arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۹ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

سفیر چین در تهران: مسئله هسته‌ای ایران به مرحله‌ای حساس و کلیدی رسیده / پایداری بر گفت‌وگو و مذاکرات، تنها راه خروج از بن‌بست است

چانگ هووآ، سفیر جمهوری خلق چین در تهران معتقد است: گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور یکی از مراودات راهبردی سران چین و ایران در شرایط جدید بین‌المللی و مسائل منطقه‌ای است که نقشی مهم را در جهت‌دهی به سیر توسعه مناسبات چین و ایران ایفا نموده و انرژی سیاسی جدیدی را به این روابط منتقل کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سفیر جمهوری خلق چین در تهران معتقد است: گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور یکی از مراودات راهبردی سران چین و ایران در شرایط جدید بین‌المللی و مسائل منطقه‌ای است که نقشی مهم را در جهت‌دهی به سیر توسعه مناسبات چین و ایران ایفا نموده و انرژی سیاسی جدیدی را به این روابط منتقل کرد.

این دیپلمات چینی با اشاره به این که مناسبات تجاری ایران و چین در حال بازیابی شرایط سابق خود است، درباره  موضوع هسته‌ای ایران نیز تصریح کرد که مسئله هسته‌ای ایران بار دیگر به مرحله‌ای حساس و کلیدی رسیده و در این شرایط پایداری بر گفت‌وگو و مذاکرات برای فائق آمدن بر اختلافات تنها راه خروج از بن بست است و آمریکا به عنوان آغازگر بحران کنونی در مسئله هسته ای ایران، باید با تشخیص صحیح و شفاف از شرایط، ضمن نمایش صداقت خویش، به‌کارگیری "معیارهای دوگانه" و سیاسی‌سازی در مسئله خلع سلاح را به کناری نهاده و  با اتخاذ فوری تصمیمات سیاسی درخور و تدابیر عملی، به گونه‌ای مثبت پاسخگوی دغدغه های منطقی ایران باشد.

متن کامل گفت‌وگو با چانگ هووآ، سفیر چین در تهران بدین شرح است:

سئوال: سیاست‌های آمریکا در قبال چین نه تنها تغییری نکرده که به دورانی جدید نیز وارد شده است. در روزهای گذشته، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده با سفر و دیدار از تایوان موجب افزایش تنش‌ها در موضوع تنگه تایوان شده، اقدامات متقابل چین در این خصوص به چه صورت خواهد بود؟

پاسخ: پلوسی بدون توجه به هشدارهای چین، به گونه ای بی مبالات به منطقه تایوان سفر کرد و با این اقدام موجبات نقض شدید حاکمیت و تمامیت ارضی چین را فراهم آورد، این سفر همچنین به شدت ناقض اصل چین واحد و قواعد موجود در سه بیانیه مشترک چین و آمریکا بوده و به گونه‌ای شدید مبانی سیاسی مناسبات چین و آمریکا را مورد هجمه قرار داده و در عین حال صلح و ثبات در تنگه تایوان را شدیدا تخریب نموده است و این مسئله‌ای است که ملت چین هرگز آن را نخواهند پذیرفت.

در این رابطه وزارت امور خارجه چین از تدابیر هشت گانه به عنوان اقدام متقابل در واکنش به سفر بی مبالات پلوسی به تایوان خبر داد که از آن جمله می توان به لغو مکانیسم سه گانه تبادلات نظامی چین و آمریکا و همچنین تعلیق همکاری های دو کشور در زمینه‌های قضایی، مبارزه با مواد مخدر، آب و هوا و دیگر عرصه ها اشاره نمود. علاوه بر موارد یاد شده، چین بر اساس قوانین مربوطه در جمهوری خلق چین، نسبت به اعمال تحریم هایی علیه پلوسی و نزدیکان او اقدام نموده است و البته در همین راستا، ارتش چین در حوزه های آبی اطراف جزیره تایوان، به برگزاری تمرینات نظامی اقدام نمود. در مجموع اقدامات متقابل قاطع و قدرتمند چین در این خصوص، کاملا طبیعی و تحرکاتی لازم الاجرا بودند. موضع ما در این رابطه مشروع، معقول و قانونمند بوده و تدابیری که اتخاذ نموده ایم نیز قاطع، مقتدرانه و متوازن بوده است. رزمایش ها و تمرینات نظامی ما در این حوزه کاملا علنی، شفاف و تخصصی بوده و همچنین مطابق با قوانین داخلی و بین المللی و رویه های مرسوم بین المللی و اقداماتی در راستای صدور هشدار به ماجراجویان و تنبیه نیروهای "جدایی طلب" در تایوان بوده است.

