arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱

حمایت امام جمعه کرج از مذاکره: هر مذاکره ای اگر با مطالعه باشد سازنده خواهد بود

حسینی همدانی امام جمعه کرج گفت: غربی‌ها و به خصوص آمریکایی‌ها و قبل از آن انگلیسی‌ها نمی‌توانند ایران قدرتمند و قوی را تحمل کنند، زیرا وضعیت ایران در منطقه با کشور‌های دیگر فرق دارد. وی افزود: هر مذاکره‌ای اگر با مطالعه باشد سازنده خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص نقش و جایگاه مسجد در جامعه اسلامی گفت: انتظار می رود در شرایط کنونی مساجدپایگاه انسان سازی و بصیرت افزایی در جامعه برای ایجاد تمدن اسلامی باشند.

 آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی در خطبه های این هفته نماز جمعه کرج به روز جهانی مساجد(۳۰ مرداد ماه ) اشاره کرد و ضمن تبریک به فعالان در این عرصه، افزود: امیدواریم به زودی شاهد فعالیت مساجد تراز اسلامی باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان البرز تصریح کرد: از امیرالمومنین علی (ع) نقل شده که «مساجد را محل نشست و برخاست پیامبران دانسته و گفته اند که برای من نشستن در مسجد از نشستن در بهشت بهتر است».

وی با بیان اینکه دید ما به مساجد باید دید قرارگاهی باشد و با توجه به موقعیت اجتماعی که امامان مساجد می توانند به خوبی فرهنگ سازی کنند، اظهار داشت: مسجد باید در مسیر تمدن سازی اسلامی نقش اساسی داشته باشد و مسجد پایگاه تربیت جوان مومن انقلابی پای کار باشد.

آیت الله حسینی همدانی به تاریخ انقلاب اسلامی که نشان از جایگاه مساجد در آن دارد اشاره کرد و گفت: مساجد از نفوذ فرهنگی جلوگیری می کند و فردی که مسجدی در اختیار می گیرد وظایفی سنگینی در رفع مسایل اقتصادی و معیشتی و فرهنگی محله خود دارد ولی بعضا دیده شده که این فرد کاری نمی کند و فقط یک نماز می خواند و می رود در حالیکه مسجد خاکریز اول هر اقدامی است.

امام جمعه کرج افزود: ائمه مساجد برای تمام عرصه های هفت گانه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آن تعریف کرده اند، گفته اند که باید ایده و برنامه به خصوص در سبک زندگی اسلامی، اخلاق و معنویت برنامه داشته باشد.

وی اظهار داشت: باید دید کدام نهاد ظرفیت دارد در مقابل آسیب های اجتماعی گسترده که جامعه را درگیر کرده اقدام کند و مسیر فعالیت مساجد را به راه اصلی برگرداند ضمن اینکه میل به زندگی و ایجاد امید و ایجاد الفت و انس و پاسخگویی به سوالات فقط در مساجد است.

وی با بیان اینکه این اتفاق در مساجد تراز می افتد، گفت: ۲۰ سال پیش بنده طرح «مدرسه، مسجد و منزل» را مطرح کردم که باید این سه بخش همراه و همگام هم کار کنند و امروز نیز نیاز اصلی است که این سه بخش با هم کار کنند و مسوولان باید از موازی کاری حذر کنند و باید هر چه سریعتر آسیب ها را شناخت و ترمیم کرد.

مدیریت ناکارآمد در مساجد حذف شود

آیت الله حسینی همدانی با تاکید بر اینکه مدیریت ناکارآمد از مساجد را باید حذف کرد، افزود: بر اساس قانون بایستی برای شهرک های مسکونی حتما مسجد در نظر گرفته شود که در استان این کار انجام نشده است.

