arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۲۵۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۲۰ تير ۱۳۹۱

ولی‌عهد سعودی با اجازه واشنگتن شیخ النمر را اسیر کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منابع آگاه دیپلماتیک غربی اعلام کردند که ولی‌عهد عربستان پس از موافقت واشنگتن، روحانی برجسته و معارض شیعی شرق عربستان را به اسارت گرفته است.

به گزارش فارس، منابع آگاه دیپلماتیک غربی در بروکسل تاکید دارند که اقدام دولت سعودی در بازداشت شیخ "نمرالنمر" از روحانیان برجسته شیعی شرق عربستان و از بزرگترین مخالفان رژیم حاکم یک اقدام امنیتی و سیاسی بسیار خطرناک برای ثبات شرق این کشور که آتش زیر خاکستر است، به شمار می‌آید.

این منابع در گفت‌وگو با پایگاه خبری "نهرین‌نت" اعلام کردند: دستگیری شیخ النمر، هزینه‌های زیادی برای سعودی‌ها و غربی‌ها خواهد داشت بویژه اگر سعودی‌ها تصمیم بگیرند که وی را تحت شکنجه پاکسازی کنند و از او بدلیل خطبه داغش علیه رژیم حاکم انتقام بگیرند.

این منابع افزودند: ما اطلاعات اولیه‌ای داریم که نشان می‌دهد، سعودی‌ها مدتها پیش قصد دستگیری این روحانی مبارز شیعی را داشتند اما این اقدام بدلیل مخالفت آمریکا از بیم بحرانی شدن اوضاع در منطقه شرقی عربستان به تاخیر افتاد. زیرا آمریکایی‌ها نگران به خطر افتادن منافع خود در این منطقه نفت‌خیز عربستان بودند. بویژه اینکه منطقه شرقی عربستان دارای چاه‌های نفت زیادی است و روزانه 10 میلیون بشکه نفت از آن استخراج می‌شود. اما در نهایت یکشنبه گذشته، پس از موافقت آمریکا، شیخ النمر دستگیر شد.

بر اساس این گزارش، هفته پیش شاهزاده "سلمان بن عبدالعزیز" ولی‌عهد عربستان با "توماس ویلیام" سرپرست سفارت آمریکا در این کشور تماس تلفنی برقرار کرد و از وجود طرحی برای ترور شیخ النمر و خلاصی یافتن از او خبر داد. ویلیام نیز به او قول داد که موضوع را به واشنگتن اطلاع‌دهد. در نهایت نیز آمریکا با دستگیری این روحانی برجسته معارض آل سعود و نه قتلش، موافقت و توصیه کرد که از هرگونه اقدام برای بحرانی کردن اوضاع امنیتی در منطقه :قطیف" عربستان پرهیز شود.

به گفته این منابع آگاه دیپلماتیک، آمریکایی‌ها نگران تحولات امنیتی پس از دستگیری شیخ النمر هستند بویژه اینکه صدها نفر از جوانان شیعی عربستان برای مقابله خشونت‌آمیز با نیروهای امنیتی سعودی آماده هستند. آمریکا نیز بدلیل پافشاری‌های خاندان حاکم بر عربستان و شخص ولی‌عهد با این دستگیری موافقت کرده است. بویژه اینکه شاهزاده "محمد بن نایف" معاون وزیر کشور عربستان سخنرانی اخیر شیخ النمر درباره پدرش را یک تهدید و چالش بزرگ برای تمام خاندان سلطنتی توصیف می‌کند که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

سفر ناگهانی پترائوس به ریاض

از سوی دیگر "دیوید پترائوس" رئیس دستگاه اطلاعاتی آمریکا، دیروز بطور ناگهانی وارد عربستان شد و بلافاصله با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، شاه سعودی و برخی از مقامات ارشد سعودی درباره مسائل امنیتی این کشور گفت‌وگو کرد.

این سفر درحالی انجام می‌شود که در پی مرگ ولی‌عهد سعودی و انتخاب شتاب‌زده شاهزاده "سلمان بن عبدالعزیز" بدون موافقت شورای بیعت این کشور،  فضایی از اختلافات بر همه مسائل خاندان سلطنتی عربستان سایه افکنده است. در چنین شرایطی معارضان سعودی و حتی وهابی‌هایی که چندان علاقه‌ای به رژیم حاکم ندارند، بشدت مخالفت خود را نشان می‌دهند.

سرویس اطلاعات مرکزی آمریکا ده‌ها سال است که نفوذ زیادی در عربستان دارند و از روابط مستحکمی با تعداد زیادی از شاهزاده‌های سعودی برخوردار است و تقریبا هر روز درباره مسائل امنیتی این کشور و تحولات منطقه به این مقامات مشاوره می‌دهد.
نظرات بینندگان