arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۳۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۱

فغانی: آرامشم برای قضاوت در استرالیا بیشتر از ایران است/ بسترهای ابتدایی برای VAR را نداریم

داور بین‌المللی فوتبال کشورمان اظهار کرد: علیرضا زاکانی شهردار تهران از من حمایت ویژه‌ای کرد و در دیدار با او قول همکاری خوبی برای حمایت از کمک داورها داد و امیدوارم که با تیم داوری بتوانیم قبل از جام جهانی به هماهنگی کامل برسیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: داور بین‌المللی فوتبال کشورمان گفت: از لحاظ روانی آرامش من برای قضاوت در استرالیا بیشتر از ایران است. 

علیرضا فغانی داور بین‌المللی فوتبال کشورمان روز شنبه با بیان اینکه تفاوت‌های زیادی از لحاظ امکاناتی بین کشورمان و استرالیا وجود دارد در خصوص کیفیت قضاوت در این کشور اظهار داشت: در لیگ استرالیا از نظر سخت‌افزاری امکانات بیشتری مثل VAR وجود دارد و از لحاظ روانی نیز آرامش من برای قضاوت در آنجا بیشتر از ایران است. 

فغانی درباره حمایت مسئولین اظهار کرد: علیرضا زاکانی شهردار تهران از من حمایت ویژه‌ای کرد و در دیدار با او قول همکاری خوبی برای حمایت از کمک داورها داد و امیدوارم که با تیم داوری بتوانیم قبل از جام جهانی به هماهنگی کامل برسیم. 

وی در پاسخ به اهمیت اختصاص روزی در تقویم برای داوران بیان کرد: ما روز جهانی داوران نداریم و فقط در داخل کشور ما تبریک‌ می‌گویند و باید این را به فال نیک بگیریم. 

داور بین‌المللی کشورمان درباره تاثیر نحوه گزارش گزارشگران بازی‌های زنده فوتبال بر داور گفت: در طول گزارش زنده رفتار آماتوری گزارشگران اجازه نمی‌دهد داور آرامش داشته باشد به خصوص در شهرستان‌ها که گزارشگران آماتور هستند و از تیم‌های خود حمایت می‌کنند و ما شاهدیم برخی افراد اشتباه گذشته داور را قبل بازی در فضای مجازی برای دیدارهای جدید مطرح کرده و تمرکز داور را می‌گیرند. اما در خارج از کشور، گزارشگران بیشتر نقش مفسر را دارند ولی متاسفانه اینجا تعصبات رنگی در گزارش پررنگ‌تر است و با یک عادت عجیب تقدیر و تشکر از افراد مسئول گزارش بازی تمام‌ می‌شود. 

فغانی درباره نحوه ارزیابی داوران خارج از کشور اظهار کرد: در خارج از کشور داوران با معلومات و دانش بالایی هستند و تمام مدت سعی می‌کنند خود را با قوانین به روز کنند و در کنار این‌ها از VAR نیز استفاده می‌کنند. اگر داوری در مسیر قضاوتش اشتباهی انجام دهد در رتبه‌بندی و امتیاز دهی حتما لحاظ می‌شود. 

داور کشورمان درباره فشار روانی خارج از بازی به داوران تصریح کرد: متاسفانه برخی مربیان فقط به نفع تیم خودشان داوری را ارزیابی می‌کنند و اگر قضاوت داور در مسیر دلخواهشان نباشد به داور حمله می‌کنند و اگر داور مورد میل تیم‌شان‌ سوت بزند، از داور تعریف و تمجید می‌کنند. 

وی درباره اهمیت کمک‌داور ویدئویی در مسابقات فوتبال عنوان کرد: فیفا طبق یک حرکت مناسب اجازه نمی‌دهد VAR مثل والیبال وارد فوتبال شود که تیم‌ها تصمیم‌ گیرنده برای استفاده از VAR باشند بلکه تیم داوری تصمیم‌گیرنده نهایی است. 

وی افزود: ما در ایران همان‌ تجهیزات و بسترهای ابتدایی را برای VAR نداریم و اگر همان ارتباط رادیویی تقویت بشود باعث خوشحالی ما است. البته در دوره قبلی اقدامات خوبی انجام شد و امیدواریم ادامه دار باشد. 

فغانی در پایان درباره اینکه چرا به نسبت دیگر داوران از حمایت بیشتری از طرفداران فوتبال برخوردار است، اظهار کرد: من از روز اول سعی کردم یک‌ چهارچوب کاری برای خودم داشته باشم و در مهارت‌های مورد نیاز داوری از لحاظ فنی و دانشی خودم را بالا نگه داشته و وظیفه خودم را به نحو احسن انجام دهم.

نظرات بینندگان