arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۲ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
وال استریت ژورنال:

پیشنهاد اتحادیه اروپا به ایران برای حل و فصل ماجرای پادمان / پاسخ تهران به سئوالات آژانس پیش از اجرای توافق احیای برجام / اجرای توافق متکی بر ارزیابی آژانس از همکاری ایران خواهد شد / اتحادیه اروپا گفته تا ۲۴ مرداد پاسخ مثبت یا منفی را اعلام کنید

دو منبع مطلع از مذاکرات گفتند که اتحادیه اروپا به ایران و سایر طرف‌ها گفته است که تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) به متن پاسخ مثبت یا منفی بدهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

لارنس نورمن در وال استریت ژورنال نوشت: دیپلمات های اتحادیه اروپا در تلاش برای شکستن بن بست در مذاکرات بر سر احیای توافق هسته ای ایران، امتیاز جدیدی را به تهران پیشنهاد کرده اند که هدف آن پایان دادن سریع به تحقیقات سازمان ملل درباره فعالیت های هسته ای گذشته جمهوری اسلامی است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: در پیش‌نویس این پیشنهاد از سوی اتحادیه اروپا، ایران با پرداختن به نگرانی‌های آژانس قبل از اجرایی شدن توافق موافقت می‌کند و می‌گوید انتظار می‌رود ایران به سؤالات آژانس «با هدف شفاف‌سازی» پاسخ دهد.

در این متن آمده است که اگر تهران همکاری کند، ایالات متحده و سایر طرف‌های گفتگو از شورای حکم می‌خواهند که تحقیقات را کنار بگذارند.

اگر همه طرف‌های توافق، یعنی آمریکا، ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین با متن پیشنهادی موافقت کنند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در شرایط دشواری قرار می‌دهد و اجرای توافق تا حد زیادی متکی بر ارزیابی این نهاد از همکاری تهران می شود.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا را به دقت مطالعه می کنیم و پاسخ خود را به آنها خواهیم داد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که واشنگتن می خواهد شاهد حل و فصل تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد. این مقام افزود: «تنها راه برای تحقق این امر این است که ایران اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آژانس قرار دهد. این موضع ماست، صرف نظر از اینکه در متن تفاهم بیاید یا در جای دیگر.»

دو منبع مطلع از مذاکرات گفتند که اتحادیه اروپا به ایران و سایر طرف‌ها گفته است که تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) به متن پاسخ مثبت یا منفی بدهند.

نظرات بینندگان