arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۲۳۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۱

جزئیات تحریم‌های جدید ایران علیه اروپا/ بازگشت نفتکش‌ها به خلیج‌فارس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران پس از خنثی سازی 3 سناریو تحریم نفتی غرب، در اقدامی پیش‌دستانه با تحریم برخی از پالایشگاه‌های اروپایی، دستور بازگشت 10 فروند کشتی نفتکش پهن پیکر خود از اتحادیه اروپا به خلیج‌فارس را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا برای توقف کامل صادرات نفت ایران به بازارهای مختلف جهان علاوه بر تحت فشار قرار دادن مشتریان سنتی نفت ایران همچون آفریقای جنوبی، ژاپن، سریلانکا، کره جنوبی، هند و چین سناریوهای دیگری را هم در دستور کار قرار داده‌اند.
تحریم بیمه، شبکه بانکی و موسسات رده‌بندی دریایی از دیگر راهکارهای غرب برای تحریم بیشتر صادرات نفت خام ایران بود، با این وجود در حال حاضر صادرات نفت کشور نه تنها متوقف نشده بلکه حجم نفت روی آب کشور در منطقه خلیج فارس کاهش یافته است.
 
از سوی دیگر اخیرا با دستور رئیس جمهور سندیکایی متشکل از کارگزاران داخلی بیمه به منظور بیمه کشتی‌‌های نفتکش ایران تشکیل شده که بیمه کشتی‌های نفتکش ایرانی توسط بیمه‌های داخلی علاوه بر خنثی سازی تحریم منجر به عدم خروج ارز و صرفه جویی اقتصادی قابل توجه‌ای شده است.
 
یکی از مهمترین اهدف غرب در جنگ اقتصادی با ایران تحریم برخی از شرکتها و موسسات رده‌بندی به منظور عدم صدور گواهینامه‌ها و تاییدیه‌های امنیتی مورد نیاز کشتی‌های نفتکش برای پهلوگیری در پایانه‌های خارجی است.
 
بر این اساس با فشار مستقیم به شرکتهایی همچون وریتاس فرانسه، لویدز رجیستر انگلیس، دت نورسک وریتاس نروژ و جرمانیش لوید آلمان، این شرکتها قراردادهای خود را با شرکتهای کشتیرانی نفت ایران به حالت تعلیق درآورده اند.
 
با این وجود اخیرا توافق‌های جدیدی با برخی از موسسات معتبر رده بندی در آسیا و اروپا انجام شده است و این شرکتها مقرر شده گواهینامه‌های معتبر فنی و ممیزی را برای کشتی‌های نفتکش ایران صادر کنند.
 
در همین حال، توافق‌هایی با برخی از پالایشگرها برای نحوه انتقال منابع مالی حاصل از فروش نفت خام با ارزهای محلی و منطقه‌ای انجام شده است.
 
از این رو با گذشت حدود 6 ماه از آغاز سال 2012 میلادی تاکنون 3 سناریوی غرب برای زمین گیر کردن صادرات طلای سیاه ایرانی به پالایشگاه‌های نفت جهان با شکسته همراه شده است.
 
راه‌اندازی خطوط جدید دریایی برای صدور نفت
 
حسن خسروجردی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران در گفتگو با مهر با اشاره به توافق سه جانبه صورت گرفته با بانک مرکزی و وزارت نفت برای صادرات نفت، درباره نحوه انتقال دریایی نفت صادراتی ایران توسط این کنسرسیوم بخش خصوصی، گفت: تاکنون هیچ یک از کشورهای جهان اقدامی برای توقیف نفتکش‌های ایران انجام نداده اند.
 
وی با اعلام اینکه برای حمل دریایی 20 تا 30 درصد صادرات نفت ایران توسط این کنسرسیوم بخش خصوصی مذاکراتی با چند شرکت کشتیرانی داخلی و خارجی انجام شده است، تصریح کرد: بر این اساس پس از توافق با پالایشگرها، برای حمل دریایی نفت قرار است خطوط جدید دریایی راه اندازی شود.
 