در متون کهن چینی جمله ای با این مضمون وجود دارد که افرادی که در راه مستقیم حرکت می کنند یاری فراوانی بدست آورده و گمراهان حمایتی نخواهند داشت. رخداد اخیر نیز نیت شوم آمریکا برای "مهار چین با ابزار تایوان" و برخی تلاش ها از داخل تایوان برای "اتکا به آمریکا جهت استقلال طلبی" را به وضوح به جهانیان نشان داد. اما به برکت ماجرای اخیر، اجماع جامعه جهانی بر اصل چین واحد بیش از گذشته تحکیم گشت. بیش از ۱۷۰ کشور و سازمان بین المللی با صدور بیانیه های عدالت محور، بار دیگر پایداری خویش بر اصل چین واحد را مورد تاکید قرار داده و از حمایت خویش نسبت به اقدامات چین در راستای حفاظت قاطعانه از حاکمیت و تمامیت ارضی خود سخن گفتند. در این میان اقدامات آمریکا برای مهار چین با "کارت تایوان" بیش از هر زمانی با عدم اقبال جهانی مواجه شده و چونان آب در هاون کوبیدن بی حاصل و عقیم ماند.

چند روز قبل، دولت چین به صورت رسمی کتاب سفید «مسئله تایوان و موضوع اتحاد چین در عصر جدید» را به طبع رساند که در جای جای آن مسائل تاریخی، سیاست ها و مواضع مرتبط با تایوان به گونه ای جامع، روشن و قابل اتکا برای جهانیان بیان شده است. ما آمادگی داریم تا با دوستان صلح دوست و عدالت طلبان مان در تمام کشورها، ضمن مخالفت قاطع با هر گونه سخن یا عمل دخالت آمیز در امور داخلی چین، به طور مستحکم در برابر تمامی اقدامات مخرب صلح و  حرکات مخاطره آمیز ایستاده و  به طور مشترک به حراست از اصل چین واحد بپردازیم. ما همچنین آماده ایم تا با حفاظت مشترک از اهداف  اصول منشور ملل متحد، مشترکا به حفاظت از ثبات در منطقه و صلح جهان بپردازیم.

سئوال: آقای شی جین پینگ، رهبر چین در تاریخ ۲۹ ماه جولای به صورت تلفنی با حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کرد.  چشم انداز همکاری چین و ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: از سال گذشته و آغاز به کار  آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، آقای شی جین پینگ، رهبر چین از طرق مختلف شامل تماس تلفنی یا تبادل پیام ارتباطی نزدیک را با ایشان حفظ نموده اند. در روز ۲۹ جولای سال جاری نیز رهبر چین بار دیگر به صورت تلفنی با جناب آقای رئیسی گفت‌وگو نمودند که این مذاکره در واقع یکی از مراودات راهبردی سران دو کشور در شرایط جدید بین‌المللی و مسائل منطقه ای به حساب می آمد و نقشی مهم را در جهت دهی به سیر توسعه مناسبات چین و ایران ایفا نموده و انرژی سیاسی جدیدی را به این روابط منتقل نمود.

در حال حاضر و در شرایط تحولات بی سابقه قرن اخیر که تاثیرات فراگیری ویروس کرونا نیز به آن افزوده شده، جهان با دوران جدیدی از چالش‌ها و ناآرامی ها مواجه شده است. در این فضا تحقق آرزوی توسعه و امنیت بیش از هر زمان دیگر از جانب ملت های کشورهای مختلف پیگیری شده  و خواسته ملت‌ها برای عدالت و انصاف در نظام بین‌الملل قوتی روزافزون یافته است. 

آقای شی جین پینگ، رهبر چین با توجه به این فضا در گفت‌وگوی تلفنی اخیر اشاره کردند که در مواجهه با شرایط پیچیده کنونی در فضای بین المللی، چین و ایران می توانند از رهگذر همکاری های متحدانه، ارتقای سطح منافع مشترک، به حفاظت از  پهنه وسیع حقوق و منافع مشروع کشورهای در حال توسعه بپردازند.

