arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۱۶۴۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۱

کدام صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از توافق برجام بازدهی بیشتری دارند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در روزهای اخیر خبرهای مربوط به احیای توافق برجام بیش از پیش شنیده می‌شود. این اخبار باعث شده بازارهای سرمایه ‌گذاری نیز واکنش نشان دهند و قیمت دارایی‌ها تغییر کند.

در همین راستا خبرگزاری اقتصاد آنلاین تحلیل بسیار کاملی از وضعیت بازارهای سرمایه گذاری پس از احیای برجام ارائه داده است، که این مقاله برمبنای آن تحریر شده است.

اگر این توافق شکل بگیرد به معنای این است که دلار افت می‌کند و کاهش قیمت آن روی سایر بازارها نیز تاثیر می‌گذارد. در ادامه سعی می‌کنیم به این پرسش جواب بدهیم که پس از توافق برجام کدام صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازدهی بیشتری دارند و سود بالاتری برای افراد فراهم می‌کنند.

دو راه اصلی سرمایه ‌گذاری

سرمایه ‌گذاری معمولا به دو شیوه اصلی تقسیم می‌شود: یکی سرمایه‌گذاری مستقیم و دیگری سرمایه‌گذاری غیرمستقیم. منظور از سرمایه‌ گذاری مستقیم این است که افراد خودشان نقش فعالی در این کار بر عهده می‌گیرند، مثلا اگر بخواهند در بازار سهام فعالیت کنند، مستقیما به کارگزاری‌ها مراجعه کرده و کد بورسی دریافت می‌کنند.

پس از دریافت کد، اگر خود افراد اقدام به خرید و فروش سهام کنند، دست به سرمایه‌ گذاری مستقیم زده‌اند. خرید طلای فیزیکی یا سرمایه‌گذاری در بانک هم شبیه به این نوع سرمایه‌گذاری است.

اما اگر از طریق افراد و نهادهای متخصص مانند صندوق‌های سرمایه ‌گذاری وارد بازارها شوند، اقدام به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم کرده‌اند. در ادامه به معرفی صندوق‌های سرمایه ‌گذاری و انواع آن می‌پردازیم.

کدام صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از توافق برجام بازدهی بیشتری دارند؟

صندوق سرمایه ‌گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌ گذاری نهادهای مالی هستند که با استفاده از افراد تحلیل‌گر و خبره اقدام به سرمایه ‌گذاری در بازارهای مختلف و تحلیل آنها می‌کنند. صندوق‌ها سرمایه خود را از مردم عادی یا شرکت‌های دیگر جذب می‌کنند.

به علاوه، آنها مجوزهای لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار کسب کرده‌اند تا امکان کلاهبرداری از سوی صندوق‌ها وجود نداشته باشد. تاکنون بیش از 550 هزار میلیارد تومان منابع در صندوق‌های سرمایه‌گذاری جذب شده است.

معرفی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند. از جمله آنها می‌توان به صندوق سهامی، صندوق طلا و صندوق درآمد ثابت اشاره کرد. هر یک از این صندوق‌ها در دسته خاصی قرار دارد و روی گزینه‌هایی متفاوت با بقیه سرمایه‌گذاری کرده است.

به عنوان مثال، صندوق سهامی بیشتر دارایی خود را در سهام سرمایه ‌گذاری کرده است. این در حالی است که صندوق طلا بیشتر دارایی‌های خود را در گواهی سپرده سکه سرمایه‌ گذاری می‌کند و صندوق درآمد ثابت نیز بیشتر دارایی خود را به اوراق درآمد ثابت اختصاص می‌دهد.

بخش کوچکی از دارایی این صندوق‌ها نیز صرف سرمایه ‌گذاری در سایر دسته‌ها می‌شود. به عنوان مثال بخش کمی از دارایی صندوق‌های درآمد ثابت به خرید سهام تعلق دارد.

صندوق‌ها بر اساس دارایی خود ریسک متفاوتی هم دارند و از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرند. به علاوه به دلیل این که سبد سرمایه‌گذاری آنها با هم تفاوت دارد، هر کدام در شرایط خاصی مناسب باشند. حالا وقت آن رسیده که بپرسیم که کدام صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از توافق برجام بازدهی بیشتری دارند؟

پس از توافق برجام صندوق سهامی بخریم؟

همان طور که اشاره کردیم، صندوق‌های سهامی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. این صندوق‌ها همان طور که از اسمشان هم مشخص است با شرایط بازار سهام ارتباط مستقیمی دارند.

به همین علت هم اگر شرایط بازار خوب باشد یا قرار باشد در آینده بهتر شود، خرید صندوق‌های سهامی معتبر گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. البته نباید از یاد برد که بازار سهام در بلندمدت پرسودترین بازار بوده و سرمایه‌گذاران در این صندوق باید تا حدودی ریسک‌پذیر بوده و دید بلندمدت داشته باشند.

