arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۳۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۲ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۱

استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای حل مشکل حق‌آبه هامون در پی خلف وعده افغانستان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در این دولت از انجام پروژه‌های عمرانی بدون مجوز جلوگیری خواهد شد و برای پایدار بودن این وضعیت در دولت‌های بعدی نیز در حال قانونمند کردن آن هستیم و پیش‌نویس آن به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ایسنا: رییس سازمان محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت احیای دریاچه ارومیه به تالاب هامون اشاره کرد و گفت: سازمان محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت امور خارجه همگی در تلاش هستند تا با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی افغانستان را مجبوربه رهاسازی آب کنند.
 
علی سلاجقه در نشست خبری که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: محیط زیست کشور امروزه در حال سپری کردن روزگاری است که روزهای خوش و ناخوش را در کنار هم می‌بیند و امیدواریم با اتفاقاتی که می‌افتد و اقداماتی که انجام می‌شود، شرایط محیط زیست روزبه‌روز بهتر شود.
 
وی تاکید کرد: دولت سیزدهم دو میثاق داشته است؛ میثاق اول توسعه، فرع بر محیط زیست است که رییس جمهوری نیز بر آن تاکید دارد و میثاق دوم این است که هیچ پروژه عمرانی بدون مجوز محیط زیست کلنگ نخواهد خورد.
 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این دولت از انجام پروژه‌های عمرانی بدون مجوز جلوگیری خواهد شد و برای پایدار بودن این وضعیت در دولت‌های بعدی نیز در حال قانونمند کردن آن هستیم و پیش‌نویس آن به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
 
وی ادامه داد: در مسئله « کانسارخزر» نیز ارزیابی ویژه انجام خواهد شد. ما با سلامت مردم شوخی نداریم و آن‌ها مکلف هستند که نسبت به کاهش آلاینده‌های خود اقدام کنند.
 
پیگیر حق‌آبه دریاچه ارومیه هستیم
وی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان دربرابر وزارت نیرو در زمینه حق‌آبه دریاچه ارومیه سکوت کرده است؟ اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست درباره این موضوع سکوت نکرده است. نامه‌نگاری‌های بسیاری با وزیر نیرو انجام شده است اما اینکه صرفا نامه دهیم، کافی نیست و این نامه‌ها باید با جدیت پیگیری نیز شود.
 
سلاجقه با تاکبد بر اینکه رییس جمهوری نیز بر  مسئله احیای دریاچه ارومیه تاکید دارد، گفت: در این حوضه آبریز اقداماتی انجام شده است که باید به اتمام برسد و تمرکز ما نجات دریاچه است. قرار بر این بود که ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه افتتاح شود و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه برسد اما چهار کیلومتر از تونل مشکل دارد.
 
وی ادامه داد: تصفیه‌خانه‌های شهرهای ارومیه و تبریز نیز به سرانجام رسیده است اما فاز دوم در ستاد احیا بحث نرم‌افزاری است که برای ما خیلی مهم است. از روزی که ستاد احیا شکل گرفته، سطح زیر کشت افزایش یافته است که این مساله باهم متناقض است.
 
لزوم اصلاح الگوی کشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حق‌آبه‌ای که داده می‌شود باید سر تالاب باشد چون در طول مسیر بهره‌بردار زیاد است و حق آبه‌ای به تالاب نمی‌رسد. در حال پیگیری هستیم. در حوصه آبریز دریاچه الگوی کشت باید تصحیح شود تا از گونه‌های کم آب‌بر بهره ببریم و سطح کشت کاهش یابد. مطمئن باشید دریاچه ارومیه با رویکرد سخت‌افزاری و نرم افزاری پیگیری می‌شود تا دوباره آب به دریاچه برگردد و هفته‌ای نیست که در دولت موضوع دریاچه را پیگیری نکنیم.
 
استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی برای حل مشکل حق‌آبه هامون
 
سلاجقه در پاسخ به سوال ایسنا درباره خلف وعده افغانستان و رهاسازی نشدن حق‌آبه تالاب هامون، گفت: اگر دولت مستقر و حاکمیت ثابت وجود نداشته باشد نمی‌توان چنین دولتی را بازخواست کرد. البته ما نماینده افغانستان را بازخواست کرده‌ایم اما اتفاقی نیفتاده است. در چنین شرایطی که خلف وعده رخ می‌دهد مجبور به استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی می‌شویم. وزیر نیرو از طرف رئیس جمهوری ماموریت پیدا کرده تا با استفاده از این ظرفیت‌ها به حل مشکل بپردازد. هامون از بین رفته است و معیشت بسیاری از مردم منطقه وابسته به هامون مختل شده است. امیدواریم حاکمیتی ثابت مستقر شود اما سازمان محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت امور خارجه همگی در تلاش هستند تا با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی افغانستان را مجبور به رهاسازی آب کنیم.
 
پیگیری سازمان محیط زیست برای پرونده قتل محیط بان برومند
سلاجقه درباره پرونده قتل محیط‌بان برومند نجفی و پیگیری‌های سازمان برای دستگیری قاتل این محیط‌بان توضیح داد: در فاز اول برای این پرونده حکم اعدام صادر شده بود که با اقدامات صورت گرفته حکم اعدام در دیوان عالی کشور شکسته شد. سازمان قصد گرفتن حکم عفو و بخشش از خانواده مقتول را داشت. در این زمینه در محل زندگی خانواده مقتول حضور پیدا کردم که در این جلسه پدر مقتول حضور نیافت. جلسه مفصلی با دادستان، قاضی پرونده و وکلا داشتیم حتی پرونده به مراحل خوبی رسیده بود. بعد از جلسه هم تماس تلفنی با پدر مقتول داشتم و صحبت‌ها به‌گونه‌ای بود که بحث عفو صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: متاسفانه از طرف مقابل تحریک‌هایی صورت گرفت و محیط‌بان نجفی در فضایی دلخراش به شهادت‌گونه قتل رسید. او در شرایطی به قتل رسید که تحت حفاظت و با دست و پای بسته بود، بدین جهت حتما باید دستگاه‌های مسئول پاسخگو باشند و شفاف‌سازی کنند. دادگاه باید پاسخگو باشد و سازمان درخواست کرده است تا گزارشی به ما ارائه دهند که هنوز این اتفاق صورت نگرفته است همچنین با قوه قضاییه نشست‌هایی برگزار شد که آخرین آن هفته گذشته با حضور وکلای پرونده و وکیل سازمان بود. در حال پیگیری هستیم. اگر قصوری شده باشد، از آن نمی‌گذریم زیرا قتل، شبه شهادت بود و برای ما سنگین است. هنوز جای سوال است که چرا قاتل این محیط بان دستگیر نشده است؟ مکاتباتی با وزیر کشور و قوه قضاییه صورت گرفته است که باید تکالیف خود را در این زمینه انجام دهند.
نظرات بینندگان