arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۶ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

ترکیه و اسرائیل بعد از چهار سال، روابط کامل دیپلماتیکشان را از سر می‌گیرند

رهبران ترکیه و اسرائیل روز چهارشنبه توافق کردند که دو کشور بعد از چهار سال بار دیگر روابط خود را به عالی‌ترین سطح ارتقا دهند و سفیر مبادله کنند. ترکیه در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۶) و در اعتراض به کشتار فلسطینی‌ها در جریان تظاهرات «بازگشت» که از طرف ساکنین غزه برگزار شد، همه دیپلمات‌هایش را از اسرائیل فراخواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: رهبران ترکیه و اسرائیل روز چهارشنبه توافق کردند که دو کشور بعد از چهار سال بار دیگر روابط خود را به عالی‌ترین سطح ارتقا دهند و سفیر مبادله کنند.

ترکیه در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۶) و در اعتراض به کشتار فلسطینی‌ها در جریان تظاهرات «بازگشت» که از طرف ساکنین غزه برگزار شد، همه دیپلمات‌هایش را از اسرائیل فراخواند.

در جریان تظاهرات «بازگشت» فلسطینی‌ها و ادامه اعتراض‌هایی که بعد از آن شکل گرفت، نزدیک به ۲۰۰ تن از ساکنین غزه کشته شدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز چهارشنبه با یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرد و در جریان این مکالمه، دو طرف توافق کردند که روابط کامل دیپلماتیکشان را از سر بگیرند.

یائیر لاپید با انتشار بیانیه‌ای، نوشت که ارتقای روابط در مسیر عمق بخشیدن به روابط اقتصادی و فرهنگی و «تقویت امنیت منطقه‌ای» خواهد بود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت، تصمیم کشورش برای از سرگیری روابط با اسرائیل به معنای عدم حمایت از فلسطینی‌ها نیست.

او گفت: «ما از آرمان فلسطین دست نمی‌کشیم. خیلی مهم است که پیام‌های ما (درباره مسائل مربوط به فلسطینی‌ها) به شکل مستقیم و از طریق سفیر منتقل شود.»

نشانه‌های بهبود روابط اسرائیل و ترکیه از ماه مارس و با سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل به ترکیه نمایان شد.

بعد از سفر آقای هرتزوگ نیز وزرای خارجه هر دو کشور به کشورهای طرف روبه‌رو سفر کردند.

تنش روابط ترکیه و اسرائیل از ۱۲ سال پیش و حمله نیروهای اسرائیلی به یک کاروان کمک‌رسانی به غزه آغاز شد.

این ناوگان که به نام «کاروان آزادی» برای شکستن محاصره اقتصادی غزه به سوی این منطقه در حرکت بودند، با حمله کماندوهای اسرائیلی به مقصد نرسید.

در جریان این حمله ۱۰ تن از فعالان طرفدار حقوق فلسطینی‌ها کشته شدند و دو کشور به آستانه قطع کامل روابط رسیدند.

در سال ۲۰۱۲ نیز در جریان حملات اسرائیل به غزه، ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان به یکی از منتقدان بین‌المللی اسرائیل بدل شدند. ترکیه در آن سال از سازمان ملل خواست که علیه اسرائیل وارد عمل شود.

اما در سال ۲۰۱۶ دو کشور بار دیگر روابطشان را از سرگرفتند و ترکیه بار دیگر برای اسرائیل سفیر معرفی کرد؛ وضعیتی که به مدت دو سال به شکل شکننده‌ای ادامه پیدا کرد و در نهایت بعد از درگیری‌های سال ۲۰۱۸، بار دیگر روابط دو کشور تیره شد.

روابط اسرائیل و کشورهای خاورمیانه در سال‌های اخیر رو به بهبود بوده و ارتقای روابط آنکارا و تل‌آویو، دو سال بعد از به رسمیت شناخته شدن این کشور توسط امارات و بحرین انجام می‌شود.

در سال ۲۰۲۲ همچنین عربستان حریم هوایی خود را به روی اسرائیل گشود و به یک سیاست ۷۴ ساله علیه این کشور پایان داد.

انتظار می‌رود به زودی عمان نیز حریم هوایی را به روی هواپیماهای اسرائیلی بگشاید.

نظرات بینندگان