arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

فرمانده ارتش: درگیری‌های مرزی با طالبان باید دیپلماتیک حل شود؛ نیازی به دخالت نظامی نیست

امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه عمده دلیل درگیری‌های مرزی اخیر با افغانستان این است که طرف مقابل هنوز آن نظم و نسق مطلوب را پیدا نکرده، گفت: این درگیری‌ها باید از طریق دیپلماتیک حل شود و نیازی به دخالت نیرو‌های نظامی و انتظامی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: امیر سرلشکر موسوی با بیان اینکه عمده دلیل درگیری‌های مرزی اخیر با افغانستان این است که طرف مقابل هنوز آن نظم و نسق مطلوب را پیدا نکرده، گفت: این درگیری‌ها باید از طریق دیپلماتیک حل شود و نیازی به دخالت نیرو‌های نظامی و انتظامی نیست.

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران درباره شایعات منتشر شده از درگیری‌های مرزی اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های طالبان، گفت: اختلاف مرزی کوچکی در بخشی از مرز با افغانستان وجود دارد؛ به این دلیل که در کشور مقابل پس از تغییر حکومت، هنوز آن نظم و نسق لازم برقرار نشده، گاهی این سوتفاهم‌ها پیش می‌آید و درگیری‌های کوچکی رخ می‌دهد که به سرعت هم تمام می‌شود. امیدواریم هرچه زودتر مسئولان سیاسی این اختلافات را برطرف کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شایعات درباره شهادت یک سرباز وظیفه در درگیری‌های مرزی اخیر با نیرو‌های طالبان صحت دارد؟، اظهار کرد: از نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران که در آن خط مستقر هستند، چنین موردی نداشتیم؛ درباره نیرو‌های فراجا نیز اطلاع دقیقی ندارم که درگیری‌ها منجربه شهادت شده است یا خیر، ولی گاهی اوقات در این درگیری‌های مرزی، تیراندازی پراکنده وجود دارد.

امیر موسوی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد دسیسه و سوءنیت دشمنان برای تخریب روابط ایران و افغانستان در انتشار چنین شایعاتی دخیل باشد؟، افزود: قطعا دشمنان ما دل‌شان نمی‌خواهد بین ۲ کشور همسایه، یک روابط عادی مبتنی بر استقلال و اقتدار هر ۲ طرف برقرار باشد؛ دشمنان ما نه با ملت ایران دوستی دارند و نه با ملت افغانستان، بنابراین دنبال مسائلی می‌گردند تا اختلافاتی بین ما ایجاد کنند که باید هوشیار باشیم.

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه این مشکلات مربوط به بحث‌های سیاسی است، تصریح کرد: باید طرفین باهم بنشینند و این مشکلات را برطرف کنند؛ عمده دلیل این درگیری‌ها این است که طرف مقابل هنوز آن نظم و نسق مطلوب را پیدا نکرده است. این درگیری‌ها باید از طریق دیپلماتیک حل شود و نیازی به دخالت نیرو‌های نظامی و انتظامی نیست.

نظرات بینندگان