arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۲۰ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

عضو کمیسیون امنیت ملی: در موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی عجله کردیم / می‌شد از بخش‌های دیگری شروع کنیم که به مردم کمتر فشار بیاید

مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اعتقاد بنده این است که ما (مجلس و دولت) باهم وحدت و هدف مشترک و مقدسی داریم اما در بعضی از جاها مثلا در همین موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی به شخصه معتقدم که ما یک مقدار عجله کردیم. می‌شد از بخش‌های دیگری شروع کنیم که به مردم کمتر فشار بیاید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: نماینده مردم بابل در مجلس گفت: اعتقاد بنده این است که ما (مجلس و دولت) باهم وحدت و هدف مشترک و مقدسی داریم اما در بعضی از جاها مثلا در همین موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی به شخصه معتقدم که ما یک مقدار عجله کردیم. می‌شد از بخش‌های دیگری شروع کنیم که به مردم کمتر فشار بیاید.

مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با عملکرد یکساله دولت در پایان سال اول و همینطور میزان همکاری دولت با مجلس یازدهم در این مدت گفت: من فکر می‌کنم طی ۴۳ سال انقلاب اسلامی در هیچ مقطعی این سطح از همکاری و هماهنگی میان قوا وجود نداشت. امروز به حمدالله انسجام و وحدت میان قوای قضائیه، مقننه و مجریه در حد اعلا وجود دارد و این اتفاق مبارک توسط مردم رقم خورد. من در تمام دیدارهایی که با سران قوا، وزرا و مدیران عالی در سطح کشور داشتم این را گوشزد کردم که ما باید از این فرصت برای خدمت صادقانه و گره‌گشایی از منافع مردم و منافع نظام تلاش مضاعفی داشته باشیم و قدر این نعمت فعلی را بدانیم.

وی ادامه داد: موضوع دوم اینکه در این مدت یک سالی که از عمر دولت سیزدهم سپری شده است، خوشبختانه به جهت حساسیتی که توصیه مقام معظم رهبری هم بوده و چندین بار تاکید فرمودند و طبیعتا از این مجلس انقلابی، ولایی و قوی جز این انتظار نیست که بتوانیم با هم‌افزایی، تلاش بیشتر و وحدت و انسجام بیشتر کارها را پیش ببریم.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران افزود: جمع‌بندی شخص من این است که در کلان موضوع این وحدت و انسجام کاملا امتیاز مثبت می‌گیرد، اما بالاخره در شیوه‌ها، روش‌ها و برنامه‌ها شاید مثلا یک وزارتخانه یا اجرای قوانین و مقررات و برنامه‌هایی که مجلس مشخصا مصوب کرده است شاید کوتاهی، قصور، کمبود منابع یا اختیار و مشکلات و موانعی باشد.

وی ادامه داد: اما در مجموع به این ارتباط دو سویه ما امتیاز مثبت می‌دهیم و قطعا هم این رو به رشد است و هر چه هم می‌گذرد متاسفانه به دلیل تحویل گرفتن یک سری خرابی‌ها، در بخش‌های مختلف با آسیب‌هایی که ما در دولت قبل دیدیم، کارها به سختی انجام می‌شود.

نماینده مردم بابل با اشاره به مشکلات کار برای دولت، عنوان کرد: الان شما ببینید در حوزه همین ارز ۴۲۰۰ تومانی حرف‌های ناگفته بسیاری وجود دارد و انحرافاتی که مافیاها، سلطان‌ها و دلالانی که ۸۰ درصد ارز را به سمت بنگاه‌های خودشان بردند و ۲۰ درصد به سمت سفره مردم آوردند. یا در حوزه بودجه عمرانی انحرافاتی وجود داشت که برای مثال شما ببینید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدون پشتوانه بانک مرکزی منتشر شد. خب با این‌ها واقعا فشاری روی این دولت به وجود آمد یا میزان بدهی و کسری بودجه‌هایی که وجود داشت و موارد متعدد، طبیعتا باید یک فرصتی برای ساماندهی اوضاع اقتصادی قائل شویم. همچنین جا دارد که در اینجا ما به عنوان خادم مردم در مجلس از مردم عزیز عذرخواهی کنیم که وضعیت اقتصاد و معیشت مردم خوب نیست. بالاخره هر جراحی و تحولی یک سختی‌هایی دارد ان‌شاءالله در آینده نزدیک با وحدت و انسجام بیشتر بین مجلس و دولت شرایط بهتر خواهد شد.

وی افرود: اعتقاد بنده این است که ما (مجلس و دولت) باهم وحدت و هدف مشترک و مقدسی داریم اما در بعضی از جاها مثلا در همین موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی به شخصه معتقدم که ما یک مقدار عجله کردیم. می‌شد از بخش‌های دیگری شروع کنیم که به مردم کمتر فشار بیاید.

سعادتی در پاسخ به این سوال که «در مواردی مانند قانون جهش تولید مسکن یا کالابرگ الکترونیک به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت مصوبات مجلس را اجرا نکرده است»، گفت: در بحث مسکن قانون جهش تولید و تامین مسکن از جمله مصوباتی بود که انتظار داشتیم با توجه به منابعی که ما مصوبه کردیم که در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد، شرایط برای اجرای قانون فراهم شود که تاکنون چنین نشده است. دو هفته قبل جلسه‌ای در کمیسیون عمران تشکیل شد که بنده هم علیرغم اینکه عضو کمیسیون نبودم به دلیل حساسیت موضوع در جلسه شرکت کردم و تذکر لازم را به وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه دادیم. اگر چه آقای قاسمی دارد با قدرت و سرعت کار می‌کند اما برای منابع، بانک‌ها کوتاهی کردند و من معتقدم که بانک مرکزی باید بانک‌ها را به خط می‌کرد.

وی اظهار داشت: در بحث ارز ۴۲۰۰ تئمانی و اصلاحات اقتصادی که مدنظر دولت است، معتقدم که بسته نجات اقتصادی باید همه باهم انجام شود، حرکت جزیره‌ای و بخشی کار را حل نمی‌کند. حالا موضوع کالابرگ الکترونیکی که مدنظر مجلس بود یا اینکه برای ۴ قلم کالای اساسی تدابیری اتخاذ شد و شاید مناسب هم باشد اما نظارت بر سایر بخش‌ها و گرانی‌ها که واقعا به نظر می‌آید هم سودجویان داخلی متاسفانه در این شرایط نقش دارند و دامن می‌زنند هم فضای بیرونی. اگر ما بتوانیم خوب برنامه‌ریزی و اجرا کنیم حتما شاهد این خواهیم بود که اتفاقات مبارکی رخ خواهد داد.

نظرات بینندگان