arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۱۸ تير ۱۳۹۱

ذوالنور: لاریجانی گفته «اصلاح طلبان از خودمان هستند»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چندی پیش رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) در دیداری خصوصی، در رابطه با سخنرانی‎‎های جنجالی ایشان درباره دولت توصیه‎‎هایی را فرموده بود، ذوالنور با توجه به توصیه‎‎های رهبری از اظهارنظر پيرامون اقدامات اخیر دولت طفره رفت و صرفا به تحلیل اتفاقات اخیر مجلس پرداخت که در ادامه، بخشی از گفت‎وگوی پنجره با وی را می‎خوانیم:

در انتخابات اخیر مجلس صلاحیت برخی از افراد از سوی شورای نگهبان تأیید نشد و امروز شاهد هستیم که از سوی دولت برایشان حکم استانداری صادر می‎شود و از سوی دیگر صلاحیت افرادی نیز به تايید شورای نگهبان رسید که دارای محکومیت‎‎های قضایی و تخلاف آشکاری هستند و اعتبار نامه همین افراد متخلف به‎دلیل روابط خاص سیاسی در مجلس به تايید رسید، آیا چنین مسايلی باعث دلسردی مردم نخواهد شد؟ 

شورای نگهبان معیار‎هایی که قانون برای یک نماینده تعیین کرده است را باید مدنظر قرار دهد و با توجه به آن، صلاحیت یک نماینده را احراز کند. بنا به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالي)، اگر شورای نگهبان شرایط یک فرد را برای نمایندگی احراز نکرد این به آن معنا نیست که آن فرد صلاحیت پذیرفتن مسئولیت‎‎های دیگر را ندارد. اما از طرفی ما برای منصب استانداری و همچنین دیگر پست‎‎های دولتی قحط الرجال نداریم. نظام اسلامی یک شروط حداقلي برای نماینده مجلس در نظر گرفته‎ است. اگر شخصی نمی‎تواند شرایط حداقلی را برای نمایندگی مجلس احراز کند، پس به‎طور طبیعی ضرورتی ندارد که دولت با وجود افراد با صلاح، متخصص و شایسته به‎دنبال اشخاصی برود که در عملکردهای‎شان علامت سؤال وجود دارد. انتصاب‎‎هایی شبیه تحولات اخیر، به چهره نظام خدشه وارد می‎کند. بنابراین، دولت باید به‎دنبال افرادی برود که حداقل، دوستداران و دلسوزان نظام از انتصابشان خوشحال شوند. 

من از ابتدا مسائل مربوط به اعتبار نامه‎ها را پیگیری می‎کردم، متأسفانه مجلس نهم در بررسی اعتبار نامه‎ها معیار‎های مناسبی نداشت. برخی اعتراضات و واکنش‎‎های پس از آن، ناپخته بود و همچنین برخی افراد نیز با اعمال نفوذ خود سعی در تايید یا رد اعتبارنامه‎ها داشتند و متأسفانه برخی از نمایندگان هم بر روی این مسايل دقت لازم را نداشتند. لذا معتقدم که مجلس نهم در بررسی اعتبارنامه‎ها امتحان خوبی پس نداد. شاهد هستیم اعتبارنامه برخی افراد که در سابقه خود خطا‎های فاحش و متعددی دارند، با زد و بند‎‎های سیاسی و جناحی، بدون هیچگونه مشکلی به تصویب رسید و لذا بسیاری از دلسوزان نظام ایرداتی را به مجلس وارد ميدانند. 