وی با بیان اینکه برای تمام ساعات در مسجد باید برنامه هایی باشد که تمام اقشار از آن استفاده کنند، اظهار داشت: هزینه هایی که در شهرها برای فرهنگ می شود باید مسجد محور باشد تا نتیجه دهد وگرنه هزاران میلیارد تومان خرج می شود ولی نتیجه ای ندارد ؛ برنامه های موازی به شدت مخل است لذا باید تمام دستگاه های تاثیرگذار در امر فرهنگ با امور مساجد همکاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچکس نباید کاری مستقل برای مساجد انجام دهد، گفت: مردم محلات نباید بگذارند مساجدشان فقیر باشد و باید مساجد انقلابی باشند و روح انقلابی را در مناطق و محلات بدمند و مسجد آباد یعنی در نهایت کشور آباد است.

امام جمعه کرج افزود: شاید بعضی افراد فاسد و اختلاس بگیر خود را وابسته به نظام و مسجد نشان می دهند ولی اینگونه نیست.

کودتای ۲۸ مرداد ماه پر از عبرت است

نماینده مقام معظم رهبری در استان البرز در ادامه به واقعه کودتای ۲۸ مرداد ماه که پر از عبرت است اشاره کرد و گفت: سعی می کردند که وقایع و اتفاقات این روز از ما مخفی نگه داشته شود و یاس و ناامیدی را ترویج می کردند و امروز هم توسط نفوذی های داخلی کاری می کنند تا مردم را ناامید کنند.

وی افزود: دشمنان داخلی و خارجی تمام دستگاه های تبلیغی و ترویجی را به کار انداخته اند و عنوان می کنند که هر گونه اقدامی که زیر سلطه غرب نیست کاری نمی تواند بکند.

وی تصریح کرد: بیش از ۴۰ سال است که تلاش می کنند با انواع پلیدی ها و خباثت ها جلوی اهداف به سمت رو به جلوی نظام را بگیرند و به فضل خدا در این مسیر نورانی هم هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

امام جمعه کرج گفت: در روزهایی که با استفاده از رسانه هایی که در اختیار داشتند توانستند اهداف کودتا را پیش ببرند و امروز هم همان خط را دنبال می کنند ولی باید هوشیار بود و با برنامه این هجمه ها را خنثی کرد.

وی با تاکید بر اینکه قصه کودتای ۲۸ مرداد ماه را بخوانید، افزود: با خواندن این واقعه ببینید که یک شخص سکولار چگونه تمام دستاوردها و مبارزات ملت را به باد داد.

وی بیان داشت: در آن زمان آیت الله کاشانی با اینکه در مقابل آن شخص انقلابی بود ولی هدف نهضت را کوتاه می دید و فقط به دنبال تعویض شاه بود و به دنبال انقلاب اسلامی نبود.

دشمنان نمی توانند ایران قدرتمند را ببینند

امام جمعه کرج گفت: غربی ها و به خصوص آمریکایی ها و قبل از آن انگلیسی ها نمی توانند ایران قدرتمند و قوی را تحمل کنند زیرا وضعیت ایران در منطقه با کشورهای دیگر فرق دارد.

وی افزود: سعی آنان در خصوص ایران نابودی ایران است و گفته اند پنج ایران کوچک بهتر از یک ایران بزرگ است و انگلیسی ها می گفتند نباید در ایران سرمایه گذاری صورت گیرد و اگر روابط ایران و انگلیس در ۵۰ سال اخیر مطالعه را کنید می بینیدکه چه به سر ایران آورده اند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در دولت قبل بعضی از مسوولان که اهل مذاکره بودند از آن ها سوال شد که این روابط را مطالعه کرده اید؟ گفتند که مطالعه نکرده ام و علاقه ای به تاریخ هم ندارم در حالیکه باید گفت این مطالعات برای این افراد لازم تر از بقیه است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان البرز گفت: هر مذاکره ای اگر با مطالعه باشد سازنده خواهد بود.