این فعال اقتصادی با بیان اینکه احتمال خرید و یا اجاره چندین نفتکش جدید وجود دارد، اظهار داشت: بازار نفت ایران ان قدر سودآور بوده که حتی این شرکتهای کشتیرانی برای کسب سود بیشتر زیر بار تحریم‌های آمریکا و اروپا هم بروند.
 
جزئیات تحریم‌های جدید نفت ایران علیه اروپا
 
به گزارش مهر، در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن 47 فروند کشتی نفتکش با ظرفیت حمل سالانه 11 میلیون تن نفت خام و فرآورده نفتی چهارمین ناوگان بزرگ حمل دریایی نفت جهان را در اختیار دارد.
 
از سوی دیگر، با توجه به وجود کشتی‌های مازاد در ناوگان نفتکش ایران برخی از این کشتی‌ها از چند سال گذشته تاکنون برای سودآوری بیشتر در خطوط انتقال نفت دریایی اروپا و برای شرکتهای بزرگ نفت جهان همچون شل انگلیس و توتال فرانسه مشغول به کار بودند.
 
از این رو، ایران به منظور اجرای طرح‌های پیش دستانه تحریم نفت و پس از اجرای رسمی تحریم نفت توسط 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، دستور بازگشت نفتکش‌های ایرانی شاغل در اروپا را صادر کرده است.

دستور بازگشت نفتکش‌ها به خلیج‌فارس صادر شد
 
یک مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 10 فروند کشتی نفتکش ایران در اروپا فعالیت می کند، گفت: اخیرا دستوری مبنی بر بازگشت تعداد هفت فروند نفتکش غول پیکر از اروپا به خلیج فارس صادر شده است.
 
وی با اعلام اینکه هم اکنون این کشتی های نفتکش از مسیر دریای مدیترانه به آب‌های خلیج فارس باز می گردند، تصریح کرد: این طرح پیش دستانه تحریم ایران سودآوری قابل توجه ای را هم برای کشور در شرایط جنگ اقتصادی به همراه دارد.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به زودی سه فروند کشتی نفتکش باقیمانده هم از اروپا به خلیج فارس باز می‌گردند، اظهار داشت: در حال حاضر با تحریم برخی از شرکتهای کشتیرانی برای حمل نفت ایران، به تعداد کشتی بیشتری برای جابه جایی و انتقال نفت از مسیر آبراه‌های بین‌المللی نیاز است.
 
وی با تاکید بر اینکه علاوه بر این، جابه جایی دریایی نفت خام در مسیر های شرق و جنوب شرق آسیا از نظر کرایه حمل سودآوری بیشتری برای نفتکش های ایرانی دارد، اعلام کرد: با توجه به حل و فصل مشکلات بیمه و موسسات رده بندی در شرایط فعلی هیچگونه مشکلی برای تردد کشتی‌های نفتکش ایران در هیچ یک از آبراه‌های بین المللی جهان وجود ندارد.
 
بر این اساس، پیش بینی می‌شود با خرج کشتی‌های نفتکش ایران از بازار اروپا، شوک روانی خروج این تعداد کشتی غول پیکر منجر به افزایش چند باره هزینه حمل دریایی نفت برای پالایشگرهای اروپایی شود که با توجه به شرایط اقتصادی منطقه یورو، تحمیل این هزینه‌های اضافی مشکلات بیشتری را ایجاد خواهد کرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
0
2
خب پس بلاخره با این تحریم ها اتحادیه اروپا از هم می پاشد و ما قدرت اول دنیا شدیم چه جالب دوستان عوض این صحبتها بهتر است به توافق برسند تا مجبور نباشیم نفت را به صورت حمل در محل بفروشیم!!!!!!!!!!
و بعد از این که قدرت به اندازه کافی کسب کردند به فکر مدیریت جهان بیفتند!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
0
2
خنثی سازی!!! دستور دادند برگردند چون خریدار وجود نداشته است نمی دانم تا کی میخواهید اخبار دروغ تحویل مردم بدهید
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
0
2
خوبه اثر نداره!!!
نظرات بینندگان