سایت منتسب به نزدیکان رییس مجلس در مطلبی، فراکسیون اصول‎گرایان را «فراکسیون اقلیت» خطاب کرده بود. چرا باید شاهد باشیم که در مجلس نهم فراکسیون اصول‎گرایان در اقلیت باشد؟

اصول‎گرایان در اقلیت نیستند. اما بالأخره آقای لاریجانی با همراهی اصلاح‎طلبان و برخی دیگر از جریانات سیاسی توانستند کرسی ریاست مجلس را بدست آورند و بنده مطلع هستم که آقای لاریجانی در جلسه‎ای گفته بودند: «درست است که در مجلس نهم تعداد اصلاح‎طلبان کم است اما همین‎ها هم از خودمان هستند!» آقای لاریجانی با اصلاح‎طلبان احساس خودیت دارد. لذا چنین مواضعی خیلی دور از انتظار و عجیب نیست. ایشان در دوره قبل با اصلاح‎طلبان کاملا هماهنگ بود و این دوره نیز شاهد ادامه همین روند هستیم و مواضع ایشان در دوران فتنه هم که مشهود است. 

امروز شاهد هستیم که در انتخاب رؤسای کمیسیون‎ها، رییس مرکز پژوهش‎ها و همچنین رییس کمیسیون اصل نود، صرفا افراد وابسته به فراکسیون آقای لاریجانی انتخاب شده‎اند. آیا این تمامیت خواهی مجلس را دچار مشکل نخواهد کرد؟ 

در بحث انتخاب هیأت رییسه؛ لابی گری، تخریب رقبا و هزینه از بیت المال مشهود بود. در ابتدای مجلس برخی علیه آقای حداد عادل تبلیغ کردند و گفتند به حداد رأی ندهید که اگر رییس شود، مجلس بورکینافاسو می‎شود و حتی میوه‎ها از روی میز کمیسیون‎ها جمع می‎شود. وقتی در انتخاب هیأت رییسه چنین اتفاقاتی رخ می‎دهد، باید منتظر چنین اتفاقات تلخی در مجلس نهم باشیم. هیچ‎گاه توقع مردم این نیست که نمایندگانشان سر سوزنی از اصول فاصله بگیرند. بالأخره اصول‎گرایی و ولایت مداری یک تعریف و یک حدودی دارد. ما از نمایندگانی که نان اصول‎گرایی را می‎خورند انتظار داشتیم که با توجه به وضع کنونی کشور و مشکلاتی نظیر تورم و تحریم‎ها، کمی بیشتر به فکر مردم باشند و حداقل اندكي از تعطیلات تابستانی خود کوتاه بیایند. مشکلات امروز کشور به‎طور طبیعی قابل اصلاح نیستند و برای حل مشکلات باید شاهد همت بسیجیوار از سوی مسئولین باشیم. اگر قرار باشد نمایندگان فقط به فکر نان و آب و استراحت و مرخصی‎‎های خودشان باشند، مشکلات مردم هیچ‎وقت حل نخواهد شد.

چرا باید شاهد باشیم که در مجلس برخی نسبت به وام 100 میلیون تومانی نمایندگان اعتراض کنند و خواستار افزایش این مبلغ باشند؟

وقتی شخصی نماینده مردم میشود باید وضع زندگی و معیشتش نیز شبیه مردم باشد. سعدی علیه رحمه گفت: «هر که در آتش نشد، بی‎خبر از سوز ماست. سوخته داند که چیست، پختن سودای خام.» یک جوان برای این‎که آلونکی در جاي دور افتادهاي رهن کند گرفتار است و بسیاری از مردم دچار مشکلات بيشمار اقتصادی هستند. انصاف این است که نمايندگان هم قدری خودشان را به مردم نزدیکتر کنند. که اگر نمیتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم، حداقل با چنین اظهارنظر‎ها و توقعاتی موجب سرخوردگی مردم نشویم. شهید مدرس حاضر نشد حتی برای بیماری دخترش محل اسکان خود را به‎جای بهتری تغییر دهد، امروز نباید تنها یادگار شهید مدرس این باشد که در روز شهادتش مجلس را افتتاح کنیم، بلکه باید به توصیه امام (ره) و رهبری (مدظله العالي) به منش شهید مدرس هم پایبند باشیم.
نظرات بینندگان