arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۲ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

عراق: برای افزایش واردات گاز، با ایران مذاکره می‌کنیم / اکنون واردات ما به ۴۵ میلیون متر مکعب رسیده؛ نیاز ما به گاز ۵۰ تا ۵۵ میلیون متر مکعب است

احمد العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که این کشور مذاکراتی با طرف ایرانی برای افزایش واردات گاز دارد. وی گفت: پس از پرداخت بدهی های گازی به ایران میزان واردات گاز به ۴۵ میلیون متر مکعب رسید اما نیاز فعلی ما به گاز ۵۰ تا ۵۵ میلیون متر مکعب است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که این کشور مذاکراتی با طرف ایرانی برای افزایش واردات گاز دارد.

به گزارش الفرات، احمد العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که این کشور درخصوص افزایش واردات گاز از ایران برای روشن کردن نیروگاه های برق با طرف ایرانی رایزنی می کند.

وی گفت: پس از پرداخت بدهی های گازی به ایران میزان واردات گاز به ۴۵ میلیون متر مکعب رسید اما نیاز فعلی ما به گاز ۵۰ تا ۵۵ میلیون متر مکعب است.

سخنگوی وزارت برق عراق پیش از این نیز در اظهاراتی گفت: میزان تولید انرژی در عراق اکنون تقریبا روزانه ۲۰ هزار مگاوات است و این میزان همچنان نیازهای عراق را برآورده نمی کند و ما همچنان منتظر افزایش واردات گاز برای افزایش تولید هستیم. عراق تمام مبلغ بدهی های معوقه را به ایران پرداخت کرد و به طرف ایرانی اعلام کردیم که ما روزانه به ۵۰ الی ۵۵ میلیون متر مکعب گاز نیاز داریم اما میزان رسیده به ما اکنون ۴۰ میلیون متر مکعب است و به محض این که واردات گاز افزایش یابد وارد مدار نیروگاه‌های تولید برق خواهد شد و تولید ما بالا خواهد رفت.

سخنگوی برق عراق خاطرنشان کرد: اگر ایران روزانه بالاتر از ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به ما بدهد تولید ما روزانه به ۲۴ هزار مگا وات خواهد رسید و ما منتظر این امر هستیم، ما تماس های مداومی با وزارت انرژی ایران در این زمینه داریم.

احمد موسی همچنین اعلام کرده بود: وزارت برق عراق تماس‌هایی در خصوص افزایش صادارت گاز ایران به این کشور به منظور فعال کردن نیروگاه های تولید انرژی با طرف ایرانی دارد و اکنون میزان صادرات افزایش یافته است و به روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است. عراق رایزنی‌هایی با طرف ایرانی در راستای افزایش تدریجی صادرات گاز دارد و طرف ایرانی نیاز عراق را درک می کند. ما اکنون به ۵۰ تا ۵۵ متر مکعب گاز ایرانی نیاز داریم و امیدواریم که از طریق تماس و رایزنی با ایران به این میزان برسیم.

براساس این گزارش، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز پیش از این در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرده بود: کل دریافتی از صادرات گاز به عراق و ترکیه در سال ۹۹ مجموعا ۱میلیارد دلار بود که با کار جهادی وزارت نفت دولت سیزدهم نه‌تنها درآمد صادرات گاز به عراق به‌روز وصول می‌شود، بلکه فقط در یک فقره بدهی قدیمی ۱.۶میلیارد دلاری هم وصول شد.

علی بهادری جهرمی در ادامه نوشت که ‏این اتفاق از برکات منتظر تصمیم دیگران نماندن و دیپلماسی فعال انرژی است.

نظرات بینندگان