arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۲۲ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

اف‌بی‌آی در اقامتگاه دونالد ترامپ به دنبال چه بود و چه یافت؟

هنگامی که خانه دونالد ترامپ در فلوریدا در اوایل این هفته جست‌وجو شد، طوفانی سیاسی به راه افتاد که در تاریخ اخیر سابقه نداشت. طبق فهرستی که در روز جمعه همراه با حکم بازرسی منتشر شد، اف‌بی‌آی در مجموع ۱۱ مجموعه از پرونده‌های طبقه‌بندی‌شده، از جمله چهار پرونده را که دارای برچسب «فوق سرّی» بودند، با خود برد. سه مجموعه به عنوان «اسناد سرّی» و سه مجموعه «محرمانه» طبقه‌بندی شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: هنگامی که خانه دونالد ترامپ در فلوریدا در اوایل این هفته جست‌وجو شد، طوفانی سیاسی‌ به راه افتاد که در تاریخ اخیر سابقه نداشت.

اما این داستان بی‌سابقه، پیچیده است و سوالات زیادی باقی مانده است. پس بیایید کمی به عقب برگردیم – آنچه که می‌دانيم به قرار زیر است.

به طور خلاصه، وزارت دادگستری ایالات متحده مظنون است که رئیس‌جمهور سابق ممکن است مرتکب جرمی شده باشد.

حکم بازرسی، که در دسترس عموم قرار گرفته است، نشان می‌دهد که ماموران اف‌بی‌آی در ۸ اوت به عنوان بخشی از تحقیقات درباره اینکه آیا آقای ترامپ با بردن اسناد دولتی از کاخ سفید به مار-ئه-لاگو، از این اسناد سوءاستفاده کرده است یا نه، مدارکی را جمع‌آوری کردند.

شایان ذکر است که رؤسای جمهور آمریکا باید تمام اسناد و ایمیل‌های خود را به یک سازمان دولتی به نام آرشیو ملی منتقل کنند.

در اوایل سال جاری، این سازمان اعلام کرد ۱۵ جعبه اسناد مکتوب را از مار-ئه-لاگو به دست آورده است که آقای ترامپ باید هنگام خروج از کاخ سفید آن‌ها را تحویل می‌داد. این سازمان گفته است که این اسناد شامل اطلاعات طبقه‌بندی شده می‌شود و از وزارت دادگستری خواسته است که در این مورد تحقیق کند.

برای گرفتن حکم بازرسی، دادستان‌ باید قاضی را متقاعد می‌کرد که دلایل محتملی برای ارتکاب جرم دارند. همچنین می‌دانیم که تلاش برای گرفتن حکم بازرسی توسط رئیس دادگستری - دادستان کل - که بالاترین مقام حقوقی کشور است امضا شده است.

ماموران چه چیزی پیدا کردند؟

طبق فهرستی که در روز جمعه همراه با حکم بازرسی منتشر شد، بیست جعبه از اسناد و مدارک.

اف‌بی‌آی در مجموع ۱۱ مجموعه از پرونده‌های طبقه‌بندی‌شده، از جمله چهار پرونده را که دارای برچسب «فوق سرّی» بودند، با خود برد. سه مجموعه به عنوان «اسناد سرّی» و سه مجموعه «محرمانه» طبقه‌بندی شدند.

این مجموعه اسناد همچنین شامل پرونده‌هایی با عنوان «TS/SCI» بود، که نشانه‌ای برای مهم‌ترین اسرار کشور است که در صورت افشای عمومی می‌تواند آسیب «بسیار جدی» به امنیت ملی ایالات متحده وارد کند.

بر اساس اسناد دادگاه، برخی از این پرونده‌ها فقط قرار بوده است در مراکز امن دولتی نگهداری شوند.

اما سوابق دادگاه نشان نمی‌دهد که این اسناد شامل چه اطلاعاتی بوده است، و چیزهای زیادی است که در مورد اقلام موجود در این فهرست نمی‌دانیم.

به عنوان مثال، سایر موارد ضبط شده شامل یک پوشه عکس، یک یادداشت دست‌نویس و اطلاعات نامشخصی درباره «رئیس‌جمهور فرانسه» است.

آیا ترامپ واکنشی نشان داده است؟

بله - رئیس‌جمهور سابق در مورد جست و جوی اف‌بی‌آی صحبت کرده و بارها تخلفات خود را رد کرده است.

او گفت که اسنادی که توسط ماموران ضبط شده، «همگی از طبقه‌بندی خارج شده‌ بودند» و در «مخزنی امن» قرار گرفته بودند. او گفت اگر دادگستری درخواست کرده بود آنها را تحویل می‌داد.

دفتر او روز جمعه بیانیه جدیدی صادر کرد و مدعی شد که اسناد از طبقه‌بندی خارج شده بودند. در این بیانیه آمده است: «اختیار طبقه‌بندی کردن و از طبقه‌بندی خارج کردن اسناد صرفاً با رئیس‌جمهور ایالات متحده است.»

در حالی که آقای ترامپ می‌گوید قبل از ترک قدرت، اسناد را از حالت طبقه‌بندی خارج کرده است - و متحدانش تاکید کرده‌اند که رئیس‌جمهور صلاحیت انجام این کار را دارد - تحلیل‌گران حقوقی معتقدند که این موضوع پیچیده‌تر از این است.

تام دوپری، وکیلی که قبلا در وزارت دادگستری کار می‌کرد، به بی‌بی‌سی گفت: «رؤسای جمهور می‌توانند اطلاعات را از طبقه‌بندی خارج کنند، اما باید رویه‌ای را دنبال کنند. آنها نمی‌توانند به سادگی بگویند که این اسناد از طبقه‌بندی خارج شده‌اند. باید روندی را دنبال کنند و مشخص نیست که [این روند] در اینجا دنبال شده باشد.»

اما دفتر آقای ترامپ این موضوع را رد می‌کند. در این بیانیه آمده است: «این فکر که يک کارمند اداری که فقط با دفتر و دستک سر و کار دارد ... باید با خارج کردن از طبقه‌بندی موافقت کند، چرند است.»

چه جرائمی ممکن است رخ داده باشند؟

قوانین متعددی بر نحوه رسیدگی و مدیریت اطلاعات طبقه‌بندی شده و مدارک ریاست جمهوری حاکم است و عدم رعایت این قوانین با مجازات‌های کیفری و حقوقی همراه هستند.

در واقع، آقای ترامپ میزان مجازات‌های خروج اسناد و مدارک طبقه‌بندی‌شده را در زمان ریاست‌جمهوری خود افزایش داد و اکنون مجازات آن تا پنج سال زندان است.

حکم بازرسی که مهر و موم آن شکسته شده نشان می‌دهد که دادستان‌ها در حال بررسی سه جرم احتمالی هستند. که شامل این موارد هستند:

● نقض قانون مقابله با جاسوسی

● جلوگیری از اجرای عدالت

● مدیریت مجرمانه اسناد و مدارک دولتی

این سه قانون کیفری مورد بحث هیچ کدام منوط به خارج شدن اسناد از طبقه‌بندی نیستند. یعنی معلوم نیست که استدلال آقای ترامپ در دادگاه وزنی داشته باشد.

رئیس‌جمهور سابق متهم به تخلف نشده است و مشخص نیست که آیا در نتیجه این تحقیقات، اتهامات جنایی مطرح خواهد شد یا خیر.

نظرات بینندگان