arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۴ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱

مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران: تردید نداریم که آمریکا در نهایت از راههای گریز برای کارشکنی در توافق استفاده خواهد کرد؛ اگر انتظاری غیر از این داشته باشیم، ساده‌لوح هستیم

محمد مرندی مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگویی گفت: ایرانی‌ها می‌خواهند هرچه سریع‌تر توافق انجام شود اما ایرانی‌ها همچنین می‌خواهند مطمئن شوند که در دام توافقی بد نمی‌افتند. اگر آمریکایی‌ها راه‌های گریزی داشته باشند که دنبال آنند، ایران تردیدی ندارد که آمریکایی‌ها در نهایت از راههای گریز برای کارشکنی در توافق استفاده خواهند کرد. اگر ما انتظار داشته باشیم که آمریکا رفتاری غیر از این داشته باشد، بسیار ساده‌لوح هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگویی با انتقاد از سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران، گفت: برای این‌که ایران از توافق آتی در وین رضایت داشته باشد و از اجرایی شدن کامل آن مطمئن شود، برخی مسائل وجود دارند که باید حل‌وفصل شوند.

به گزارش شبکه سی‌جی‌تی‌ان، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگو با این شبکه درباره مذاکرات برجامی، گفت: در هفت-هشت ماه اخیر، دستاوردهای زیادی داشته‌ایم و متنی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها آن موقع متصور بودند، با چیزی که امروز داریم، بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: با توجه به این که ایران گذشته پیچیده و بحث‌برانگیزی با آمریکا و اروپا در زمینه برجام داشته است، مهم است درک کنیم که ایرانی‌ها می‌خواهند اطمینان بیابند، آمریکا بدون این که بهایی بپردازد،‌ تاریخ را تکرار نخواهد کرد.

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران توضیح داد: دیدگاه ایران این است که برای این که بتواند از توافق رضایت داشته باشد و اطمینان داشته باشد که به طور کامل اجرایی می‌شود، برخی مسائل باید حل و فصل شوند.

مرندی بیان کرد: ایرانی‌ها می‌خواهند هرچه سریع‌تر توافق انجام شود اما ایرانی‌ها همچنین می‌خواهند مطمئن شوند که در دام توافقی بد نمی‌افتند. اگر آمریکایی‌ها راه‌های گریزی داشته باشند که دنبال آنند، ایران تردیدی ندارد که آمریکایی‌ها در نهایت از راههای گریز برای کارشکنی در توافق استفاده خواهند کرد. اگر ما انتظار داشته باشیم که آمریکا رفتاری غیر از این داشته باشد، بسیار ساده‌لوح هستیم.

او در این راستا تشریح کرد: بنابراین، طرفی که باید طرف دیگر را متقاعد کند که صداقت به خرج می‌دهد، آمریکا و البته، اروپا است. چون با وجود این که اروپایی‌ها از سیاست‌های ترامپ شکایت می‌کردند، از اول تا آخر از ترامپ پیروی می‌کردند. ایران را تحریم کردند که این یا از سر ترس از ترامپ بود یا احساس هم‌بستگی دیرینه‌شان با آمریکا.

نظرات بینندگان