arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۵۸۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۳ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

طالبان: با ۱۶ کشور روابط رسمی داریم

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که با حداقل ۱۶ کشور روابط رسمی برقرار کرده ایم و تاکنون ۵۰ هیات خارجی نیز از کابل بازدید کرده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که با حداقل ۱۶ کشور روابط رسمی برقرار کرده ایم و تاکنون ۵۰ هیات خارجی نیز از کابل بازدید کرده اند.

به گزارش تاس، امیرخان متکی وزیر امورخارجه طالبان افزود: طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، حداقل با ۱۶ کشور روابط رسمی برقرار کرده و با ایالات متحده نیز در تعامل است.

وی گفت: ما روابط خوبی با آمریکا داریم و بیش از ۵۰ هیات خارجی نیز به کابل سفر کرده که اعضای آنها با مقامات طالبان دیدار کرده اند.

متقی یادآور شد که نمایندگان مقامات جدید افغانستان در یک مجمع دیپلماتیک در شهر آنتالیای ترکیه و کنفرانسی در تاشکند شرکت کردند که در آن کنفرانس ها با وزرای خارجه بسیاری از کشورها دیدار داشتند. وی گفت: «هر جا که می رویم به عنوان مسئول عمل می کنیم.

طالبان پس از اعلام تصمیم ایالات متحده در بهار سال ۲۰۲۱ مبنی بر خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان، عملیات گسترده ای را برای ایجاد کنترل بر افغانستان آغاز کردند. در ۱۵ اگوست ( ۲۴ مرداد ۱۴۰۰) طالبان بدون درگیری وارد کابل شدند و در هفت سپتامبر ( ۱۶ شهریور ۱۴۰۰) ترکیب حکومت موقت را اعلام کردند که هنوز مشروعیت آن از سوی هیچ دولتی به رسمیت شناخته نشده است.

نظرات بینندگان