arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

مصری، نایب رئیس مجلس: برخی زنان طلاق می‌گیرند و درخواست صیغه ۹۹ ساله می‌کنند تا حقوق پدر فوت شده خود را بگیرند

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفته می شود حدود ۳۰ درصد طلاقها صوری است، گفت: طبق گفته مسوولان دفاتر همان زنانی که طلاق می گیرند بلافاصله درخواست صیغه ۹۹ ساله می کند تا به زندگیشان ادامه دهند؛ طلاق می گیرند تا طلاقنامه ارائه کرده و زن حقوق پدر فوت شده را بگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: گفته می شود حدود ۳۰ درصد طلاقها صوری است.

عبدالرضا مصری در نخستین هم اندیشی اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری استانها گفت: بخش قابل توجهی از نمایندگان مجلس از اعضای هیات علمی هستند و سایر نمایندگان از هم نخبگان و فرهیختگان بودند و ما در مجلس از توان و ظرفیت فکری خوبی برخوداریم که نحوه استفاده از این ظرفیت یک هنر است.

وی با بیان اینکه با درک صورت مسئله راحتر می توان به راهکار رسید گفت: بیشترین مشکل ما در کشور نبود فهم مشترک از صورت مسئله است که اگر به یک فهم برسیم اختلاف نظری برای حل آن وجود ندارد.

نایب رئیس مجلس با اشاره به ظرفیتهای کشور گفت: ما یک درصد جمعیت دنیا را در اختیار داریم ۷ درصد ذخایر معدنی دنیا و وجود ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون نفر و همچنین وجود ۳۶ میلیون نفر جمعیت نفر در داخل کشورمان در رده های سنی ۱۵ تا ۴۰ سال از ظرفیتهای کشورمان است. ما رتبه دوم دنیا از لحاظ جمعیت دانش آموختگان علوم و مهندسی را داریم که از این تعداد ۱۴ میلیون نفر دارای تحصیلات عالیه هستند. همچنین ایدئولوژی اعتقادی بی‌نظیری داریم انتظار می رود که وجود چنین ظرفیتهای خروجی متناسب‌تری هم داشته باشد اما از طرف دیگر ۵ میلیون نفر بیکار داریم آیا با این وضعیت وجود ۵ میلیون نفر بیکار قابل قبول است؟ طبیعتا هیچ کدام از شما چنین موضوعی را نمی پذیرید.

وی افزود: در کنار وجود این متغیرهای ثابت در کشورمان هیچ کشوری را در دنیا نمی توان پیدا کرد که به اندازه ایران متغیر مزاحم داشته باشد به عبارت دقیق‌تر هیچ کشوری در دنیا به اندازه ما تحت تحریم‌های ظالمانه قرار نگرفته است و این ما هستیم که با این وجود با سرعت قابل توجهی رو به پیشرفت حرکت می کنیم. اما در این بین در آن مواردی که با معیشت مردم سروکار دارد کم آورده‌ایم و به همین علت این همه علم خیلی به نظر نمی آید. در یک نمونه بارز در ۴۰ سال گذشته همچنان بحث بین مرغ و تخم مرغ باقی مانده است در یک دوره ای به خاطر جوجه ریزی زیاد جوجه دفع می شوند و در دوره دیگر به خاطر کمبود تخم مرغ قیمت‌ها بالا می رود.

وی افزود: اینکه چرا نمی توانیم مشکلات جزئی را حل کنیم به این دلیل است که به فهم مشترک در صورت مسئله نرسیده‌ایم؛ برای توضیح بیشتر می توان به قوانین برنامه توسعه رجوع کرد ما قوانین برنامه را براساس متغیرهای موجود می نویسم؛ مثلا قانون برنامه در بهترین شرایط فروش نفت تدوین می شود و بعد که با تحریم مواجهه می شویم قسمت عمده تصمیم گیری ها در قانون برنامه لغو شده و قابل اجرا نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در زمان نوشتن قانون برنامه سه راه تعیین متغیرها براساس شرایط موجود، شرایط مطلوب و شرایط ایده آل وجود دارد گفت: ما براساس شرایط ایده آل و نه راه‌های ممکن قانون برنامه را می‌نویسیم در اینجاست که فعالان و پژوهشگران در مرکز پژوهشها و همچنین اندیشکده های حکمرانی در استانها می‌تواند نمایندگان را مجاب کنند که به راه‌های ممکن در تدوین قانون برنامه توجه شود. وقتی براساس شرایط ایده آلی قانون نوشته می شود یکسری مطالبات به وجود می آید که در نهایت نمی توان آن را برآورده کرد و تنها مردم را طلبکار می کنیم. در این وضعیت مردم احساس می کند که حقشان داده نشده است ایجاد چنین شرایطی به ما برمی گردد و باید بپذیریم آن را اصلاح کنیم.

مصری به عنوان نمونه به موضوع مصوبه همسان سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه توسعه اشاره و اظهارکرد: ما در قانون برنامه موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان را تصویب کردیم اما منابعی برای ان تعیین نشده است آن هم برای قانونی که تا سالهای سال جاری و ساری است.

وی قانون تامین اجتماعی کشورمان را بی‌نظیر خواند و ادامه داد: طبق قانون تامین اجتماعی یک فردی که مثلا در صدا و سیما کار می کند می تواند با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شود فرض کنید آن فرد با ۲۰ سال وارد صدا و سیما شده و در ۴۵ سالگی زمانی که تازه به علم و تجربه و دانش کافی رسیده باید بازنشسته شود و راه دیگری هم دارد حالا در این شرایط سن امید به زندگی ۸۰ سال است یعنی آن فرد بازنشسته حداقل تا ۴۵ سال دیگر زندگی می کند از همان فرد ۲۵ سال به میزان ۲۰ درصد حقوقش حق بیمه گرفته شده اما باید تا ۵۰ سال بعد از بازنشستگی به او حقوق کامل داده شود. البته که فقط این ۵۰ سال نیست چون طبق قانون بعد از فوت او زنش تا زمانی که زنده است می تواند حقوقش را بگیرد.

