arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: هدف مذاکرات احیای برجام برداشتن محدودیت‌های فروش نفت و تجارت خارجی‌ست

عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که در مسیر توافق هستیم اما هنوز به توافق نرسیدیم هر چند فاصله چندانی نداریم، ولی اگر اراده جدی وجود داشته باشد خیلی سریع این اتفاق را شاهدیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که در مسیر توافق هستیم اما هنوز به توافق نرسیدیم هر چند فاصله چندانی نداریم، ولی اگر اراده جدی وجود داشته باشد خیلی سریع این اتفاق را شاهدیم.

 ابوالفضل عمویی در جمع خبرنگاران در توضیح جلسه غیرعلنی مجلس درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: امروز مجلس جلسه مهمی به صورت غیرعلنی تشکیل داد. با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر در روند مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی داشتیم لازم بود نمایندگان در جریان تحولات و موضوعات قرار گیرند.

وی افزود: در هفته گذشته در وین متنی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دادند که پیشنهادات جدیدی در موضوعات باقی مانده بود. ایران آن‌ها را مرور کرد که طبق گزارش ارائه شده پاسخ را ارسال کردیم و نیاز است که نظرات جمهوری اسلامی مد نظر قرار گیرد.

وی توضیح داد:‌ امروز در این جلسه میزبان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، امیرعبداللهیان وزیر خارجه، باقری رئیس تیم مذاکره کننده و اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی بودیم که روز گذشته کمیسیون امنیت ملی با همین افراد جلسه‌ای را تشکیل دادند و جزئیات مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مهمترین نکته اهمیت قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها است که آقای شمخانی هم به آن اشاره داشت که این قانون گام مهمی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور و تقویت موضع مذاکرات است. این قانون یکی از سرمایه‌های اصلی ما است. نمایندگان تأکید داشتند که باید ادامه راه براساس همین مسیر باشد. انتظار می‌رود تیم مذاکره‌کننده هم تلاش کنند در متن خروجی مذاکرات به اهداف این قانون توجه شود.

عمویی گفت: نکته کلیدی درباره اهداف مذاکرات این است که مردم ایران انتفاع اقتصادی داشته باشند. به این عنوان که موانع تجارت خارجی ایران رفع شود و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. همچنین ما به منابع فروش نفت برای تأمین نیاز مردم کشورمان دسترسی پیدا کنیم. تجار هم چنین روندی را در روند تجارت خارجی دنبال می کنند. این مسیر در مذاکرات دنبال شده و مطالبه هم است. نهایتا خروجی مذاکرات گزارش رفع تحریم‌ها خواهد بود که دولت باید به مجلس ارائه کند. این ملاک ما برای ارزیابی در مجلس است.

وی با بیان اینکه تضمین و راستی‌آزمایی دو موضوع جدید در مذاکرات است، گفت: توافقی که در حال حاضر پیگیری می‌شود تصمیم کمیسیون مشترک برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ است. به این عنوان که این توافق با خروجی غیرقانونی آمریکا نقض شد و نهایتا ایران دست به کاهش تعهدات زد. پس اگر بخواهیم به شرایط سال ۲۰۱۵ برگردیم باید تضمینی باشد که طرف‌هایی که می‌خواهند با ایران کار اقتصادی و تجاری انجام دهند تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگیرند. این موضوع مهمی بود که مورد پذیرش طرف مقابل قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که کل مذاکرات به صورت مکتوب دنبال می‌شود. طبق گزارشات ارائه شده موضوع تضمین در جاهای مختلف به صورت مکتوب اشاره شده است.

عمویی درباره راستی‌آزمایی هم گفت: یکی از نواقص توافق قبلی موضوع راستی‌آزمایی بود. تعهدات ایران از جانب آژانس مورد راستی آزمایی قرار می‌گرفت اما تعهدات طرف مقابل برای رفع تحریم ها، راهکاری برای راستی‌آزمایی نداشت. این خواسته جمهوری اسلامی است. الان اصل موضوع پذیرفته شده که هم بازه زمانی برای راستی آزمایی رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شود و هم اقدامات مختلفی دنبال شود که ایران بتواند راستی آزمایی کند که تحریم‌ها به صورت مستمر برداشته شود؛ دو موضوع راستی آزمایی و تضمین‌ها علاوه بر موضوع رفع تحریم‌ها به صورت مکتوب در پیش‌نویس اشاره شده است.

