arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۳ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۱

واکنش نخست وزیر اسرائیل به بالا رفتن احتمال احیای برجام / رسانه‌های اسرائیل: لاپید به بایدن گفته «پیش نویس توافق» از خطوط قرمز آمریکا عبور می‌کند

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از احتمال به‌نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای موسوم به «احیای برجام»، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه با ارسال پیامی به «کاخ سفید» تاکید کرد متن پیش‌نویس توافقی که مقام‌های «اتحادیه اروپا» تنظیم و آن را در اختیار ایران قرار دادند، حتی با معیار‌ها و خواست‌های دولت فعلی آمریکا هم همخوانی ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایندیپندنت: همزمان با انتشار گزارش‌هایی از احتمال به‌نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای موسوم به «احیای برجام»، یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنج‌شنبه با ارسال پیامی به «کاخ سفید» تاکید کرد متن پیش‌نویس توافقی که مقام‌های «اتحادیه اروپا» تنظیم و آن را در اختیار ایران قرار دادند، حتی با معیار‌ها و خواست‌های دولت فعلی آمریکا هم همخوانی ندارد.

وب‌سایت خبری آکسیوس روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد ماه ۱۴۰۱ در گزارشی ضمن اعلام این خبر، به‌نقل از آخرین موضع‌گیری نخست‌وزیر اسرائیل نوشت زمان آن فرا رسیده که به ادامه مذاکرات با ایران پایان داده شود.

همزمان، روزنامه تایمز اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه در گزارشی به‌نقل از یک مقام ارشد و «تصمیم‌گیرنده» که به‌نظر می‌رسد نخست‌وزیر اسرائیل باشد، نوشت هنگام آن فرا رسیده که کشور‌های غربی از ادامه مذاکرات با  ایران دست بکشند و درباره چگونگی برخورد با ایران، برای جلوگیری از دستیابی به تسلیحات اتمی، با اسرائیل رایزنی کنند.

به‌گفته این مقام ارشد اسرائیلی، ایران به طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا» آری نگفته و الان زمان آن فرارسیده که اقدامات و تدابیر بازدارنده دیگری در قبال ایران اتخاذ شود.

آکسیوس در بخش دیگری از گزارش روز پنج‌شنبه خود، درباره محتوای پاسخ روز دوشنبه ایران، نوشت ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا «بله» نگفته است و به جای آن در متن پاسخ خود، چند «درخواست اضافی» درباره تضمین‌های ماندن آمریکا در «برجام» پیش کشیده است.

به گفته نخست وزیر اسرائیل، این دولت به هیچ توافقی با ایران پایبند نیست و هر کاری که لازم باشد، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام می‌دهد

روز پنج‌شنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران ، در گفتگو با همتای عمانی خود بار دیگر تاکید کرد که «خط قرمزها» ایران در مذاکرات هسته‌ای «احیای برجام» باید رعایت شود.

به گفته وزیر خارجه ایران، تا در این مرحله، درباره همه‌چیز توافق نشود، نمی‌توان درباره مرحله بعد صحبت کرد.

روز گذشته رسانه‌های داخلی اسرائیل به‌نقل از منابع خود نوشتند اسرائیل به این جمع‌بندی رسیده که ایران در آستانه امضای توافق هسته‌ای قرار دارد و در حال آماده‌سازی افکار عمومی و مسئولان دولتی است.

آکسیوس در بخش دیگری از گرازش روز پنج‌شنبه خود به‌نقل از نخست وزیر اسرائیل نوشت این دولت به هیچ توافقی هسته‌ای با ایران پایبند نیست و هر کاری که لازم باشد، برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد.

ماه گذشته روزنامه آمریکایی در گزارشی به‌نقل منابع خود نوشت هرچند دولت اسرائیل آشکارا با هرگونه توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی مخالف است، اما برخی از مقام‌های ارتش اسرائیل، به‌طور مشخص شاخه «اطلاعات ارتش اسرائیل»، دلایلی برای احیای «برجام» دارند.

به‌نوشته نیویورک‌تایمز، آهارون هلیوا، رئیس جدید اطلاعات ارتش اسرائیل، در گفتگو‌های «داخلی» استدلال می‌کند هرگونه توافق با ایران ، حتی یک توافق بد، از وضعیت کنونی بهتر است. چرا که برنامه اتمی ایران را در هر سطحی که در حال حاضر قرار دارد متوقف می‌کند و در برابر به ارتش اسرائیل زمان می‌دهد تا ظرفیت‌های خود را برای یک حمله گسترده به زیرساخت‌های اتمی جمهوری اسلامی آماده کند.

نظرات بینندگان