arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۳۲۴
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۰ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
بهروزی‌فر، کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با «انتخاب» تحلیل کرد:

آیا ایران قرار است گاز مانده بر دست روسیه را با قیمت بیشتری بخرد؟

مرتضی بهروزی‌فر کارشناس ارشد حوزه انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت نفت ایران به دنبال واردات گاز مازاد روسیه با قیمت بیشتری است، می‌گوید که در مورد قیمت اطلاعی ندارم اما این مسئله را در نظر داشته باشیم که روسیه امکان استفاده از این گاز را در جای دیگری ندارد. اگر بتوانیم گاز روسیه را ارزان‌تر از صادراتی که به ترکیه و عراق می‌دهیم، بخریم، برای ایران می‌تواند برای مقرون به صرفه باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت نفت ایران به دنبال واردات گاز مازاد روسیه با قیمت بیشتری است، می‌گوید که در مورد قیمت اطلاعی ندارم اما این مسئله را در نظر داشته باشیم که روسیه امکان استفاده از این گاز را در جای دیگری ندارد. اگر بتوانیم گاز روسیه را ارزان‌تر از صادراتی که به ترکیه و عراق می‌دهیم، بخریم، برای ایران می‌تواند برای مقرون به صرفه باشد. با این حال این مسئله که گاز مازاد روسیه مانده و امکان بازاریابی ندارد، چون اروپا به دنبال کاهش مصرف است و از آن طرف هم امکان صادرات بیشتر به سمت شرق وجود ندارد، مسئله صحیحی است.

برخی از موافقان دولت این استدلال را دارند که ایران ذیل «تفاهم با گازپروم»، می‌تواند با واردات ۲۰ درصد از گاز مازاد روسیه و استفاده از آن در نیروگاه‌ها، سالانه ۱۵ میلیارد لیتر گازوئیل و مازوت بیشتری صادر کند. در مقابل برخی دیگر هم این ادعا را دارند که این گازی است که روی دست روسیه مانده و قرار است که با قیمت بیشتری حساب شود. مرتضی بهروزی‌فر در گفتگو با «انتخاب» در خصوص این دو استدلال، عنوان کرد: «در مورد قیمت من اطلاعی ندارم که اگر ایران گاز روسیه را بخرد، به چه قیمتی است اما این مسئله را در نظر داشته باشیم که روسیه امکان استفاده از این گاز را در جای دیگری ندارد و این کاملا بدیهی است. مورد دوم این است که اگر ایران بتواند به هر طریقی تعاملاتش را با کشورهای دیگر افزایش دهد، به نفع اقتصاد کشور است. همچنین این مسئله که به عنوان مثال گاز در نیروگاه‌ها استفاده کنیم و از آن طرف مصرف فراورده‌های‌مان را کم کنیم، اگر امکان صادراتش به قیمت‌های مناسب بین‌المللی وجود داشته باشد، می‌تواند منطقی باشد. البته به شرط اینکه در نظر داشت که روسیه در گوشه قرار گرفته است و نفتش را حدود 30 الی 40 دلار زیر قیمت می‌دهد. بنابراین اگر بتوانیم گاز روسیه را ارزان‌تر از صادراتی که به ترکیه و عراق می‌دهیم، بخریم، برای ایران می‌تواند برای مقرون به صرفه باشد.»

این کارشناس نفت خاطرنشان کرد: «باید این را در نظر داشت که عملا لینک مستقیم بین خطوط گاز ایران و روسیه وجود ندارد و اینکه چگونه خطوط لوله گاز ایران با خطوط لوله روسیه لینک شودف خود یک مسئله و سوال است. چرا که ما با کشور روسیه در دریای خزر همسایه هستیم ولی مرز خشکی نداریم تا خطوط لوله گاز ایران با خطوط لوله گاز روسیه مستقیم مرتبط شود. اینکه این لینک از طریق آذربایجان باشد یا ترکیه، مشخص نیست. همچنین اگر مسئله تحریم‌های اعمال شده بر روسیه اتفاق بیافتد، امکان انتقالش هم به وجود نخواهد آمد. افزون بر این هم گاز مثل نفت نیست که با کشتی بتوان به راحتی آن را حمل کرد. بنابراین این مسئله که گاز مازاد روسیه مانده و امکان بازاریابی ندارد، چون اروپا به دنبال کاهش مصرف است و از آن طرف هم امکان صادرات بیشتر به سمت شرق وجود ندارد، مسئله صحیحی است.»

 

نظرات بینندگان