بر این اساس نگاه چین به مناسبات خود با ایران، نگاهی از منظر راهبردی بوده و پکن مایل است همراه با ایران ضمن پیشبرد مستمر مشارکت جامع راهبردی دو کشور، پیشرفت های جدید در این حوزه را محقق سازد.  آقای شی جین پینگ همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تاکید بر موضع همیشگی چین در حمایت از حل مسائل امنیتی خاورمیانه با هماهنگی و اتحاد کشورهای منطقه، حمایت پکن از انتخاب مستقل و مبتکرانه مسیرهای توسعه ای که مردم منطقه انجام می دهند را ابراز نموده و در عین حال نسبت به تقویت ارتباطات و همکاری ها با ایران در چارچوب هایی چون سازمان همکاری های شانگهای ابراز تمایل نموده اند.  

در جریان این گفت‌وگو طرف چینی با استقبال و قدردانی از حمایت مثبت ایران در خصوص ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی، تمایل خود مبنی بر عملیاتی سازی مشترک این ابتکارات با تهران و مشاهده نتایج آن را اعلام کرده و بر لزوم پیشبرد و هدایت نظم جهانی به سوی شرایط توسعه عادلانه تر و معقولانه تر تاکید نمود.

آقای رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز از عزم قاطع برای تعمیق بی وقفه مناسبات مشارکت جامع راهبردی میان ایران و چین سخن گفته و اشاره داشته اند که این موضوع از جمله اولویت‌ها و سیاست های مهم در حوزه سیاست خارجی ایران به حساب می آید. هر دو کشور ایران و چین مخالف هژمون گرایی و یکجانبه گرایی بوده و با دخالت در امور داخلی دیگر کشورها مخالفت می‌نمایند. دو کشور در عین حال با تحریم های یکجانبه و غیرقانونی مخالفت داشته و با بکارگیری استانداردهای دوگانه نیز مخالفت می نمایند. در این میان ایران قاطعانه به سیاست چین واحد پایبند بوده و به طور قاطعانه از اقدامات چین در حفاظت از منافع بنیادین خویش حمایت می‌کند. طرف ایرانی در عین حال به قدردانی در سطوح بالا از ایفای نقش مثبت چین در مسائل بین المللی و منطقه ای پرداخته و از ابتکارات مطرح شده چین در خصوص توسعه جهانی و امنیت جهانی استقبال و حمایت نموده است.

تهران از دیگر سو مایل به ارتباطات نزدیک با هدف هماهنگی طرفین، حفاظت از انصاف و عدالت در محیط های بین المللی، تامین منافع مشترک کشورهای در حال توسعه با هدف عملیاتی سازی توسعه ، امنیت و ترویج صلح، امنیت و توسعه است. 

سران دو کشور همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن ترغیب مناسبات مشارکت جامع راهبردی چین و ایران به نقاط مشترک مهمی در این رابطه دست یافتند. بر این مبنا در ایام پیش رو، دو طرف باید ضمن اجرایی سازی جدی نقطه نظرات مشترک سران دو کشور، با حفظ و تداوم ارتباطات نزدیک ، به عملیاتی سازی برنامه جامع همکاری‌های دو کشور پرداخته و به گونه‌ای مثبت همکاری‌های عملگرایانه در عرصه های مورد توجه طرفین را به پیش برانند و در همین چارچوب نسبت به تداوم گسترش تعاملات دو کشور در حوزه مبارزه با فراگیری ویروس کرونا اقدام کنند. از سوی دیگر تقویت تعاملات و ارتباطات دو طرف در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین المللی و تداوم حمایت های قاطع و متقابل طرفین در زمینه منافع اساسی یکدیگر و همچنین دغدغه های مهم دو کشور در فضای ترغیب مناسبات چین و ایران به تداوم در مسیر سابق و ارتقای سطح آن مورد تاکید قرار گرفته و در عین حال ایجاد فرآیندی که بیش از پیش در خدمت منافع و سعادت ملت های دو کشور قرار گیرد و به ایفای نقش به مراتب بزرگتر دو کشور در عرصه ثبات منطقه و جهان می انجامد مورد اشاره طرفین قرار گرفت.  

 سئوال: چین همواره به اتخاذ مواضع سازنده در خصوص موضوع هسته‌ای ایران پرداخته است. در حال حاضر احیای برجام به دلیل "مطالبات بیش از حد" آمریکا و غرب با بن بست مواجه شده. شما برای حل بن بست کنونی در مذاکرات چه پیشنهاداتی دارید؟


پاسخ: مسئله هسته‌ای ایران بار دیگر به مرحله‌ای حساس و کلیدی رسیده و در این شرایط پایداری بر گفت‌وگو و مذاکرات برای فائق آمدن بر اختلافات تنها راه خروج از بن بست است. در این موقعیت تمام طرف‌ها باید ضمن بهره‌گیری از فرصت پنجره های باز شده، با اتخاذ نگرشی منعطف و عملگرایانه، ضمن احترام به دغدغه ها و منافع یکدیگر، به ایجاد فضاهای مساعد پرداخته و با حل و فصل مسائل به شیوه بسته‌ای و پکیجی به شکلی خلاقانه به حل و فصل مسائل باقی مانده در مذاکرات بپردازند تا از رهگذر چنین فضایی مذاکرات را به سوی دستیابی به نتایج مطلوب سوق دهند.

