arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۲۰ تير ۱۳۹۱

دعایی: حل مساله موسیقی از اقدامات مهم امام(ره) بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مختاباد و آلبوم سایه دوست با حضور افشین اعلا، عبدالجبار کاکایی، حجه‌الاسلام دعایی،‌ احمد مسجدجامعی و رضا مهدوی نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ جلسه نقد و بررسی آلبوم سایه دوست اثر عبد الحسین مختاباد، بعد از ظهر دوشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، حجت الاسلام و المسلمین خسروی، عبد الحسین مختاباد، عبد الجبار کاکایی، افشین علا، رضا مهدوی و جمعی از علاقمندان در محل پرتال امام خمینی(ره) برگزار شد.

افشین اعلا؛ ترانه‌سرا در ابتدای این نشست گفت:‌ به مختاباد تبریک می‌گویم زیرا درروزگاری این اثر را با همکاری موسسه‌ای که نام خمینی بزرگ را تولید کرد که به سختی می‌توان نام نورانی امام(ره) را آورد.

وی افزود: دم زدن از امام خمینی (ره) آن هم در ساحت فرهنگ و هنر کار راحتی نیست. البته این یک کار دیرین است که دشمنان آب و خاک سعی می‌کنند نام امام (ره) در میان مردم رنگ ببازد و کسی جرات نداشته باشد نام ایشان را با افتخار صدا بزند. ای کاش آثار بیشتری در این زمینه تولید شود.

عبدالجبار کاکایی؛ ترانه‌سرا که یکی از قطعاتش در آلبوم سایه دوست توسط مختاباد اجرا شده گفت: انتخاب مختاباد برای اجرای این اشعار، یک انتخاب تحسین‌آمیز بود و نکته دیگر، انتخاب‌های هوشمندانه از غزل‌های امام (ره) است. همیشه وسوسه و دغدغه‌ای برای انتخاب شعر در موضوع امام خمینی (ره) داشتیم که خوشبختانه این اشعار در آلبوم سایه دوست به خوبی انتخاب شده‌اند.

وی افزود: خیلی‌وقت‌ها ترانه‌هایی در وصف امام خمینی (ره) گفته شده که گاهی مبالغه‌آمیز بوده اما خوشبختانه این اتفاق در مورد آلبوم سایه دوست نیفتاده و دلیلش هم نگاه واقع‌بینانه مختاباد است که در اشعار به مسائل روز جامعه نیز نگاه داشته است.

وی ادامه داد: مختاباد در این اثر صدای خود را به اشعار مرحوم مهرداد اوستا پیوند زده است و بنابراین به کلام این آلبوم نمی‌توان انتقادی کرد.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام محمود دعایی، مدیرمسوول روزنامه اطلاعات به نظر امام خمینی (ره) درباره‌ موسیقی اشاره کرد وگفت: یکی از اقدامات مهم امام خمینی (ره)، حل مساله موسیقی پس از انقلاب بود چراکه خیلی‌ها درباره‌ این مقوله وسواس‌های بیش از حدی داشتند و پاسخ‌های امام (ره) برای آنها راهگشا بود.

وی بیان کرد: گاهی شرایط طوری می‌شد که وقتی سرود جمهوری اسلامی ایران در حضور علمای دین نواخته می‌شد، آنها مجلس را ترک می‌کنند. این در حالی است که یک روز امام خمینی (ره) در یک برنامه موسیقی زنده حضور پیدا کردند و همه نوازنده‌ها انواع سازها را برای ایشان نواختند و امام (ره) در هیچ قسمت، مجلس را ترک نکردند.

دعایی گفت: اقدامات امام خمینی (ره) در این زمینه کار بزرگی بود و شایسته قدردانی است. البته باید این نکته را هم بگویم که حنجره مختاباد به پلشتی‌ها آلوده نیست و کار ایشان هم در این آلبوم بسیار زیبا بود.

در بخش دیگری از این مراسم، احمد مسجدجامعی، عضو کمیسون فرهنگی شورای شهردر سخنانی مطرح کرد: عنصر انسانی یک وجه بسیار مهم و بارز در موسیقی است. در عین حال یک خواننده و موسیقیدان باید بر روی اشعار نیز تسلط خاصی داشته باشد و ویژگی مختاباد نیز همین است. ایشان جنس اشعار را شناخته و به بهترین نحو آنها را به کار برده است.

وی در ادامه سخنانش به یک قطعه از یک شاعر افغانی در این آلبوم اشاره کرد و افزود: مختاباد در این اثر کلام یک شاعر افغانی را به کار برده اما بازخوردهای خوبی را از آن گرفته است، به زعم بنده این قدم مبارک و شروع خوبی است و امیدوارم تداوم داشته باشد.
نظرات بینندگان