arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۱۸ تير ۱۳۹۱

فرهاد دانشجو: مسئولان ارشد نظام در جریان تاسیس واحد آکسفورد بودند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه اعتماد در گفت​وگویی با فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد نوشت:

* دانشگاه آزاد به مانند دانشگاه عادی نیست و شبیه ساختار حداقل دو وزارتخانه است.هر واحد آن شکل یک دانشگاه مجزا را دارد.حضور ما در خارج از کشور صرفا به خاطر درآمد زایی نیست بحث منافع کشور هم مورد نظر است سرمایه ای که در ابتدا برای تاسیس یک واحد دانشگاهی در خارج از کشور صورت می گیرد شاید در همان ابتدا جواب ندهد و طی یک پروسه 10 ساله جواب دهد.اکنون در لبنان،انگلستان(اکسفورد)،دبی و افعانستان واحدهایی فعال و نیمه فعالی وجود دارند. بعضی از آنها مجوز فعالیت قانونی را گرفته بودند و بعضی دیگر نتوانستند مجوز بگیرند.

* شروع تاسیس دانشگاه واحد آکسفورد به سال 1382 بر می گردد به تدریج مسئولان وقت به این نتیجه رسیدند که باید زمینی در آنجا تهیه شود بعد از آن برای پیگیری امور تاسیس و گرفتن مجوزهای لازم کارمندانی استخدام شدند.تعدادی از اعضای هیات علمی هم به آنجا رفتند . زمین آنجا نیز با لحاظ کردن تمامی ضوابط قانونی و حقوقی زمین خریداری شد. دوره های کوتاه مدت در آنجا برگزار می شد.نگاه مسئولان قبلی به دانشگاه آکسفورد نگاه درآمدزایی نبوده است. من در درجه اول می خواهم این دانشگاه یک قبله گاه علمی واسلامی در مرکز اروپا برای تشویق و ترویج اسلام ، شیعه و نظام جمهوری اسلامی باشد.

*{مسئولان ارشد نظام از نحوه و چگونگی تاسیس این دانشگاه در اطلاع بودند؟} بله، حتما در جریان بودند.باید تاکید کنم که خرید زمین و فعالیت این دانشگاه مغایر با قانون نبوده است.
*{چرا فعالیت شعبه آکسفورد تعلیق شده است؟} متاسفانه دولت انگلیس در بحث تحریم ها اشتباه بزرگی کرده است یعنی مسائل سیاسی را با مباحث علمی پیوند داده است.در همان هفته اول ورودم به دانشگاه آزاد معاون وقت امور بین الملل به من گفت که رئیس دانشگاه واحد آکسفورد به نقل از مقامات دولتی انگلستان گفته حساب های مربوط به این واحد را باید ببندیم وگرنه موجودی آن به خاطر تحریم ها بلوکه می شود.

*حمله به سفارت انگلستان در تهران هم در این خصوص تاثیر داشته است. به هر ترتیب ما مجبور شدیم حساب متعلق به دانشگاه واحد آکسفورد را ببندیم و وقتی حساب بسته شد عملا دیگر نمی شود فعالیتی داشت.به همین دلیل بنا به پیشنهاد رئیس این دانشگاه و موافقت من فعالیت واحدآکسفورد را به تعلیق درآوردیم تا این مشکل حل شود و من از مسئولان وزارت خارجه می خواهم که با پیگیری های لازم مشکلات بوجود آمده را حل کنند تا ما بتوانیم با سیاست های جدید این واحد دانشگاهی را فعال کنیم.تاکید می کنم سیر تاسیس دانشگاه آکسفورد به ماند دیگر واحدهای دانشگاه آزاد طبیعی و قانونی بوده است.

*تعدادی از افراد برای مراحل صدور مجوز و تاسیس دانشگاه آزاد آکسفورد از سوی هیات موسس حکم دریافت کردند که اینگونه کارها را انجام دهند از جمله این افراد اقای مهدی هاشمی است. دانشگاه حساب بانکی خاص خودش را داشت و تمامی پولها که از ایران ارسال می شد به این حساب واریز می شد نه حساب آقای هاشمی. ما بعد از اینکه فعالیت دانشگاه را به دلایلی که ذکر شد به تعلیق درآوردیم تمامی احکام صادره را ملغی کردیم و اعلام کردیم که این افراد می توانند به کشور برگردند البته برای بازگشت معمولا یک پروسه زمانی طی می شود.

*به هرحال من از نوع حمایتی که از من می شود راضی نیستم.من شخصا هیچگونه نقطه منفی از عملکرد اعضای هیات امنا و هیات موسس نمی بینم ولی انتظار حمایت بیشتری داشتم.  انتظار ما این است که مشاوره فکری بیشتری از آقای جاسبی  بگیریم.شرط عقل و ادب حکم می کند که از ایشان مشورت بگیرم و هر وقت که از آقای جاسبی خواهان ارائه مشاوره بودم ایشان هم دریغ نکردند.البته برخی مواقع هم که درخواست نکردم آقای جاسبی مشاوره هایی دادند که مطلوب ما نبوده است.

نظرات بینندگان