arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۱

اعلام ارزش ذخایر نفت ایران در خزر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 
مدیر عامل شركت ملی نفت ایران در مورد كشف میدان سردار جنگل در آب های دریای خزر گفت: ارزش ذخایر نفت خام كشف شده در خزر بیش از 50 میلیارد دلار است.
 
به گزارش ایرنا، 'احمد قلعه بانی' روز دوشنبه در مراسم شكرانه كشف نفت در دریای خزر اظهار كرد: كشف نفت در دریای خزر آنهایی را كه قصد تحمیل تحریم های بیشتر در صنعت نفت كشورمان را داشتند، ناكارآمد و بهت زده كرد.
 
به گفته وی، برای عملیات اكتشاف در دریای خزر حدود 300 میلیارد تومان هزینه شد كه پیش بینی می شود، 50 میلیارد دلار آن عایدی حاصل از كشف هیدروكربور در این منطقه باشد.
 
قلعه بانی در خصوص تحریم فروش بنزین و فرآورده های نفتی تصریح كرد: دو سال پیش برخی كشورها فكر می كردند با جلوگیری از فروش بنزین و فرآورده های نفتی می توانند به مردم ایران فشار بیاورند، در حالی كه با كمك به مجموعه صنعت نفت این تهدید تبدیل به فرصت شد و موفق شدیم واردات 20 میلیون لیتر بنزین را به كمترین حد برسانیم و در تولید آن خودكفا شویم.
 
وی به سرمایه گذاری در بخش بالادست صنعت نفت اشاره و تاكید كرد: سال گذشته 22.5 میلیارد دلار سرمایه در بخش بالادست نفت جذب شد كه نسبت به سال پیش از آن (16.5 میلیارد دلار) رشد قابل توجهی داشته، در حالی كه استفاده از برخی منابع مانند بیع متقابل نسبت به گذشته كمتر شده است.
 
یادآور می شود؛ با تكمیل بخشی از مطالعات اكتشافی در میدان گازی سردار جنگل در آب‌های عمیق دریای خزر، شركت ملی نفت ایران موفق به كشف ذخایر عظیم نفت خام در این منطقه شد.
 
همچنین میدان تازه اكتشاف شده گاز طبیعی در آب‌های حاكمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یك از كشورهای همسایه مشترك نیست.
 
شركت ملی نفت ایران برای كشف این ذخیره جدید هیدروكربوری تاكنون هفت حلقه چاه اكتشافی در آبهای عمیق دریای خزر حفاری كرده است كه در نهایت هشتمین چاه اكتشافی در این حوزه دریایی به كشف یك میدان عظیم گازی ختم شده است.
 
در حال حاضر میزان ذخایر گاز طبیعی كشف شده در بلوك 6 اكتشافی در دریای خزر به طور كامل نهایی نشده است، اما مطالعات اولیه نشان می دهد كه این میدان گاز طبیعی علاوه بر ذخایر گاز و میعانات گازی دارای ذخایر قابل توجه نفت خام است.
نظرات بینندگان