arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

خشکسالی گسترده در چین شماری از کارخانه‌ها را به تعطیلی کشاند

کارخانه‌ها در جنوب غربی چین پس از بدتر شدن وضعیت خشکسالی و پایان یافتن مخازن برای تولید برق آبی تعطیل شده‌اند. طبق گزارش‌های خبری، شرکت‌هایی در استان سیچوان از جمله شرکت‌های سازنده پنل‌های خورشیدی، سیمان و اوره پس از آنکه به آن‌ها دستور جیره‌بندی برق در پنج روز آینده ارائه شد، تولید خود را تعطیل کردند یا کاهش دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: کارخانه‌ها در جنوب غربی چین پس از بدتر شدن وضعیت خشکسالی و پایان یافتن مخازن برای تولید برق آبی تعطیل شده‌اند.

طبق گزارش‌های خبری، شرکت‌هایی در استان سیچوان از جمله شرکت‌های سازنده پنل‌های خورشیدی، سیمان و اوره پس از آنکه به ‌آن‌ها دستور جیره‌بندی برق در پنج روز آینده ارائه شد، تولید خود را تعطیل کردند یا کاهش دادند. این جیره‌بندی پس از کاهش سطح مخزن و افزایش تقاضای برق برای دستگاه‌های تهویه در دمای سوزان تابستان انجام می‌شود.

این تعطیلی‌ها چالشی برای حزب کمونیست حاکم است زیرا شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین و قدرتمندترین رهبر این کشور در دهه‌های اخیر آماده می‌شود، سنت شکنی کند و در نشستی در اکتبر یا نوامبر برای سومین دوره پنج ساله رهبر حزب حاکم شود.


رشد تولید کارخانه‌ها و خرده‌فروشی‌ها در چین در ماه ژوئیه تضعیف شد و وضعیت اقتصادی این کشور پس از قرنطینه شانگهای و سایر مراکز صنعتی از اواخر مارس برای مبارزه با شیوع کرونا با بحران همراه شده است.

اقتصاد چین در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تنها ۲.۵ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد که کمتر از نصف هدف رسمی سالانه با رقم ۵.۵ درصد بوده است.

مقامات مناطقی در مرکز و شمال چین دستور اقدامات اضطراری برای اطمینان از تامین آب آشامیدنی را صادر کرده‌اند. این دستور پس از آن صادر شد که بارش باران‌های تابستانی به نصف سطح عادی رسید.

خبرگزاری رسمی شین‌هوا گفت: «خودروهای آتش‌نشانی اقدام به انتقال آب به دو روستای دچار خشکسالی در نزدیک چونگ کینگ در جنوب غربی کشور کردند.»

به گفته دولت، صدها هزار هکتار از محصولات کشاورزی در مرکز و شمال چین به دلیل کمبود آب و دمای بالای هوا از بین رفته‌اند. برخی از مناطق نیز فصل رشد محصولات تابستانی را ناموفق گزارش کرده‌اند.

سازمان هواشناسی چین هشدار داده است که دمای هوا در برخی مناطق ممکن است تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

به گفته اداره اقتصاد و فناوری اطلاعات استان سیچوان، در این استان که ۹۴ میلیون نفر جمعیت دارد سطح آب در مخازن برق آبی در این ماه به نصف کاهش یافته است.

طبق گزارش‌ها برخی از کارخانه‌های آفت‌کش‌ و کودهای شیمیایی از دوشنبه تا حداقل شنبه تعطیل می‌شوند. برخی از سازندگان تجهیزات انرژی خورشیدی در سیچوان اعلام کردند اخطاریه‌هایی برای سهمیه‌بندی برق دریافت کرده‌اند.

چین سال گذشته با مشکلات مشابهی روبرو بود زمانی که استان گوانگدونگ در جنوب شرقی کشور که یکی از مهم‌ترین مراکز تولیدی جهان است پس از کم شدن مخازن برقی آبی به دلیل کاهش بارندگی‌ها دستور تعطیلی کارخانه‌ها را صادر کرد.

به گزارش شین‌هوا دولت ۲۸۰ میلیون یوان (۴۱ میلیون دلار) را برای کاهش خشکسالی در استان‌های هبئی و شانشی و منطقه مغولستان داخلی و استان لیائونینگ در شمال شرق کشور اختصاص داده است.

در این گزارش آمده است: «برخی رودخانه‌های کوچک و متوسط به قدری خشک شده‌اند که جریان آب در آن‌ها متوقف شده است.»

در همین حال، مقامات روز سه‌شنبه هشدار دادند که برخی از بخش‌های چین با سیل احتمالی مواجه می‌شود.

نظرات بینندگان