد: «تنها کسی که می‌توانستم قدرت را به او واگذار کنم، امرالله صالح بود نه عبدالله یا کرزی، اما آمریکا امرالله صالح را قبول نداشت.»

رئیس‌جمهور فراری افغانستان با اعتراف به وجود فساد در در زمان حضور وی، افزود: «فساد محور اساسی جمهوریت شده بود البته این برایم میراث رسیده بود. تمام سیستم مفسد بود. من فاشیست نیستم. معیار من سه اکثریت بود. جوانان، فقرا و زنان. من سیاست قومی نکردم. کسانی که مرا فاشیست می‌گویند تنها کارتشان قومی است و خودشان از این کار نفع می‌برند. سهم دادن به جنگ سالاران در قدرت باعث نابودی همه چیز شد.»

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه درباره رفتارهای خلیلزاد گفت: «مشکل خلیلزاد با من این بود که من افغان و مسلمان بودم. او افغانیت و هویت خود را انکار کرد. خلیلزاد مفسد و بی‌کفایت است. رفتار او احمقانه بود. وقتی که بایدن گفت نیروها را خارج می‌کند، ترسیده بود. افغانستان که آمد از ترس می‌لرزید. من گفتم به او کاری نداشته باشید او یک مامور است و امر ارباب خود را اجرا می‌کند.»

غنی در ادامه افزود: «موجودیت ایمن الظواهری در کابل نشان داد که توافقنامه دوحه یک کاغذ بیکاره است و مسوولیتش به‌عهده خلیلزاد است.»

وی با اشاره به وضعیت کنونی زنان در افغانستان گفت: «وضعیت کنونی زنان افغانستان یک فاجعه است. فاجعه آمده و زلزله سیاسی شده و همه گنگ هستند، لطفا خشم خود را طرف کسانی داشته باشید که نگذاشتند ما حکومت کنیم. من برای سیاست بازاری و دوکانداری ساخته نشده بودم، سیاست من این بود که 16 ساعت در روز برای فلاح ملت کار کنم و زحمت بکشم و منافع همه افغان ها را فوق همه چیز بدانم.»

غنی تاکید کرد: «من گناهی نکردم که منتظر عفو طالبان باشم. من رئیس جمهور قانونی هستم. اما تاکنون شرایط برای بازگشتم به افغانستان ایجاد نشده است. من در بیرون از کشور جبهه نمی‌سازم. فصل ناتمام باید تمام شود. من برای جنگ پیدا نشده بودم. من برای ساختن پیدا شده‌ام.»

این در حالی است که بازرسی ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) روز گذشته گزارش جدیدی را درباره دلارهای به سرقت رفته افغانستان در روز فرار اشرف غنی منتشر کرد.

این نهاد آمریکایی در گزارش خود افزوده که مقداری پول نقد در بالگردهای اشرف غنی در هنگام فرار بارگیری شده، اما شواهد نشان می‌دهد که این رقم از یک میلیون دلار تجاوز نمی‌کند.

وکیل غنی در نامه‌ای که به سیگار فرستاده نوشته است که غنی به کارهایی که در دوره تصدی ریاست‌جمهوری خود انجام داده است «بسیار» افتخار می‌کند و همواره وظایف خود را با شرافت و صداقت انجام داده است.

نظرات بینندگان