arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

«دومین ایرانی ثروتمند» دنیا در چلسی؛ از بهداد اقبالی چه می‌دانیم؟

به نوشته نشریه فوربز، این میلیاردر آمریکایی بیش از «۳ میلیارد دلار ثروت دارد و هشتصد و شصت و ششمین» ثروتمند جهان است. در واقع طبق آمار این نشریه، او از ثروتمند‌ترین ایرانی‌تبار‌های دنیا پس از پی‌یر امیدیار، بنیان‌گذار شرکت ای‌بی است. بهداد اقبالی ۴۶ ساله است و در ایران به دنیا آمده است. به نوشته فوربز، پدر و مادرش در سال ۱۹۸۶، در ده سالگی او را با ویزای توریستی به آمریکا فرستادند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«این آقای آمریکایی، بولی، انگار می‌خواهد "فوتبال منیجر" بازی کند. این طرف و آن طرف می‌رود و کمی دستپاچه به نظر می‌رسد. جاهای مختلف می‌رود انگار که می‌خواهد کاری انجام دهد... اگر او چند نفر از افراد قبلی باشگاه را نگه می‌داشت و اجازه می‌داد دو سه سالی کار کنند، چنین فشاری را حس نمی‌کرد.»

گری نویل، مدافع سابق تیم ملی انگلیس و منچستر یونایتد و کارشناس کنونی فوتبال، با گفتن این جملات به سختی از مالک جدید چلسی و تیم همراه‌اش انتقاد کرد. با تحریم‌هایی که بریتانیا به دلیل ارتباط با ولادیمیر پوتین علیه مالک قبلی چلسی اعمال کرد، رومن آبراموویچ چاره‌ای جز فروختن باشگاه نداشت.

کمتر از سه ماه پیش، آخر ماه مه، این باشگاه لندنی به قیمت ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار به کنسرسیومی به رهبری تاد بولی فروخته شد.

توماس توخل، سرمربی چلسی اما در کنفرانس مطبوعاتی قبل از بازی با اورتون به انتقادهای نویل پاسخ داد. اورتون تیمی متعلق به فرهاد مشیری، میلیاردر ایرانی-بریتانیایی است که فصل قبل به سختی در لیگ برتر باقی ماند.

سرمربی آلمانی گفت: «دستپاچه؟ نه من این را سخت‌کوشی فوق‌العاده و آموختن کار جدید توصیف می‌کنم. حضور مالک جدید در بازار نقل و انتقالات یکی از سخت‌ترین کارهاست.»

«نمی‌دانم آن‌ها کی فرصت خوابیدن پیدا می‌کنند، شاید هم اصلا نمی‌خوابند. ما رابطه‌ای مستقیم، صادقانه و خیلی راحت با هم داریم. عملکرد ما در زمینه انتقال بازیکن گویای همه چیز است.»

توخل تاکید کرد که «نهایت احترام را برای تاد و بهداد قائل است.»

اما بهداد کیست؟ مردی که گرچه در رسانه‌ها چندان از او نام برده نمی‌شود اما نه تنها جزو مالکان چلسی است که در تصمیم‌گیری‌های باشگاه هم نقشی اساسی دارد.

او همراه با تاد بولی برای مذاکره در مورد انتقال چند بازیکن به بارسلونا سفر کرد، همراه با او در یکی از رستوران‌های معروف لندن دیده شد و همچنین تصاویری از این دو نفر در حال سخن گفتن برای بازیکنان چلسی منتشر شد. عملکردی که در میان مالکان باشگاه‌های مطرح فوتبال نادر است و اغلب جزو وظایف مدیران میانی باشگاه (مدیر ورزشی یا مدیر فوتبال) است.

بهداد اقبالی کیست؟

«دومین ایرانی ثروتمند» دنیا در چلسی؛ از بهداد اقبالی چه می‌دانیم؟بهداد اقبالی (راست)، همراه با تاد بولی و رحیم استرلینگ که این فصل از منچستر سیتی به چلسی ملحق شد

به نوشته نشریه فوربز، این میلیاردر آمریکایی بیش از«۳ میلیارد دلار ثروت دارد و هشتصد و شصت و ششمین» ثروتمند جهان است. در واقع طبق آمار این نشریه، او از ثروتمند‌ترین ایرانی‌تبارهای دنیا پس از پی‌یر امیدیار، بنیان‌گذار شرکت ای‌بی است.

بهداد اقبالی ۴۶ ساله است و در ایران به دنیا آمده است. به نوشته فوربز، پدر و مادرش در سال ۱۹۸۶، در ده سالگی او را با ویزای توریستی به آمریکا فرستادند تا از سربازی دور نگه دارند. در آن زمان ایران و عراق در جنگ بودند.

او از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی فارغ‌التحصیل شد و تا پیش از تاسیس شرکت اصلی‌اش، کلی‌یرلیک کپیتال، ریاست، حضور در هیات مدیره و سهام‌داری شرکت‌های مختلفی را در کارنامه داشت.

