arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۲۲ مرداد ۱۴۰۱؛ از حمله به سلمان رشدی با چاقو تا خسارت ۲۰۰ میلیارد دلاری تحریم به ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

رئیسی: استان جنوبی کرمان حتما تشکیل خواهد شد
رئیسی درباره استان شدن جنوب کرمان گفت: مساله استان شدن جنوب استان کرمان در دستور کار دولت است و ان‌شاءالله این موضوع پیگیری خواهد شد. اجرای آن با تاخیری مواجه شده، اما در مجموع استان جنوبی کرمان حتما تشکیل خواهد شد.

جانشین نیروی قدس سپاه: سوریه و عراق مغز متفکری مانند ولی فقیه ما نداشتند
سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا فلاح‌زاده جانشین نیروی قدس سپاه گفت: اما داعش در شرایطی توانست در سوریه و عراق دست به کشتار و خونریزی بزند که در این ۲ کشور مردم پشتیبان و مغز متفکری مانند ولی فقیه ما نداشتند. اما ایران اسلامی به خاطر تدبیر و درایت رهبر معظم انقلاب و وجود سردارانی چون شهید سلیمانی نه تنها گزندی از داعش و یزیدیان زمان ندید، بلکه اردوگاه آنها را با خاک یکسان کرد.

رزمایش ایران، روسیه و چین در ونزوئلا
«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا روز جمعه از برگزاری رزمایش مشترک بزرگ ایران و روسیه و چین در شمال غرب ونزوئلا استقبال کرده و آن را «به چالش کشیدن آمریکا» توصیف کرد.

انتقال نفت توقیف شده ایران در یونان به یک نفتکش ایرانی
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع مطلع اطلاع داد که یک نفتکش با پرچم ایران بارگیری نفتی که پیشتر توسط آمریکا در یونان توقیف شده بود را آغاز کرده است. یک منبع دیگری نیز با اشاره به اینکه روند بارگیری نفت مسروقه از روز جمعه آغاز شده است، تاکید کرد که انتظار می‌رود پروسه انتقال نفت به نفتکش حامل پرچم ایران چند روز به طول بیانجامد.

ایراد ایران به چند کلمه از متن توافق احیای برجام
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی وین دریک نشست خبری گفت متن سند احیای برجام تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته و می‌توان گفت که تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته است. وی افزود: ایران تنها در مورد چند کلمه از متن، سؤالاتی را مطرح کرده و در مورد بقیه متن می‌توان گفت توافق صورت گرفته است.

بدون تماشاگر شدن لیگ به خاطر نامه فیفا درباره حضور بانوان
ایزد سیف‌الله‌پور مدیرعامل باشگاه نساجی درباره مسائلی که برای ممنوعیت ورود تماشاگران عنوان شده، گفت: به نظرم اصلی‌ترین موضوع، بحث حضور بانوان در ورزشگاه‌هاست که هفته گذشته نیز وزیر ورزش عنوان کرد فیفا نامه زده تا این مسئله حل شود. همین نگرانی موجب می‌شود تا تماشاگران نتوانند به ورزشگاه‌ها بیایند.

فرودگا‌ه‌های مالزی به دلیل تحریم ها به هواپیمای ایرانی سوخت نمی‌دهند
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی دیروز گفت: امروز آخرین پرواز ایرلاین ایرانی به مالزی انجام می‌شود چراکه به دلیل تحریم‌ها، فرودگاه‌های مالزی به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهند. او درباره تبعات حذف ایرلاین‌های ایرانی در این مسیر پروازی گفت: درآمد‌های جابه جایی مسافر در این مسیر از ایرلاین‌های داخلی حذف می‌شود و یکی از پایگاه‌های جنوب شرق آسیا که یک ایرلاین داخلی توانسته بود، در این مسیر پرواز برقرار کند را از دست می‌دهیم. این نمونه‌ای از هزینه‌های تحریم‌ها است که به صنعت هوانوردی کشور تحمیل شده است.

خسارت ۲۰۰ میلیارد دلاری تحریم به ایران
«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین با انتشار یک عکس در صفحه توییتر خود نوشت: «ایالات متحده امپراطوری تحریم‌ها است. تحریم‌های ایالات متحده که دولت (دونالد) ترامپ رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا وضع کرد، دست‌کم ۲۰۰ میلیارد دلار خسارت اقتصادی به ایران وارد کرد».

عملیات انتحاری در جده
منابع سعودی از وقوع یک انفجار و کشته و زخمی شدن ۵ نفر در جده خبر دادند. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، عبدالله بن زاید عبدالرحمن البکری الشهری یکی از افراد تحت تعقیب در جده خود را با استفاده از کمربند انفجاری منفجر می‌کند که در این انفجار فرد تحت تعقیب کشته و ۴ نفر دیگر از جمله ۳ نیروی امنیتی زخمی می‌شوند. عامل انتحاری کشته شده است.

تظاهرات شیعیان موافق و مخالف صدر در بغداد
هزاران تن از طرفداران آقای صدر در پی فراخوان او در نزدیکی مجلس در داخل «منطقه سبز» بغداد گردهم آمدند و نماز جمعه را بر پا کردند و در مقابل نیز مخالفانش که در چارچوب «ائتلاف چارچوب هماهنگی عراق» عمل می‌کنند، عصر جمعه را برای تظاهرات در جاده منتهی به ساختمان مجلس در بغداد انتخاب کردند.

صدیقی: پهپادهای ما مورد اقبال روس ها قرار گرفته
کاظم صدیقی خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: پهپادهای ما در شرایطی که در این ۴۳ سال قدرتمان رو به افزایش بوده مجهز به امکانات لیزری و سایر امکانات است مورد اقبال دنیا و روسی‌ها قرار گرفته است. ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده و کارشکنی از جانب قدرت‌های پوشالی جنگلی بوده است.

رئیسی: رهبری فرمانده هستند؛ بنده باید عمل کننده باشم
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور تصریح کرد: باید عقب ماندگی‌ها را دنبال کنیم و همه بدنه دولت باید اینگونه عمل کنند، رهبری فرمانده‌ هستند و فرمان می‌دهند و بنده و سایر دوستان باید عمل کننده باشیم.

باغ محتشم رشت، آرامگاه ابدی مرحوم هوشنگ ابتهاج
رضا حمیدی دبیر اسبق جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: در صورت نبود امکان برای عمل به وصیت استاد هوشنگ ابتهاج و دفن مجاور درخت ارغوان، پیکر این شاعر گرانقدر، روزهای پایانی هفته آینده در باغ محتشم رشت آرام می‌گیرد.

حمله به سلمان رشدی با چاقو
آسوشیتدپرس روز جمعه گزارش داد که سلمان رشدی، نویسنده کتاب "آیات شیطانی" هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک را داشت، مورد حمله قرار گرفت. به گفته این شاهدان، رشدی پس از حمله به روی زمین افتاده و مهاجم دستگیر شده است. فرماندار نیویورک در کنفرانسی خبری گفت که سلمان رشدی هنوز زنده است. او گفت که یک افسر پلیس ایالت نیویورک موفق به نجات جان سلمان رشدی شده است. یک شاهد عینی به آسوشیتدپرس گفت که سلمان رشدی «بین شش تا هشت بار» با چاقو مورد حمله قرار گرفت. رشدی با بالگرد به بیمارستان منتقل شده و خبرگزاری رویترز نوشت که او تحت عمل جراحی قرار دارد.

نظرات بینندگان