فضای مجازی یکی از ابزارهای دشمن در جنگ شناختی است

آیت الله حسینی همدانی در ادامه به روز ۲۹ مرداد ماه که به عنوان روز جهانی فضای مجازی نامگذاری شده اشاره کرد و افزود: امروز یکی از ابزارهای دشمن در جنگ شناختی و تاثیر گذار بر افکار مردم فضای مجازی و شبکه های اجتماعی رها شده و بی حساب و کتاب است.

وی اظهار داشت: فضای مجازی فکرها و رفتارها را مدیریت می کند و چاره آن این است که دولت در برداشتن موانع و تولید شبکه های اجتماعی داخلی با قوا وارد میدان شود.

وی تاکید کرد: تمام آحاد جامعه با استفاده، از آن تولید حمایت بکنند و مثل مساله اصل تولید نهضت استفاده از شبکه های داخلی راه اندازی شود و باید برای بالابردن سواد رسانه ای مردم برنامه داشت.

امام جمعه کرج در خصوص برنامه متابرس در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: باید همه آموزش ببینند از این فضا چگونه استفاده کنند.

وی به جهاد تبیین اشاره کرد و افزود: مرزهای دوستی و دشمنی با انقلاب و اسلام باید مشخص باشد که بدون مرز بندی همه افراد خوب هستند و در جریانات اتفاق افتاده که نیاز به اعلام موضع هست حقیقت افراد روشن می شود.

آیت الله حسینی همدانی نمونه این جریانات را فتنه های به وقوع پیوسته اعلام کرد و اظهار داشت: در چریان این فتنه ها حقیقت و شخصیت بعضی از افراد مشخص می شود.

وی گفت: عده ای که خود را عضو خانواده انقلاب می دانند چرا چنگ به صورت افرادی که با انقلاب همراه نیستند و خزعبلات می گویند نمی اندازند، نشان دهید زنده اید وگرنه مرده و به کنار گذاشته شده اید.

وی افزود: دستگاه های امنیتی با خط جاسوسی که بهاییت راه انداخته است و با سرویس اطلاعاتی کشورهای دیگر در کشور ما تنش ایجاد می کنند و با برنامه وارد شده اند که نمونه آن بی بندباری و ترویج به سبک زندگی غربی و گسترش بی حجابی است.

دوران بعد از عاشورا سخت ترین فشارهای سیاسی حاکم بود

نماینده ولی فقیه در استان البرز در بخشی از سخنان خود به واقعه عاشورا و پس از آن اشاره کرد و گفت: دوران بعد از عاشورا تحت سخت ترین فشارهای سیاسی و اختناق شدید بود و وجود جریان های انحرافی و فساد دستگاه حاکم از یک طرف بود و از طرفی امام سجاد (ع) با نقل فقهی از شیعه معرفت افزایی شیعیان را نزدیک به ۳۴ سال امامت کرد.

وی افزود: امام سجاد (ع) این دوران سخت را مدیریت کرد و حقانیت شیعه و نهضت حسینی را تبیین کرد و در ۲۵ محرم سال ۹۴ قمری به دست هشام بن عبدالملک مسموم و در سن ۵۷ سالگی به شهادت رسید و در کنار مرقد عمویش حضرت امام حسن (ع) به خاک سپرده شد.

وی با بیان اینکه بعضی ها می گویند حضرت امام سجاد (ع) کار مفیدی در عمر خود انجام نداده ظلمی بزرگ است، افزود: حضرت کار خود را فوری از روز بعد از عاشورا آغاز کرد به طوریکه خشم پسر مرجانه را برانگیخت و دستور قتل ایشان را داد.

وی تصریح کرد: تاریخ حضرت سجاد (ع) ببینید که متاسفانه با این امام کمتر آشنا هستیم ولی این امام توانست پس از اینکه حذف فیزیکی که شد به جای اصلی خود بازگردد و سعه فعالیت های امام روشن است و در طول مقطع ۳۰ ساله کارهای زیادی انجام داد.

