arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۲ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۱

طرح قانونگذاران آمریکایی برای دائمی کردن یک قانون تحریمی علیه ایران

«تیم اسکات»، «ماگی هاسان» و «بیل هاگرتی»، نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی موسوم به «مستحکم کردن "قانون تحریم‌های ایران" (آیسا) ارائه کرده‌اند. هدف این طرح، دائمی کردن «قانون تحریم‌های ایران» که به «قانون داماتو» هم شهرت دارد و به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه اعمال تحریم‌های ثانویه علیه بخش انرژی ایران را می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: گروهی از نماینده‌های کنگره آمریکا طرحی برای دائمی کردن یکی از قانون‌های تحریمی علیه ایران ارائه کرده‌اند.

«تیم اسکات»، «ماگی هاسان» و «بیل هاگرتی»، نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی موسوم به «مستحکم کردن "قانون تحریم‌های ایران" (آیسا) ارائه کرده‌اند.

هدف این طرح، دائمی کردن «قانون تحریم‌های ایران» که به «قانون داماتو» هم شهرت دارد و به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه اعمال تحریم‌های ثانویه علیه بخش انرژی ایران را می‌دهد.

قانون داماتو در سال ۱۹۹۶ به تصویب کنگره رسید. از آن زمان به بعد، مفاد این قانون به نحوی توسعه یافته‌اند تا دیگر صنایع ایران را هم شامل شوند. این قانون هر ده سال یک بار تمدید می‌شود.

تیم اسکات درباره این طرح گفته است: «تحریم‌های آمریکا یک بازدارنده ضروری ضد این رژیم خطرناک و بی‌ثبات است و به همین دلیل است که طرح من به دنبال آن است تا تحریم‌ها علیه ایران را دائمی کند.»

سناتور هاسان هم گفت: «ایران مکررا اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ای در خاورمیانه انجام داده است. این طرح دو حزبی اطمینان حاصل خواهد کرد که ما تحریم‌ها علیه ایران را ادامه خواهیم داد.»

تحریم‌های آمریکا یا به واسطه صدور یک مصوبه قانونی از سوی کنگره آمریکا وضع می‌شوند و یا به وسیله حکمی (دستور اجرایی) که رئیس جمهور صادر می‌کند. البته نوعی از همپوشانی هم بین این دو وجود دارد. جدا از دستورات اجرایی که رئیس‌جمهور به ابتکار خود صادر کرده است، یک‌سری دستورات اجرایی دیگر نیز صادر شده‌اند که مبتنی بر مصوبات کنگره هستند یا متعاقباً در مصوبات کنگره تأیید شده‌اند.

نظرات بینندگان