arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۱ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

متاورس؛ آیا ارتباطات انسانی محکوم به نابودیست؟

امروزه پول کلانی به متاورس سرازیر می‌شود، دنیای جایگزینی که درآن بدون نیاز به خارج شدن از خانه‌تان می‌توانید کار، بازی و با دیگران ملاقات کنید. اما آیا ظهور این فضای مجازی گسترده، خطوط واقعیت را محو کرده و نحوه مصرف و ارتباط ما را برای همیشه تغییر می‌دهد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امروزه پول کلانی به متاورس سرازیر می‌شود، دنیای جایگزینی که درآن بدون نیاز به خارج شدن از خانه‌تان می‌توانید کار، بازی و با دیگران ملاقات کنید. اما آیا ظهور این فضای مجازی گسترده، خطوط واقعیت را محو کرده و نحوه مصرف و ارتباط ما را برای همیشه تغییر می‌دهد؟

متاورس چیست؟

امروزه همه، چه در فضای مجازی و چه در دنیای واقعی راجع به متاورس حرف می‌زنند و به نظر می‌رسد کلیدواژه نوینیست. اما ایده آن برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۲ و در یک رمان علمی-تخیلی مطرح شد. چون فناوری پشت متاورس روز به روز به سوی دربرگرفتن بسیاری از جنبه‌های واقعیت مجازی در حال پیشروی است، توضیح واقعی چیستی آن دشوار است. اما به زبان ساده، دنیای دیجیتال فراگیری است که در موازات جهان واقعی وجود دارد.

شرکت Somnium Space، یکی از نخستین پلاتفورم‌های متاورس متن باز (Open Source) بازار است. آرتور سیکوف، موسس و مدیرعامل این شرکت، درباره چگونگی زندگی، کار و بازی در این محیط جایگزین می‌گوید: « وقتی در فضای واقعیت مجازی، مثل جایی که من الان هستم، حضور دارید، کاملا به محیط متصلید. من در اینجا به صورت ذهنی، یا بهتر بگوییم، فیزیکی ذهنی حاضر هستم. چون مغزم، چشمانم و هر آن‌چه می‌بینم در این فضاست، باور دارم که در این فضا حضور دارم.»

رشد اقتصاد متاورس

شاید Somnium Space یکی از نخستین پلاتفورم متاورس‌ باشد اما رقبای زیادی اخیرا در این عرصه به رقابت پیوسته‌اند. شرکت فیسبوک با تغییر نام خود به متا، تعهد خود برای تبدیل متاورس به بخش بزرگی از استراتژی کسب و کارش را نشان داد. اما امثال مایکروسافت، آلفابت، روبلوکس و انویدیا هم سرمایه‌گذاری عظیمی در واقعیت مجازی کرده‌اند.

اقتصاد متاورس پتانسیل جذب گستره وسیعی از جریان‌های درآمدی را نشان می‌دهد و بر اساس برخی پیش‌بینی‌ها طی تنها دو سال آینده می‌تواند به یک بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری تبدیل شود و تا ده‌سال آینده می‌تواند ۳ تریلیارد دلار به اقتصاد جهانی اضافه کند.

کسب و کارها چگونه سود می‌برند؟

متاورس فقط برای بازی و تفریح نیست. این دنیای گسترده واقعیت مجازی به شرکت‌ها فرصتی برای یافتن راه‌حل‌های قابل ارائه در دنیای واقعی، می‌دهد. شرکت مشاور PwC امیدوار است به وسیله جدیدترین آزمایشگاه خود در خاورمیانه و در دوحه، این راه‌حل‌ها را ارائه کند. رهف ابوطربوش، متخصص فناوری آزمایشگاه PwC Middle East می‌گوید: «در PwC به‌کارگیری متاورس را به عنوان تکامل و نه تحول، در نظر می‌گیریم. با این رویکرد، ما بسیار سریع‌العمل هستیم و تغییر را درک می‌کنیم و می‌دانیم نیازهای مشتریان متفاوت است.»

متخصصان PwC به صورت فزاینده‌ای با به کارگیری ربات‌ها، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی، در پی یافتن راه‌‌های خلاقانه‌ای برای فراتر رفتن از دنیای فیزیکی بدون از دست دادن ارتباطات انسانی هستند. به این معنی که امروزه تقریبا همه چیز از جمله جلسات کاری، همکاری‌های در مقیاس بزرگ و گفتگو در متاورس امکان‌پذیر است. استفان اندرسون، مسئول استراتژی و بازار PwC خاور میانه می‌گوید: « مشتریان ما از تماشای نوآوری‌ها و ارائه توصیه تجاری یا پاورپوینت قدم فراتر گذاشته‌اند و می‌خواهند ببینند به صورت عملی چه اتفاقی می‌افتد و فناوری نوظهور در این راه بسیار مهم است.»

امنیت متاورس چگونه تامین می‌شود؟

با بالا رفتن محبوبیت واقعیت مجازی، نگرانی‌ها در مورد تاثیر آن بر تعاملات انسانی، انزوای اجتماعی و سلامت روانی افزایش پیدا می‌کند. اکنون کودکان زمان بیشتری را در فضای مجازی می‌گذرانند و زمانی که می‌توانند در متاورس بسیار خوش باشند، عدم وجود قوانین روشن می‌تواند آن را به مکانی خطرناک بدل کند. پس چگونه پلاتفرم‌های واقعیت‌ مجازی با این مشکلات روبرو می‌شوند؟

تامی بومک معاون امور اجتماعی و همکاری‌های Roblox، پلاتفورمی با روزانه بیش از ۴۰ میلیون کاربر است. او می‌گوید روبلوکس به قانونمند کردن پلاتفورم‌های خود و آموزش کاربران جوان و والدینشان برای چگونگی بازی به شیوه امن، پایبند است. او اضافه می‌کند: « پلاتفرم ما به مردم امکان خلق و اشتراک تجربه را می‌دهد. شما برای بیان کامل تصوراتتان به یک محیط اجتماعی نیازمندید. بارها با این سوال از سمت والدین که Roblox چیست و چگونه می‌توانیم بچه‌هایمان را ایمن نگه داریم، مواجه شدیم. پس من متوجه شدم این که چه جامعه بزرگی نیاز به آموزش در این مساله دارد، برای ما نه تنها مسئولیت بلکه فرصت است.»

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان