arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۶۹۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۱ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱

هواشناسی: تعرض به حریم و بستر رودخانه مهمترین عامل سیل امامزاده داوود بود / زمان رسیدن روان‌آب از دورترین نقطه به خروجی حوضه آبریز امامزاده داوود ۲۳ دقیقه بود؛ تغییر عرض رودخانه، این زمان را بیشتر کرده بود

مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، تعرض به حریم و بستر رودخانه را مهمترین عامل وقوع سیل در امامزاده داوود عنوان کرد. وی ادامه داد: در مورد رودخانه امامزاده داوود تعرض به حریم رودخانه و ساخت‌و سازهای غیر مجاز باعث تغییر در عرض بستر رودخانه شد که سبب شد تا زمان تمرکز که در حوضه آبریز امام زاده داوود در حدود ۲۳ دقیقه است، افزایش معناداری پیدا کرده است. وی گفت: زمان تمرکز به زمانی گفته می‌شود که رواناب از دورترین نقطه (از لحاظ زمانی) حوضه آبریز به نقطه خروجی از حوضه مورد نظر برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، تعرض به حریم و بستر رودخانه را مهمترین عامل وقوع سیل در امامزاده داوود عنوان کرد.

به گزارش سازمان هواشناسی، مهدی رهنما گفت: عوامل زیادی در وقوع سیلاب دلخراش امامزاده داوود دخیل بود که مداخلات انسانی و تعرض به حریم رودخانه مهمترین دلایل آن بوده است.

وی ادامه داد: در مورد رودخانه امامزاده داوود تعرض به حریم رودخانه و ساخت‌و سازهای غیر مجاز باعث تغییر در عرض بستر رودخانه شد که سبب شد تا زمان تمرکز که در حوضه آبریز امام زاده داوود در حدود ۲۳ دقیقه است، افزایش معناداری پیدا کرده است.

وی گفت: زمان تمرکز به زمانی گفته می‌شود که رواناب از دورترین نقطه (از لحاظ زمانی) حوضه آبریز به نقطه خروجی از حوضه مورد نظر برسد.

آقای رهنما افزود: بر اساس ‌ماده ۱۵ آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها، مسیلها،حریم کانالها، انهار احداثی و سنتی و شبکه‌های آبیاری و زهکشی باید مطابق قانون حفظ شود اما در امامزاده داوود این موضوع نقض شده است.

وی گفت: در سال‌های قبل به سفارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، سامانه هشدار سیل برای حوضه‌های آبریز منتهی به شهر تهران توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو به صورت کاملا بومی طراحی و عملیاتی شده است که در جریان رخداد سیل اخیر کمک شایانی به اخذ تصمیمات مناسب و صدور هشدار کرد.

نظرات بینندگان