arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱

مراسم عجیب «مانه‌نه» در اندونزی؛ نبش قبر، خشک کردن جسد و عکس‌گرفتن با مردگان

مردم روستایی در اندونزی رسم عجیبی برای مراسم تدفین مردگان خود دارند که احتمالا برای بسیاری از مردم جهان چندان خوشایند نیست، اما اهالی این روستا، با خوشحالی و شادی عزیزان خود را از قبور خارج می‌کنند و با آن‌ها عکس یادگاری می‌گیرند. در این مراسم عجیب افراد در ادامه لباس بر تن مرگان خود می‌کنند و سپس با آن‌ها عکس‌های خانوادگی میگیرند و حتی به آن‌ها هدیه می‌دهند. یکی از خانواده‌ها به بستگان تازه نبش قبر شده خود سیگار می‌دهد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مردم روستایی در اندونزی رسم عجیبی برای مراسم تدفین مردگان خود دارند که احتمالا برای بسیاری از مردم جهان چندان خوشایند نیست، اما اهالی این روستا، با خوشحالی و شادی عزیزان خود را از قبور خارج می‌کنند و با آنها عکس یادگاری می‌گیرند.

خانواده‌ای در جزیره سولاوسی اندونزی، لباسی بر تن عزیز درگذشته خود می‌کنند و با جسم بی‌روح آنها عکس یادگاری می‌گیرند. مردم این روستا در مراسمی که «مانه‌نه» نامیده می‌شود فوت یکی از اعضای خانواده را به شکلی غیرمتعارف گرامی می‌دارند. در این مراسم مردم با نبش قبر، اجساد عزیزانشان را از قبر بیرون می‌آورند.

سوله توسه یکی از افراد از روستای توره در جزیره سولاوسی این خصوص به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما در مراسم مانه‌نه بعد از باز کردن قبر، اطراف آن‌را تمیز می‌کنیم و سپس جسد را از آنجا خارج می‌کنیم. پس از آن و البته پیش از آنکه لباسی بر تن آنها کنیم، جنازه‌ها را رو به آفتاب می‌گذاریم تا نور خورشید آن‌ها را خشک کند.»

مراسم عجیب «مانه‌نه» در اندونزی؛ نبش قبر، خشک کردن جسد و عکس‌گرفتن با مردگانبخشی از مراسم «مانه‌نه» در اندونزی

در این مراسم عجیب افراد در ادامه لباس بر تن مرگان خود می‌کنند و سپس با آنها عکس‌های خانوادگی میگیرند و حتی به آنها هدیه می‌دهند. یکی از خانواده‌ها به بستگان تازه نبش قبر شده خود سیگار می‌دهد در حالی که خانواده دیگری یک عینک آفتابی به صورت او می‌چسباند.

مراسم عجیب «مانه‌نه» در اندونزی؛ نبش قبر، خشک کردن جسد و عکس‌گرفتن با مردگانتصاویری از جنازه‌ها که از تابوت خارج می‌شوند

رحمان بادوس، کدخدای روستای توره در خصوص این سنت عجیب به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «این هدایا نمادی از قدردانی از سوی فرزندان و نوه‌های درگذشتگان هستند. افراد روستای ما ارواح خود را ارج می‌نهند تا همیشه بتوانند زندگی همراه با امنیت، آرامش و شادی داشته باشند.»

تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که تعداد کمی از اجساد از فرآیند مومیایی سازی، نسبتا دست‌نخورده باقی مانده، در حالی که بسیاری دیگر از بقایا دیگر به اسکلت تبدیل شده اند.

توراجان‌ها، قومی که در جزیره سولاوسی به این سنت باور دارند، جمعیتی حدودا یک میلیون نفری دارند. این افراد تردیدی ندارند که باید با اجساد مردگان خود حرف بزنند، دوباره لباس به تن آنها کنند و با آنها عکس بگیرند. توراجان‌ها بر این باورند که ارواج مردگان قبل از مراسم تشییع جنازه آنها در جهان باقی خواهند ماند و پس از جاودانه شدن روح آنها سفر خود را به سرزمین ارواح آغاز خواهند کرد.

مراسم مانه‌نه معمولا هر چند سال یک بار و در ماه ژوئيه یا اوت برگزار می‌شود.

مراسم عجیب «مانه‌نه» در اندونزی؛ نبش قبر، خشک کردن جسد و عکس‌گرفتن با مردگانگرفتن عکس‌های یادگاری با اسکلت‌ها بخشی از مراسم مانه‌نه است

در این روستای عجیب، خانواده‌ها تا زمانی که پول کافی برای مراسم تشییع جنازه جمع نکنند، جسد‌های درگذشتگان خود را نگه می‌دارند. افراد بومی قبلا با استفاده از داروهای طبیعی مانند سرکه ترش و برگ چای اجساد را مومیایی می‌کردند اما حالا آنها از روش‌های جدیدتری همچون تزریق محلول فرمالدئید به جسد استفاده می‌کنند.

این صحنه‌ها هرچند برای مردم سراسر جهان می‌تواند تکان‌دهنده باشد اما ساکنان این منطقه با خوشحالی در حال تمیز کردن اجساد، گرفتن عکس با آنها و همچنین دعا برای شادی ارواحشان هستند.

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان