arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۹ - ۱۸ تير ۱۳۹۱

هر گردشگر خارجی برای 10 نفر ایجاد اشتغال می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسوول پایگاه پژوهشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: با ورود هر گردشگر داخلی به یک روستا به طور میانگین برای یک نفر و هر گردشگر خارجی برای 10 نفر شغل ایجاد می‌شود.

حسین اسماعیل‌پور در گفت‌ وگو با ايسنا، اظهارکرد: در سال‌های اخیر برگزاری جشنواره‌های برداشت محصولات کشاورزی مانند انارچینی، چای، توت فرنگی، گل محمدی، گل گاوزبان و جشن خرمن، گلاب‌گیری و سوسن چلچراغ، مراسم آئینی مانند علم واچینی و نوروزبل در جذب گردشگر به مناطق روستایی بسیار موفق بوده است.

وی افزود: برای مثال در جشن خرمن شهرستان شفت که طي سه سال گذشته به طور متوالی برگزار شد، هر سال بیش از 5000 گردشگر به این منطقه رفتند و علاوه بر آشنایی با فرهنگ بومی منطقه از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان نیز استفاده کردند.

اسماعیل‌پور خاطرنشان کرد: در سال 88 نیز در مراسم آیینی "نوروزبل" بیش از 7000 نفر از سراسر کشور به روستای ملکوت املش رفتند و با این آیین دیرین گیلان زمین آشنا شدند.

وی متذکر شد: میزان اشتغالزایی گردشگری در روستاها به میزان توسعه و امکانات آن روستا و ماندگاری گردشگران در آنجا بستگی دارد و با ورود هر گردشگر داخلی به یک روستا به طور میانگین دست کم برای یک نفر و هر گردشگر خارجی برای 10 نفر شغل ایجاد می‌شود.

اسماعیل‌پور در ادامه به سه برابر شدن ساخت و ساز در دیلمان سیاهکل در 5 سال گذشته اشاره کرد و گفت: قیمت زمین در برخی از روستاهای هدف گردشگری تا 20 برابر افزایش یافته که این امر در مواردی باعث مهاجرت معکوس شده است.

نظرات بینندگان