arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۱

آشنایی با اسید آمینه پرولین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آشنایی با اسید آمینه پرولین :

در این مبحث سعی داریم مطالبی جامع و مختصر را در رابطه با معرفی و کاربردهای اسید آمینه ال پرولین بیان کنیم .

ال پرولین  در واقع یک ترکیب منحصر به فرد در ساختمان پروتئین‌ها  به شمار میرود . گرچه این ماده شیمیایی به طور معمول به عنوان یکی از بیست اسید آمینه‌ی اصلی تشکیل دهنده ساختمان پروتئین‌ها شناخته می‌شود ، ولی در واقع میتوان گفت که  پرولین یک ایمینواسید به شمار میرود .

آشنایی با مکانیسم و عملکرد ال پرولین در ساختار گیاهان  کشاورزی

این ماده شیمیایی در گیاهان اغلب نقش کاهنده اثر تنش خشکسالی را بر عهده ‌دارد .

به عنوان مثال میتوان گفت ، توانایی ال پرولین در کاهش اثرات منفی تنش شوری در گیاهان بارها آزمایش و گزارش شده‌ است.

از دیگر مطالب مهم این است که این اسید آمینه در کشت بافت گیاهان بسیار سودمند عمل میکند . در اصل فایده افزودن پرولین به محیط های کشت بافت گیاهان به نحوی است که ، در قیاس با سایر اسید آمینه‌ها ، موجب رشد سالمتر و مطلوبتر بافت در معرض تنش شوری و خشکسالی می‌ شود.

ویژگی های کاربردی ال پرولین چیست ؟

این ایمینو اسید در اصل  جزء اسید آمینه های غیر ضروری به شمار میرود .

این ماده به صورت طبیعی برای بهبود التهابات گیاهان کاربرد دارد.

این ماده در کاهش تنش وارد بر بافت ها گیاهی کاربرد فراوانی از خود بروز میدهد .

پرولین مشخصه ای اصلی در عسل طبیعی

یک نکته مهم آنست که پرولین یکی از مهمترین پارامتر‌های تشخیص طبیعی بودن عسل در آزمایشگاه به شمار میرود . به طوری که طبق استاندارد های بین المللی بعد از مشخصه گرفتن نسبت فروکتوز به گلوکز، دومین پارامتر کیفی مهم در شناسایی کیفیت عسل  میزان پرولین موجود در آن است که مورد سنجش قرار میگیرد .

طبق آنچه که گفته شد اندازه گیری میزان ایمینو اسید پرولین یکی از فاکتورهای اساسی در آزمایش های عسلها به شمار میرود ، که به تشخیص طبیعی یا غیر طبیعی بودن عسل کمک شایانی میکند.  به غیر از اسید آمینه پرولین ۲۶ اسید آمینه دیگر نیز در عسل به چشم میخورند  اما میزان آن‌ها نسبت به پرولین بسیار کم است و قسمت اعظم آمینو اسیدهای عسل (بین ۵۰ تا ۸۵ درصد) را پرولین تشکیل می‌دهد.

آشنایی با اسید آمینه پرولین :

عوامل موثر بر میزان اسید آمینه پرولین در عسل

همانطور که قبلا بیان شد میزان پرولین موجود در عسل به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به موارد زیر به صورت خلاصه اشاره کرد :

1.منشاء گیاهی:  مثل بیشتر ویژگی‌های عسل طبیعی ، پرولین عسل نیز بسیار وابسته به منشاء گیاهی عسل تولید شده توسط زنبور است . به طوری که میتوان گفت برخی از انواع عسل‌ها مثل عسل اقاقیا به طور طبیعی پرولین کمی را در خود جای داده اند  در حالی که برخی عسلهای دیگر مثل عسل گشنیز به طور طبیعی پرولین بالایی دارند.

2.میزان رطوبت:  طی برخی از تحقیقات انجام شده مشخص شده است که میزان پرولین عسل با رطوبت نیز رابطه عکس از خود نشان میدهد . به این معنی که هرچقدر رطوبت بیشتر باشد میزان پرولین عسل کمتر خواهد بود.

در نتیجه میتوان گفت از آنجایی که میزان رطوبت به منطقه برداشت وابستگی شدیدی دارد به همین علت عسل مناطق شمالی کشور معمولا پرولین کمتری نسبت به مناطق جنوبی و خشک کشور دارند.

پرولین های تحقیقاتی و صنعتی چیست ؟

اسید آمینه ال پرولین در مقیاس های صنعتی و آزمایشگاهی تولید میگردد . نوع آزمایشگاهی این محصولات در کارخانه های پیشرفته مواد شیمیایی آزمایشگاهی تهیه و تولید میگردند و در امور تحقیقاتی و پژوهشی مراکز آموزشی و تحقیقاتی و نیز در تولید محصولاتی که نیاز به دقت و کیفیت بالایی دارند مورد استفاده قرار میگیرند .

نوع صنعتی این محصول عموما کمی ناخالص تر از نوع آزمایشگاهی آن تولید شده و معمولا در بالکهای بزرگ به بازار های جهانی عرضه میشوند و به طور معمول در صنایع بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند .

 

 

 

نظرات بینندگان