البته آمریکا اخیرا به افزایش سطح تهدیدات خود نسبت به ایران اقدام نموده و علاوه بر آن نسبت به برخی کشورهای دیگر از جمله چین نیز تحریم های جدیدی را اعمال کرده  که بی تردید چنین رویکردهایی نه تنها هیچ کمکی به پیشبرد مذاکرات نخواهد کرد بلکه به تشدید وضعیت فعلی نیز منجر می گردد. پرواضح است که آمریکا به عنوان آغازگر بحران کنونی در مسئله هسته ای ایران، باید با تشخیص صحیح و شفاف از شرایط، ضمن نمایش صداقت خویش، به‌کارگیری "معیارهای دوگانه" و سیاسی سازی در مسئله خلع سلاح را به کناری نهاده و  با اتخاذ فوری تصمیمات سیاسی درخور و تدابیر عملی، به گونه ای مثبت پاسخگوی دغدغه های منطقی ایران باشد (تا از قبل چنین رویکردهایی پیشبرد توافق اولیه آمریکا با ایران، توافق نهایی در اسرع زمان محقق گردد) در وضعیت کنونی تمام طرف ها باید ضمن احتیاط در مواضع و اقدامات خویش، نسبت به ایجاد فضای مساعد مذاکرات اقدام کنند.

از سوی دیگر چین نیز همواره نسبت به اتخاذ مواضع سازنده و ترغیب طرف های مختلف به مذاکرات، تلاش خویش را برای رساندن گفت‌وگوها به نتیجه انجام داده است. اما نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که، پیش فرض مهم برای ما در این میان حفظ حقوق و منافع مشروع ما بوده و طبعا هر گونه اقدام یا تلاش برای آسیب رساندن به منافع چین حرکتی غیرقابل قبول بوده و هیچ کشوری نباید در این رابطه برای خویش توهمات غیرواقعی بتراشد.

چین به گونه‌ای سازنده به مذاکرات احیای برجام پیوسته و تلاش بسیاری را برای بازگشت برجام به مسیر صحیح خود در چارچوب تحقق حقیقی چندجانبه گرایی انجام داده است، این اقدامات در واقع تلاشی در راستای تحقق پیکره واحد سرنوشت بشری و ساختار جدید روابط بین الملل بوده است.

ما اطمینان داریم که در جامعه بین الملل دیگر قانون جنگل حاکم نیست و در حال حاضر یکجانبه گرایی رویکردی خلاف جریان کلان تاریخ است و در نهایت به زیان به کارگیرندگان آن تمام خواهد شد؛ بی تردید چند جانبه گرایی تنها راه حل ممکن برای فائق آمدن بر چالش های کنونی جهان است.
سئوال: در ژانویه سال جاری، دو کشور چین و ایران از آغاز اجرایی شدن برنامه جامع همکاری های دو کشور خبر دادند، در حال حاضر این برنامه تا چه مرحله ای پیشرفت داشته است؟ ارزیابی شما از سطح کنونی همکاری‌های نظامی، امنیتی، تجاری و گردشگری چین و ایران به چه صورت است؟