امام جمعه کرج با بیان اینکه این امام پس از تغسیل و تشییع با شکوهی، گفت: وقتی افراد بنی اسد خواستند بدن های مطهر شهدای کربلا را دفن کنند لحظه های سختی بر امام سجاد (ع) گذشت و هر قسمتی از بدن پدر را بلند می کرد تکه ای دیگر از بدن جدا می شد و اینجا گفتند که بوریا و حصیری بیاورید و بدن امام حسین (ع) را داخل بوریا گذاشته و کنار قبر گذاشت و خود امام سجاد (ع) به داخل قبر رفت و یکی از آداب دفن این است که صورت میت بر روی خاک گذاشته شود که صورتی نبود که بر روی خاک گذاشته شود.

مومنان با مواقع حق گرایی مقابله کنند

امام جمعه کرج با بیان اینکه مومنان با موانع حق گرایی مقابله می کنند، گفت: یکی از موانع حق که در قرآن کریم به آن اشاره شده دنباله روی و تقلید و پیروی از گذشتگان و پیشینیان است.

وی این گونه تقلید کورکورانه را بنا به دلایلی دانست و افزود: این گونه تقلیدها به طور معمول مربوط به قوم ها و قبیله ها است که قرآن کریم در این باره می فرماید«در هیچ جامعه ای پیامبری نفرستادیم مگر اینکه خوش گذرانان آن جامعه گفتند که پدران و پیشینیان ما چنین می گفتند و ما نیز همین گونه عمل می کنیم».

وی اظهار داشت: تقلید کورکورانه مانع هدایت فرد و جامعه است و نمی گذارد فرد و جامعه به سعادت خود برسد به همین دلیل مقابل انبیای الهی برای دعوت به توحید ایستادند.

آیت الله حسینی همدانی در ادامه با اشاره به اینکه در گوشه و کنار دنیا هنوز تمام افکار وجود دارد، گفت: در کشور هندوستان علیرغم اینکه پیشرفت علمی فراوانی دارد هنوز بت پرستی وجود دارد.

وی افزود: در کشور خودمان هم هنوز سنت های پوچ و باطل به همت انسان های مجاهد و خون شهدا برچیده شد ولی متاسفانه با تساهل و بی توجهی فرهنگی دوباره با همین عناوین مطرح شده و خرافات و بدعت ها را زنده کرده و برای آن بودجه تعیین کرده و تبلیغ می کنند.

وی اظهار داشت: سنت هایی که دین و خدا و اهل بیت (ع) و حتی سنت های ملی که خرافی نیست و به عقل و آورده ای پیوسته است مشکلی نیست ولی از روی آتش پریدن چه خاصیتی دارد که اگر گذشتگان انجام می دادند ما هم انجام دهیم که دوباره این موضوع زنده شده است.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه پیروی از عادات و سنت های غلط را بعضی افراد از میمون نمی دانند ولی پیروی از دین را تقلید می دانند، گفت: هر جایی که انسان بلد نیست باید از کسی که می داند بپرسد و اگر انسان از کسانی پیروی کند که ارزش ها و اعتقادها را می شناسد و صلاحیت برای انتقال باورها دارد کاری پسندیده از سوی عقل و عقلا است.

وی افزود: این روش جاهلانه به شدت مذموم شده و انسان آن را به حق نمی شناسد و در روزگار ما بعضی از دلایل مثل کسب شهرت و موقعیت اجتماعی دلیلی برای تقلید شده و حاضر هستند تمام هویت ملی و دینی خود را بدهند و خود را شبیه بعضی افراد کنند.

آیت الله حسینی همدانی تاکید کرد: تقلید کورکورانه بدون سند عقلی و شرعی حق نیست و باید به حقیقت رسید.

وی با بیان اینکه اهل تقوا خودخواهی ندارند، گفت: خودخواهی آدم یکی از حسودان عقل اوست چون حسادت حسود باعث نقص و کاستی محسود است.

امروز در حاشیه برگزاری آیین عبادی سیاسی نماز جمعه کرج مدیران کل ادارات کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ، آموزش و پرورش و مخابرات البرز در میز خدمت حضور یافتند.

نظرات بینندگان