مصری ادامه داد: حالا فرض کنید که همان فرد یک دختری هم دارد که ازدواج نکرده و به او هم حقوق مادم العمر تا قبل ازدواج تعلق می گیرد اگر هم طلاق بگیرد باز هم حقوق او پرداخت می شود. این مثال را برای آن زدم که بدانید وقتی تصمیمی گرفته می شود باید فکری برای تامین منابع آن هم شود. مثلا اگر سری به دفتر ازدواج و طلاق بزنید و یک کار پژوهشی کنید به بحث طلاق‌های صوری می رسیدیم گفته شده است حدود ۳۰ درصد طلاقها صوری است. از کجا به این نتیجه رسیدند از اینجای که طبق گفته مسوولان دفاتر همان افرادی که طلاق می گیرند بلافاصله درخواست صیغه ۹۹ ساله می کند تا به زندگیشان ادامه دهند؛ طلاق می گیرند تا طلاقنامه ارائه کرده و زن حقوق پدر فوت شده را بگیرد. این وضعیت باعث شده حداقل ۵۰ درصد بودجه کشور برای چنین هزینه های پرداخت شود. و همچنین صندوق تامین اجتماعی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان استقراض بانکی داشته تا مستمری بازنشستگان را بدهند. اگر بلای که سر صندوقهای لشکری و کشوری آمد بر سر تامین اجتماعی بیاید باید کل منابع کشور را به این صندوق بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما با این قانون راه طلاق صوری را بازکردیم همین وضعیت به شکل دیگری درباره سربازی وجود دارد مادر و پدر برای آنکه فرزندش به سربازی نرود طلاق صوری می گیرد پس نباید قوانین ما به گونه ای باشد که باعث بی عدالتی شود.

مصری با بیان اینکه حلقه های فکری در استانها وجود داشته و نمایندگان مجلس درون این حلقه ها بگیرد گفت: نماینده مجلس باید در باره تمامی مسائل کشور اعم از برجام، جمعیت و خانواده، بیمه کارگران ونظام سلامت تصمیم گیری کند فکر نکنید وقتی نماینده وارد مجلس می شود آمپولی به او می زنیم که از تمام علوم دنیا مطلع شود نماینده با یک رایش می تواند تکلیف کشور را روشن کند و قانونی تصویب کرده که همه از آن متاثر شویم. پس باید نمایندگان اطلاعات لازم داشته باشند که این پژوهشگران هستند که می تواند پیش نماینده رفته و آن را در جریان اطلاعات مختلف قرار دهد.

نماینده مردم کرمانشاه گفت: نباید تمامی تلاش ما تا زمانی باشد که یک نماینده رای می آورد و وارد مجلس می شد اتفاقا از زمانی که نماینده رای می آورد باید به او کمک کنیم وظیفه نماینده قانونگذاری و نظارت است اما از یک نماینده توقع انجام کار بخشدار، فرماندار و استاندار دارند به طوری که عمدتا مراجعات ما مربوط به درخواست شغل و وام کمک بلاعوض می شود.

مصری با اشاره به موضوع شفافیت آرا گفت: می گویند که باید شفافیت آرا وجود داشته باشد که خیلی هم خوب است اما این موضوع کجا تعریف شده است؟ در دنیا انتخابات براساس احزاب انجام می شود احزاب دارای برنامه و منشور هستند که آن را به هوادارانشان ارائه می دهند داوطلب انتخابات هم وقتی وارد عرصه رقابت می شود همه هزینه هایش برعهده آن حزب است آن فرد فقط وظیفه دارد که طرفداران حزب را مجاب کند که پای صندوق رای حضور پیدا کنند تا درصد رای حزب بالا رود. وقتی آن فرد وارد مجلس شد شفافیت وجود دارد که براساس موضع حزب رای داده یا خیر؛ حالا در ایران نماینده ما چه پشتوانه ای دارد نماینده وقتی رای می آورد همه رقبا علیه اش می شوند و می خواهند ثابت کنند که او ناکارآمد است و عملکردش را زیر سوال ببرند. نماینده باید پاسخ همه چیز از علت گرفتگی چاه تا قطع شدن آب را بدهد.

وی افزود: بعد جوسازی می شود که باید شفافیت وجود داشته باشد فرض کنید شفافیت آرا وجود دارد و بعد نماینده می خواهد به موضوعی همچون میزان حقوق معلمان رای دهند در این وضعیت نماینده از یک طرف می دانید که منابع کافی برای حقوق ده میلیون تومانی وجود ندارد و از طرف دیگر به علت شفافیت آرا چاره ای جزو رای دادن ندارد چون می داند که بدنه رای دهنده به او در بین معلمان هستند پس مجبور به رای مثبت می شود.

وی در پایان مجددا با طرح این پرسش که نماینده چه پشتوانه ای دارد گفت: در کشورهای دیگر منابع حزب برای نماینده هزینه می شود اما در ایران منابع کشور برای نماینده هزینه می شود همین وضعیت باعث شده همواره در مجالس دو سوم نماینده های موجود برای مجلس بعدی رای نمی آورند و آن همه تجربه ای که یک نماینده در طول ۴ سال به دست آورده از بین می رود.

نظرات بینندگان