پاسخ: در سال ۲۰۱۶،  آقای شی جین پینگ، رهبر چین از ایران بازدید کرد و در آن دوران دو کشور ارتقای مناسبات‌شان به سطح مشارکت جامع راهبردی را اعلام کرد. دو کشور همواره به طور قاطع به حمایت متقابل از منافع ملی و عزت ملت های یکدیگر پرداخته و علاوه بر آن از حرکت یکدیگر در مسیری که انتخاب نموده‌اند حمایت می نمایند. دو طرف در عین حال در حوزه مسائلی که به منافع بنیادین یکدیگر و دغدغه های اساسی و بزرگ شان مربوط می شود به طور قاطع و ثابت به حمایت متقابل از یکدیگر می پردازند. چین و ایران همچنین با قوت به تحکیم پایه‌های اعتماد راهبردی دو کشور پرداخته  و به حراست قاطعانه از انصاف و عدالت در نظام بین‌الملل می پردازند. از سوی دیگر عوامل اقتصادی دو کشور به شدت مکمل یکدیگر بوده و همکاری های عملگرایانه دو طرف نتایج مثمر ثمری را به همراه داشته است. طی سال های بسیار، چین همواره نخستین شریک تجاری ایران بوده و یادداشت تفاهم دو کشور در حوزه همکاری های "یک کمربند یک جاده" به پیشبرد بی وقفه همکاری ها در چارچوب ابتکار "یک کمربند یک جاده" منجر شده است.
علاوه بر آنچه ذکر آن رفت، در ماه مارس سال گذشته و در جریان سفر آقای وانگ ای، عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین به ایران، دو طرف اقدام به امضای برنامه همکاری های جامع (اقدام) کردند. همچنین اوایل سال جاری نیز  آقای امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران دو بار به چین سفر داشتند که در جریان آن، دو طرف ضمن اعلام آغاز فرآیند اجرایی شدن برنامه همکاری های جامع دو کشور، به طور مشترک بر تقویت همکاری ها در حوزه های انرژی، زیرساخت ها، ظرفیت تولید، فناوری، پزشکی و بهداشتی تاکید نموده و گسترش تعامل در زمینه های کشاورزی و شیلات، امنیت فضای مجازی، همکاری با طرف های ثالث، تعمیق تبادلات آموزشی، سینما، آموزش نیروی انسانی و  همچنین تبادلات مردمی با هدف تحقق بیش از پیش دستاوردهای دو کشور در عرصه های مختلف را مورد اشاره قرار دادند.

هم اکنون مناسبات تجاری و اقتصادی و رفت و آمدهای جاری میان چین و ایران در فرآیندی منظم در حال بازیابی شرایط سابق خود است. در نیمه نخست سال جاری، میزان مراودات تجاری دوجانبه چین و ایران با رشدی قابل توجه مواجه شد و چین همچنان جایگاه خود به عنوان نخستین شریک تجاری ایران را محفوظ داشته است. از سوی دیگر همکاری های دو کشور در حوزه گردشگری دارای ظرفیت های عظیم و چشم اندازی فراخ است که بر همین مبنا چین علاقه‌مند است همراه و همپا با ایران نسبت به پیشبرد و توسعه همکاری های گردشگری پساکرونا اقدام نماید. از جانبی دیگر همکاری های نظامی و امنیتی دو کشور به طور بی وقفه در حال گسترش بوده و سفر ماه آوریل سال جاری ژنرال وِی فِنگ خِه، عضو شورای دولتی و وزیر دفاع چین به ایران نیز در همین چارچوب صورت پذیرفت. چین به طور قاطعانه از اقدامات ایران در راستای حفاظت از حاکمیت و عزت ملی خویش حمایت نموده و مایل است ضمن حفظ اتحاد و هماهنگی با طرف ایرانی، به مصاف انواع خطرات و چالش های جاری رفته و ضمن حفاظت متقابل از منافع مشترک، همواره حراست از ثبات و صلح منطقه و جهان را در دستور کار دو طرف داشته باشد.

سئوال: نشست سازمان همکاری های شانگهای در ماه سپتامبر سال جاری در ازبکستان برگزار خواهد شد و در این نشست روند الحاق ایران به سازمان نیز پیگیری خواهد شد. موضع چین در این رابطه به چه صورت است و آیا به باور شما عضویت ایران در سازمان شانگهای قابلیت تقویت همکاری‌های این مجموعه را افزایش خواهد داد؟
پاسخ: چین از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای حمایت می کند. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است در جریان نشست ماه سپتامبر در سمرقند تفاهم نامه الحاق رسمی ایران به سازمان به تصویب اعضا رسیده و پس از آن ایران مطابق تفاهم نامه و مطالبات آن وظایف و مراحل مربوط به شرایط عضویت را تکمیل نموده و به عنوان عضو رسمی در سازمان پذیرفته شود.

