arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۱۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۱۹ تير ۱۳۹۱

ماجراي رييس‌جمهوري كه سعدي شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بهمن دري با اشاره به تأثير ادبيات و فرهنگ اسلامي و ايراني در جهان، از ماجراي رييس‌جمهوري گفت كه سعدي شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: از تأثيرات بي‌چون و چراي ادبيات و فرهنگ اسلامي و ايراني در جهان نمي‌توان به راحتي عبور كرد. از تأثيرات حافظ، مولوي، فردوسي و ده‌ها مفاخر و مشاهير اسلام و ايران سخني نمي‌گوييم؛ اما تأثيري كه تعدادي از داستان‌هاي ايراني و كتاب «هزار ويك شب» بر روي داستان‌نويسان جهان داشته است، مي‌تواند مورد تأمل قرار گيرد.

چارلز ديكنز، مارك تواين، والتر اسكات، بورخس، خواهران برونته و جورج اليوت از اين داستان‌ها تأثير گرفته‌اند و يا 125 سال پيش، يكي از رؤساي جمهور فرانسه به دليل شيفتگي پدربزرگش «لازار كارنو» به سعدي، نام خود را به سعدي كارنو تغيير مي‌دهد و البته فرزندش را هم سعدي نام‌گذاري مي‌كند.

دري كه در‌ آيين گشايش پنجمين نمايشگاه بزرگ كتاب كردستان سخن مي‌گفت، افزود: اين شيفتگي اكنون در جهان چندبرابر شده است و ترديدي نيست كه ايران اسلامي بايد به اين تشنگي پاسخ دهد و كردستان نيز به دليل داشتن نام‌داران و نويسندگان شهير مي‌تواند سهم خود را در انتقال فرهنگ اسلامي ـ ايراني ايفا كند.

او گفت: با حمايت‌هاي به‌عمل‌ آمده از كتاب‌هاي ارزشمند و جذاب در سال جاري تلاش خواهيم كرد شمارگان و نوبت‌هاي چاپ برخي از كتاب‌ها را به 100هزار نسخه و يا بيش‌تر برسانيم و اين اقدام با خريد هدفمند كتاب‌ها جهت تجهيز و تأمين منابع كتابخانه‌ها و مراكز فرهنگي و هنري و مساجد آغاز شده است.

معاون امور فرهنگي وزير ارشاد در بخش ديگري از صحبت‌هايش با اشاره به توجه ويژه به كردستان، گفت: درباره اعتناي معاونت فرهنگي به حوزه نشر در استان كردستان همين بس كه اولاً در دو سال اخير پس از وقفه‌اي شش‌ساله دو بار نمايشگاه كتاب استاني در كردستان برگزار كرده‌ايم و ثانياً در سال جاري پس از نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، كردستان به عنوان اولين نمايشگاه كتاب استاني انتخاب شد.

او با برشمردن ويژگي‌هاي پنجمين نمايشگاه كتاب كردستان گفت: ويژگي‌هاي پنجمين نمايشگاه كتاب كردستان اين است كه در اين نمايشگاه 220 ناشر از تهران و ساير استان‌ها در 150 غرفه گرد آمده‌اند و بيش از 27هزار عنوان كتاب را در معرض فروش قرار داده‌اند.

درّي ادامه داد: معاونت امور فرهنگي 250 ميليون تومان بن به اين نمايشگاه اختصاص داده است و در هر شب كه به نام ساير شهرهاي استان نام‌گذاري شده است، برنامه‌هاي شب فرهنگ و هنر با حضور هنرمندان شهرهاي كردستان برپا مي‌شود.

معاون امور فرهنگي ارشاد افزود: همچنين برنامه‌هاي متنوعي در بخش جنبي نمايشگاه تدارك ديده شده؛ از جمله عرضه كتاب‌هايي با موضوع مهدويت، دفاع مقدس و جنگ نرم، برپايي جلسات كارشناسي درباره عرفان‌هاي نوظهور و بيداري اسلامي در جهان اسلام.

درّي خاطر نشان كرد: جهان تشنه فرهنگ ناب اسلامي است و ايران به عنوان مهد فرهنگ نبوي و علوي با دارا بودن استاني فرهنگ‌پرور چون كردستان عزيز كه مهد فرزانگي و انديشه‌ورزي است، مي‌تواند به اين ولع و تشنگي پاسخ دهد. استقبال از برپايي نمايشگاه كتاب به عنوان بزرگ‌ترين رخداد فرهنگي استان مي‌تواند جلوه‌اي از تنوع فرهنگي و قومي در ايران اسلامي باشد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۹
0
3
خداوند درمیان سخنوران کسی را چون سعدی خلقت نکرده است
سعدی مظهر وخداوندگار عشق است وباید بااوآشناشد
افتخار هرایرانی باید این باشد که به زبانی سخن می گوید که سعدی باآن سخن گفته است
نظرات بینندگان