arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۱ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس با شمخانی / سخنگوی کمیسیون: آمریکا ارائه تضمین و راستی آزمایی رفع تحریم‌ها را پذیرفته

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه این کمیسیون با دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: طبق مباحث مطرح شده، در مذاکرات هسته‌ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم ها و ارائه تضمین را پذیرفته است. همچنین حل و فصل مسائل باقیمانده پادمان بین ایران و آژانس از مطالبات جدی ایران در مذاکرات است و طرف اروپایی برای آن پیشنهادهایی را ارائه داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه این کمیسیون با دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: طبق مباحث مطرح شده، در مذاکرات هسته‌ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل دو موضوع راستی آزمایی رفع تحریم ها و ارائه تضمین را پذیرفته است. همچنین حل و فصل مسائل باقیمانده پادمان بین ایران و آژانس از مطالبات جدی ایران در مذاکرات است و طرف اروپایی برای آن پیشنهادهایی را ارائه داده است.

ابوالفضل عمویی در توضیح نشست مشترک امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس امروز جلسه ای با آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و با حضور وزیر امور خارجه، رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای، رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون سازمان در موضوع مذاکرات هسته‌ای برگزار کردند.

وی‌ توضیح داد: در این جلسه آقای باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان روند مذاکرات اخیر را تشریح کرد. آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی هم به تشریح ابعاد فنی متن مذاکراتی پرداخت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس گزارش ارائه شده، در جریان مذاکرات هدف انتفاع اقتصادی و رفع موانع تجارت خارجی کشورمان از جمله رفع تحریم‌های غیرقانونی فروش نفت و دسترسی بانکی به منابع آن با جدیت دنبال شده و می شود. همچنین حفظ چارچوب برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز از اصول جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات است. در مذاکرات هسته‌ای، طرف مقابل بر اساس منطق جمهوری اسلامی، اصل دو موضوع راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین را پذیرفته است و اساس توانمندی‌های هسته‌ای کشورمان حفظ خواهد شد.

عمویی افزود: رفع تحریم هایی که ترامپ با خروج از برجام آنها را مجددا اعمال کرد و همین طور فرامین اجرایی تحریمی دوره ترامپ از خواسته های اساسی ایران بوده که باید در متن نهایی در نظر گرفته شود. تاکید شد این مذاکرات صرفا در چارچوب برجام است و ایران مسائل غیر هسته ای را قابل مذاکره نمی‌داند. حل و فصل مسائل باقیمانده پادمان بین ایران و آژانس از مطالبات جدی ایران در مذاکرات است و طرف اروپایی برای آن پیشنهادهایی را ارائه داده است.

وی گفت: آقای شمخانی هم با تشریح پاسخ ارسالی جمهوری اسلامی به پیشنهادهای آقای مورا برای جمع‌بندی مذاکرات، تاکید کرد قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی نقش مهمی در پیشبرد منافع ملی داشت و در ادامه روند مذاکرات و برنامه هسته ای کشور نظر نمایندگان ملت مهم خواهد بود.

به گفته وی، در این جلسه اعضای کمیسیون امنیت ملی ضمن طرح سوالاتی درباره ابعاد مذاکرات هسته ای و متون رد و بدل شده، بر پیگیری منافع ملی و قانون اقدام راهبردی به جهت کسب انتفاع اقتصادی مردم از خروجی مذاکرات تاکید کردند.

نظرات بینندگان