وی گفت که در جلسه درباره موضوعات مختلف باقی مانده در مذاکرات هم اشاراتی شد اما چون همچنان موضوع مذاکرات است نمی‌توانم در مورد جزییات آن توضیح بدهم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره مسائل پادمانی هم گفت: روابط ما با پادمان تحت تأثیر تلاش‌های سیاسی قرار گرفته است. ما بیشترین همکاری را با آژانس برای نظارت‌ها داشته‌ایم به طوری که ۲۳ درصد از هزینه‌های بازرسی آژانس برای بازرسی از کشور ما است. در سفر آقای گروسی به تهران در اسفند سال گذشته توافق شد که در موضوعات باقی‌ مانده ایران گزارش بدهد و نهایتا بررسی شود اما عملا شاهد بودیم که این توافق اجرا نشد و با صدور قطعنامه از سوی شورای حکام به نتیجه نرسید. امروز نشانه جدیدی را از بدعهدی شاهدیم. تیم مذاکره‌کننده اصرار دارد که برای پایداری یک توافق لازم است موضوعات پادمانی بسته شود.

عمویی ادامه داد:‌ ماهیت این سوالات جدید را سیاسی می‌دانیم و به تبع آن لازم است آن‌ها با اراده سیاسی کمک کنند که این موضوع بسته شود.

وی درباره اینکه آیا موضوع پادمان هم به صورت مکتوب در پیش نویس می‌آید؟ گفت که مذاکراتی در جریان است که شیوه اجرای آن در متن چگونه باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که رفع تحریم‌ها به صورت گام به گام یا به صورت یکجا خواهد بود؟ گفت: از دید ما باید تحریم‌ها به گونه‌ای برداشته شود که بتوان راستی آزمایی کرد از این جهت دولت باید گزارش رفع تحریم‌ها را به مجلس بدهد.

وی توضیح داد: بخشی از تحریم‌ها شامل دستورات اجرایی است که لازم است از ابتدای توافق برای برداشتن آن صادر شود. بخشی از آن هم در چند مرحله طراحی شده که چطور توافق جلو می‌رود، مثل دوره تأیید داخلی آن به بازه اجرا؛ این مراحل اجرا می‌شود اما در نهایت باید به نوعی تحریم‌ها برداشته شود که هم موثر و هم قابل راستی آزمایی باشد.

وی تأکید کرد: موضوع اصلی کار این است که هنوز ما موضوعات باقی مانده برای مذاکرات داریم. پیشنهاد آخری دریافت کردیم و نظرات‌مان را اعلام کردیم ولی هنوز از طرف مقابل پاسخی دریافت نکردیم. اگر آن‌ها با خواسته‌های جمهوری اسلامی همراهی کنند حتما می‌توانیم شاهد یک توافق باشیم. تأکید می کنم در مسیر توافق هستیم اما هنوز به توافق نرسیدیم. هر چند فاصله چندانی هم نداریم. اگر اراده جدی باشد خیلی سریع این اتفاق می‌افتد.

عمویی درباره اینکه چه زمانی طرف مقابل درباره نظرات اعلامی ایران اعلام نظر می‌کند، گفت: در جریان این موضوع نیستم ودرباره این موضوع در جلسه صحبت نشده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه آیا باید متن توافق احتمالی به تصویب مجلس برسد، گفت: طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس از دولت گزارش رفع تحریم‌ها را دریافت می کند و این ملاک ما برای تصمیم‌گیری است. یعنی وقتی توافق انجام شود متن آن منتشر شده و در اختیار همه قرار می‌گیرد و ما هم مسیر عادی نظارت مجلس بر دولت را دنبال می‌کنیم. درباره این مورد خاص گزارش رفع تحریم‌هاست که در مجلس بررسی می‌شود.

نظرات بینندگان