اقبالی همراه با جو فلیسیانو شرکت کلی‌یرلیک را در سال ۲۰۰۶ تاسیس کرد. به نوشته فایننشال تایمز، گردش مالی این شرکت در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۵ میلیارد دلار بوده است. بیشتر فعالیت‌های این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری در فن‌آوری، نرم‌افزار و همچنین صنایع مختلف در بخش انرژی است.

ازدواج به سبک «نیمه‌ایرانی»

بهداد اقبالی در بهار ۲۰۱۴ با جولیا هریس ازدواج کرد. این دو نفر در «وال‌ استریت» با یکدیگر آشنا شدند و در «جزیره الیس ازدواج کردند». عروس و داماد بر حفظ سنت‌ها و ویژگی‌های ایرانی و آمریکایی، خود تاکید داشتند و آن را در جشن عروسی نشان دادند.

از این رو از نکات جالب عروسی حال و هوای پررنگ ایرانی بود در کنار رسم و رسوم‌های جنوب آمریکا، از موسیقی گرفته تا سفره عقد با آیینه و شمعدان. اما انتخاب محل عروسی هم داستان خودش را داشت.

جزیره الیس در بندر نیویورک است و مدت‌ها دروازه ورودی بسیاری از مهاجران به آمریکا بود. خانم هریس در مورد انتخاب این محل برای عروسی به «د کات» (The Cut) گفت: «من از یک خانواده جنوبی با سنت‌های فراوان و بهداد از اولین نسل مهاجران به آمریکا است که خانواده‌اش اهل ایرانند. این بهترین محل برای جشن گرفتن پیوند میراث دو خانواده بود.... از مهمانان خواسته شد که در مورد اجدادشان بگویند و در پایان فهمیدیم میان مهمانان ما افرادی بودند که اجدادشان از سال‌های ۱۶۰۰ تا همین اواخر در سال ۱۹۹۳ وارد آمریکا شده بودند.»

نام این زوج در ژانویه ۲۰۲۱ بار دیگر از اخبار ظاهر شد، وقتی خانه‌ای مجلل را به قیمت حدود ۲۱ میلیون دلار در محله اعیانی برنتوودپارک لس‌آنجلس خریدند. خانه‌ای هفت خوابه با چشم‌انداز اقیانوس، در محله‌ای محفوظ در همسایگی چهره‌های معروفی مانند کریستین بیل و لبرون جیمز.

ایرانی تبارها در بالاترین رده‌ باشگاه‌های لیگ برتر

«دومین ایرانی ثروتمند» دنیا در چلسی؛ از بهداد اقبالی چه می‌دانیم؟مهرداد قدوسی و آماندا استیولی از مالکان باشگاه نیوکاسل

۶۰ درصد سهام چلسی متعلق به شرکت کلی‌یرلیک است. در واقع خریدار چلسی کنسرسیومی به ریاست تاد بولی بود که کلی‌یرلیک دست‌کم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون پوند در آن سهم داشت.

به گزارش نشریه دیلی میل، شرکت خصوصی کلی‌یرلیک مدیریت حدود ۳۰۰ مورد سرمایه‌گذاری مختلف به ارزش ۶۰ میلیارد پوند را در سراسر دنیا به عهده دارد. بخش عمده سرمایه این پروژه‌ها متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری ملی عربستان سعودی (پی‌اف‌آی) است.

این صندوق مالکیت باشگاه نیوکاسل در لیگ برتر فوتبال انگلیس را به عهده دارد.

با پشتیبانی همین صندوق بود که آماندا استیولی چهره‌ای با نفوذ در حلقه‌های مالی خاورمیانه و مالک شرکت «پی‌سی‌پی کپتال پارتنرز»، همراه با همسر ایرانی تبارش مهرداد قدوسی، سال ۲۰۲۱ باشگاه نیوکاسل را به قیمت ۳۵۰ میلیون پوند خرید.

خانم استیولی حالا یکی از مالکان، عضو هیات مدیره و یکی از مدیران اصلی اجرایی باشگاه نیوکاسل است. او سال ۲۰۱۱ با مهرداد قدوسی ازدواج کرده است. از آقای قدوسی نیز به عنوان یکی از مالکان و مدیران ارشد نیوکاسل نام برده می‌شود.

اکنون با حضور بهداد اقبالی، یک ایرانی‌تبار دیگر در بالاترین رده‌های یکی از ثروتمندترین باشگاه‌های لیگ برتر نشسته‌ است، در کنار فرهاد مشیری اورتون و مهرداد قدوسی نیوکسل.

«دومین ایرانی ثروتمند» دنیا در چلسی؛ از بهداد اقبالی چه می‌دانیم؟فرهاد مشیری، مالک باشگاه اورتون

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان