arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱

خشکسالی سازه باستانی اسپانیا را از زیر آب بیرون آورد

تابستان سخت و سوزان برای بسیاری از مناطق روستایی اسپانیا مشکلات زیادی ایجاد کرده است، ولی یکی از عوارض جانبی غیرمنتظره بدترین خشکسالی این کشور در چند دهه اخیر، موجب خشنودی باستان‌شناسان شده است و آن، ظهور یک سازه سنگی دایره‌ای باستانی پشت سدی است که سطح آب آن پایین آمده است. این سازه - که نام رسمی آن «سنگ‌میز گوآدالپرال» است، ولی به آن «استون‌هنج اسپانیایی» نیز گفته می‌شود - دایره‌ای شکل گرفته از ده‌ها سنگ مگالیتیک است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تابستان سخت و سوزان برای بسیاری از مناطق روستایی اسپانیا مشکلات زیادی ایجاد کرده است، ولی یکی از عوارض جانبی غیرمنتظره بدترین خشکسالی این کشور در چند دهه اخیر، موجب خشنودی باستان‌شناسان شده است و آن، ظهور یک سازه سنگی دایره‌‌ای باستانی پشت سدی است که سطح آب آن پایین آمده است.

این سازه - که نام رسمی آن «سنگ‌میز گوآدالپرال» است، ولی به آن «استون‌هنج اسپانیایی» نیز گفته می‌شود - دایره‌ای شکل گرفته از ده‌ها سنگ مگالیتیک است که قدمت آن ظاهرا به پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

این سنگ‌میز در حال حاضر در گوشه‌ای از مخزن آب «والدکانیاس» در استان مرکزی «کاسرس»، جایی که به گفته مقامات سطح آب آن به ۲۸ درصد ظرفیتش کاهش یافته کاملاً در معرض دید قرار دارد.


انریکه سدیو، باستان‌شناس در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید از کارشناسانی است که سعی دارد قبل از این که این سازه دوباره زیر آب برود آن را مورد مطالعه قرار دهد. او این سازه را شگفت‌انگیز و پایین رفتن آب را «فرصت نادری برای دسترسی یافتن به آن» می‌داند.

سنگ‌میز گوآدالپرال در سال ۱۹۲۶ توسط یک باستان شناس آلمانی به نام هوگو اوبرمایر کشف شد، اما این منطقه در سال ۱۹۶۳ در یک پروژه توسعه روستایی تحت حکومت دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو، رئیس جمهوری وقت اسپانیا، زیر آب رفت.

نظرات بینندگان