arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۵۳۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

آخرین وضعیت «پیروز» پس از حضور در سایت فضای باز پردیسان: توله یوز فعلا توان یادگیری مهارت شکار را ندارد / «پیروز» در حال حاضر ۵۰ درصد فیله مرغ و ۵۰ درصد گوشت قرمز مصرف می‌کند

غلامرضا ابدالی سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش از حضور «پیروز» - توله یوز نر - در سایت فضای باز پردیسان به‌صورت دائمی از شهریورماه همچنین وضعیت خوب «ایران» - مادر پیروز - و تمرکز سازمان محیط زیست بر حفظ یوز ماده تازه پیدا شده به همراه چهار توله‌اش خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش از حضور «پیروز» - توله یوز نر - در سایت فضای باز پردیسان به‌صورت دائمی از شهریورماه همچنین وضعیت خوب «ایران» - مادر پیروز - و تمرکز سازمان محیط زیست بر حفظ یوز ماده تازه پیدا شده به همراه چهار توله‌اش خبر داد.

«پیروز» تنها توله یوز باقی‌مانده از «ایران» و فیروز» که در شرایط تکثیر در اسارت ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری به روش سزارین به دنیا آمده است، ۲۱ مردادماه پس از سه ماه از تولد، برای اولین بار در فضای باز قرار گرفت و زیر نور خورشید خاک را لمس کرد.

غلامرضا ابدالی به حضور «پیروز» در طبیعت اشاره کرد و گفت: او هنوز به‌صورت کامل و دائمی وارد سایت فضای باز پردیسان نشده است. سایت در حال آماده‌سازی است تا در شهریورماه به‌صورت کامل و دائمی به آن منتقل شود. در حال حاضر تنها چند ساعتی از روز را در کنار یوزبان خود در سایت و زیر نور آفتاب حضور دارد.

وی درباره تقویت مهارت‌های «پیروز» اظهارکرد: برنامه‌های تقویت مهارت‌های او در سایت فضای باز به مرور زمان مشخص می‌شود. «پیروز» هنوز توله است و به همین دلیل در حال حاضر مرحله به مرحله پیش خواهیم رفت و در حال سنجش وضعیت او هستیم. ابتدا باید کمی به محیط طبیعی، بیابانی، زیر نور آفتاب و ... عادت کند. وفق دادن «پیروز» با هر کدام از این موارد شرایطی دارد که نیازمند زمان است.

ابدالی با اشاره به مهارت شکار «پیروز» افزود: محیط زندگی هر توله‌ای نه تنها توله یوز، اینکه در طبیعت باشد یا در محیط اسارت بسیار متفاوت است، به‌علاوه نپذیرفتن «پیروز» توسط یوز مادر در مهارت شکار او بسیار تاثیرگذار است، در نتیجه فعلا توان یادگیری مهارت شکار را ندارد. یادگیری مهارت شکار برای «پیروز» به موارد بسیاری از جمله آمادگی بدنی او بستگی دارد.

به گفته سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌ وحش، وزن «پیروز» با توجه به شرایط او به اندازه خوبی رسیده است همچنین از غذای طبیعی گوشتخواران تغذیه می‌کند. در حال حاضر ۵۰ درصد فیله مرغ و ۵۰ درصد گوشت قرمز مصرف می‌کند اما کم‌کم در حال افزایش میزان گوشت قرمز برای او هستند.

وی درباره پایداری وضعیت «پیروز» گفت: تا فصل پاییز به شرایط پایدارتری می‌رسد.

ابدالی در پایان به وضعیت «ایران» و برنامه‌های سازمان برای یوز ماده تازه پیدا شده و چهار توله‌اش اشاره کرد و گفت: «ایران» وضعیت خوبی دارد اما در حال حاضر تمرکز سازمان بر «هلیا» یوز ماده تازه پیدا شده به همراه چهار توله‌اش است. در حال امن کردن زیستگاه‌ها هستیم تا بتوانیم این گونه را در زیستگاه‌ها بیشتر حفظ کنیم. جلساتی را برای «هلیا» با وزارت راه و شهرسازی و پلیس راه برگزار کرده‌ایم تا علاوه بر ایمن‌سازی جاده‌ها، آموزش‌هایی به رانندگان برای رعایت سرعت مجاز انجام شود. نورپردازی در اطراف جاده‌ها از دیگر مواردی است که می‌توان امنیت بیشتری را در حاشیه راه‌ها ایجاد کرد تا خطر برخورد با وسایل نقلیه کاهش یابد.

نظرات بینندگان