در غیر این صورت ممکن است ورود آنان به این بازار چندان صلاح نباشد. اما شاید این سوال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که آیا خوب است پس از توافق برجام صندوق سهامی بخریم؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است نگاهی به تحولات احتمالی بازار سهام پس از احیای توافق برجام بیندازیم. به نظر می‌رسد پس از امضای برجام، بهترین فرصت برای برخی از صنایع بورسی مانند بانک‌ها، خودرویی‌ها، حمل و نقلی‌ها و برخی دیگر پیش بیاید.

به علاوه، در دو سال اخیر شرکت‌های کوچک افت زیادی داشته‌اند و احیای برجام می‌تواند پتانسیل‌هایی برای رشد آنها به وجود بیاورد. مثلا بهبود نسبی تورم انتظاری می‌تواند به نفع آنان تمام شود و کسب و کار آنها و سودآوری‌شان را بهتر کند. این کار در نهایت می‌تواند به نفع افزایش شاخص هم وزن تمام شود.

شناخت صنایعی که در این روزها پتانسیل خوبی پیدا می‌کنند کار ساده‌ای نیست و از عهده افراد ناآشنا به بازار یا کسانی که وقت کافی ندارند، برنمی‌آید. همین موضوع باعث می‌شود سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی معتبری مانند صندوق آوای سهام کیان، صندوق آهنگ سهام کیان و صندوق شاخصی هم وزن کیان اقدامی معقول باشد.

کدام صندوق‌های سرمایه‌گذاری پس از توافق برجام بازدهی بیشتری دارند؟

چشم‌انداز صندوق طلا بعد از توافق برجام

صندوق طلا یکی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه ‌گذاری است. در حال حاضر 7 صندوق طلا در ایران فعالیت دارند. صندوق طلا این امکان را برای افراد به وجود می‌آورد که با استفاده از کد بورسی خود اقدام به خرید طلا در بورس کنند.

این راهکار برای کسانی که بخواهند بدون ریسک‌هایی مانند جعل یا سرقت اقدام به سرمایه‌گذاری در طلا کنند، بسیار مناسب است. با این حال، نکاتی هم در مورد صندوق‌های طلا وجود دارد. صندوق‌های طلا قسمت اعظم دارایی خود را روی گواهی‌های سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بنابراین به دلیل وابستگی قیمت دلار و طلا، تغییر  قیمت دلار روی بازدهی این صندوق‌ها هم تاثیر می‌گذارد. به علاوه، از آنجا که این صندوق‌ها در بورس معامله می‌شوند، کمی زودتر از بازار طلای فیزیکی به وقایع و تحولات واکنش نشان می‌دهند.

به عنوان مثال، اگر فعالان بازار احساس کنند قیمت طلا در آینده افت می‌کند به سرعت طلا می‌خرند. یا هنگامی که حس کنند قیمت طلا در آینده نزدیک بالا می‌رود به سرعت طلا می‌خرند. همین موضوع باعث می‌شود صندوق طلا کمی زودتر از بازار فیزیکی طلا به خبرهای برجامی واکنش نشان دهد.

به طور کلی، اگر احیای برجام عملی شود، دست کم در کوتاه‌مدت دلار افت می‌کند و همراه با آن قیمت طلا هم در داخل کشور کاهش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود صندوق‌های طلا هم با افت روبرو باشند. البته اگر بخواهید سرمایه گذاری بلند مدت روی طلا داشته باشید، صندوق سکه طلا کیان می‌تواند گزینه خوبی باشد.

صندوق‌های درآمد ثابت بهترین گزینه روزهای بعد از توافق برجام

در بالا به بررسی صندوق‌های سهامی و صندوق طلا پرداختیم. گزینه آخری که در اینجا مورد بررسی قرار می‌دهیم صندوق‌های درآمد ثابت هستند. صندوق‌های درآمد ثابت برای افراد ریسک‌گریز مناسب هستند و بازدهی بالاتری هم در مقایسه با بانک‌ها پرداخت می‌کنند.

پس از توافق برجام صندوق‌های درآمد ثابت گزینه بسیار خوبی خواهند بود زیرا با ریسک بسیار پایینی روبرو هستند. علاوه بر این، خرید این صندوق‌ها به معنی سرمایه‌گذاری در ریال است که در شرایط احیای برجام گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

صندوق‌های درآمد ثابت از نظر بازدهی به دو دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته از آنها پرداختی سود ماهانه دارند و هر ماه به صاحبان صندوق سود پرداخت می‌کنند. دسته دوم سود را یک جا و هنگام فروش واحدهای صندوق به حساب فرد واریز می‌کنند.

از جمله صندوق‌های دسته اول می‌توان به صندوق ندای ثابت کیان اشاره کرد و در میان صندوق‌های دسته دوم نیز صندوق درآمد ثابت کیان از جمله گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

جمع‌بندی

پس از توافق برجام احتمالا قیمت دلار در برابر ریال افت می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود برای سرمایه‌ گذاری در کوتاه‌ مدت طلا چندان مناسب نباشد. بهترین گزینه سرمایه‌گذاری پس از توافق برجام صندوق‌های درآمد ثابت هستند. در کنار آنها برخی صندوق‌ها و صنایع بورسی هم می‌توانند با صعود همراه باشند.

نظرات بینندگان