سازمان همکاری های شانگهای مجموعه ای است که بر مبنای همکاری شکل گرفته و طبعا به هر میزان که کشورهای همکار آن بیشتر باشند شرایط بهتری برای کار در آن فراهم خواهد بود، بی تردید به هر میزان که "دایره دوستان" بزرگتر باشد، فضا نیز برای چنین تعاملاتی مهیاتر خواهد بود. امروز "خانواده بزرگ شانگهای" به طور بی وقفه در حال گسترش بوده و این خود نشانی از جذابیت مفهوم همکاری و تعامل در مجموعه سازمان است. بی تردید الحاق رسمی ایران به سازمان همکاری های شانگهای، علاوه بر تقویت همکاری های امنیتی منطقه ای، موجبات توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری و ترویج مبادلات فرهنگی میان مردمان کشورهای عضو سازمان را فراهم خواهد آورد. 

چین مایل است همراه با دیگر اعضای سازمان همکاری های شانگهای، با ترویج و گسترش ویژگی هایی که با عنوان "روحیه شانگهای" از آن ها یاد می شود، با شجاعت به مصاف مسائل دشوار روزگار کنونی مان رفته و به نمایش مسئولیت پذیری خویش پرداخته و علاوه بر آن به تحقق ایجاد پیکره سرنوشت مشترک سازمان شانگهای در فضایی به مراتب نزدیکتر از گذشته بپردازد. چین در ماه نوامبر سال جاری میزبان اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو سازمان شانگهای خواهد بود و ما از این فرصت برای پیشبرد امر ارتقای توسعه هماهنگ و کارآمد اقتصاد منطقه ای بهره خواهیم جست تا با استفاده از مزایای توسعه خویش به توسعه کشورهای مختلف منطقه یاری رسانده و نیرویی بیشتر را در خدمت امنیت و رفاه مردم کشورهای مختلف به کار آورد. 


سئوال: از زمان بدست گرفتن قدرت توسط طالبان در افغانستان یک سال می گذرد، آیا دولت چین برنامه های طالبان را تائید می نماید؟ برنامه همکاری های اقتصادی چین با افغانستان به چه صورت خواهد بود؟

پاسخ: چین به عنوان همسایه و دوست سنتی افغانستان، همواره معتقد بوده افغانستان نباید یک کشور شکست خورده یا فراتر از آن کشوری جدای از جامعه بین‌الملل باشد. از زمان تشکیل دولت موقت در افغانستان تا به امروز، شاهد تلاش های بسیاری برای تثبیت حاکمیت این کشور بوده‌ایم که نتایج مشخصی را نیز در بر داشته است. البته این نکته نیز وجود دارد که جامعه جهانی و از جمله کشورهای همسایه افغانستان دغدغه و انتظارات بسیاری از حکومت موقت این کشور دارند و امیدوارند دولت موقت این کشور هر چه زودتر با تکمیل نقش مکمل خویش، در حوزه های آشتی ملی، ایجاد دولتی فراگیرتر، تضمین حقوق مربوط به اشتغال و تحصیل زنان و کودکان و دیگر حوزه‌ها دستاوردهایی بیشتر کسب نمایند و به ویژه با اتخاذ مواضعی قاطعانه‌تر در عرصه مبارزه با تروریسم به نتایج ملموس‌تری دست یابند.

چین همواره به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و انتخاب مستقل مردم این کشور را ارج می نهد. ما برای باورهای مذهبی و آداب و رسوم ملی افغانستان احترام قائلیم و هرگز در امور داخلی این کشور دخالت نکرده ایمسیاست چین در خصوص افغانستان روشن و قاطع است و پکن ثبات و تداوم خویش را در این خصوص حفظ خواهد نمود. چین همواره به استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان احترام گذاشته و انتخاب مستقل مردم این کشور را ارج می نهد. ما برای باورهای مذهبی و آداب و رسوم ملی افغانستان احترام قائلیم و هرگز در امور داخلی این کشور دخالت نکرده و هیچ گاه به دنبال منافع شخصی خود در این کشور نبوده و هیچ وقت در پی آنچه به عنوان حوزه های نفوذ در این کشور یاد می شود نبوده ایم. پس از وقوع بلایایی چون زلزله در افغانستان، چین ضمن اعلام احساس همدردی با این کشور، در سریع ترین زمان ممکن، از طرق مختلف زمینی، دریایی و هوایی تدارکات و اجناس فوری مورد نیاز افغانستان را برای این کشور ارسال نمود. چین همچنین در تلاش است تا ضمن همسو سازی ابتکار "یک کمربند یک جاده" با استراتژی های توسعه در افغانستان به حمایت از گسترش کریدور تجاری چین و پاکستان تا افغانستان پرداخته و همزمان با به اشتراک گذاری مزایا و منافع توسعه چین به اقداماتی عملی برای خروج مردم افغانستان از شرایط دشوار کنونی دست یازد.

نظرات بینندگان