arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۷۹۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱

وضعیت آب و هوا، امروز ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ / هشدار سیلاب ناگهانی در ۹ استان / مردم از استقرار در بستر رودخانه‌ها خودداری کنند

سازمان هواشناسی با صدور هشدار وقوع سیلاب ناگهانی و آب‌گرفتگی معابر طی ۳ روز آینده در ۹ استان از خیزش گردوخاک در برخی مناطق کشور خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سازمان هواشناسی با صدور هشدار وقوع سیلاب ناگهانی و آب‌گرفتگی معابر طی ۳ روز آینده در ۹ استان از خیزش گردوخاک در برخی مناطق کشور خبر داد.

بر اساس نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسیطی 24 ساعت آینده در شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، شنبه در شمال و شرق خوزستان،‌ غرب چهارمحال و بختیاری، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و روز یکشنبه نیز در ارتفاعات استان‌های تهران، البرز،‌ مازندران، شرق خوزستان و شمال غرب کهگیلویه و بویراحمد رشد ابرهای همرفتی،‌ رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده این شرایط برای شمال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات البرز مرکزی روی می‌دهد.

طی 5 روز آینده در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی و شرق یزد و طی 2 روز آینده در جنوب غرب در استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه وزش باد شدید موقتی و خیزش و نفوذ گردوخاک روی می‌دهد.

توصیف سامانه رشد ابرهای همرفتی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه 1401/05/28: شمال و شرق خوزستان، جنوب لرستان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان.

شنبه 1401/05/29: شمال و شرق خوزستان، غرب چهارمحال و بختیاری، شرق و جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان.

یکشنبه 1401/05/30: ارتفاعات در استان‌های تهران، البرز، مازندران، شرق خوزستان، شمال غرب کهگیلویه و بویراحمد.

اثر مخاطره: احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز

توصیه: احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها.

توصیف سامانه دوم: باد و گردوخاک

نوع مخاطره: خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

جمعه 1401/05/28: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خوزستان، ایلام، کرمانشاه.

شنبه 1401/05/29: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی.

یکشنبه 1401/05/30: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی.

اثر مخاطره: احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

نظرات بینندگان